TEST Nissan GT-R R35 – Absurdně rychlý!
GT-R se stalo novodobou ikonou nespoutané rychlosti a pokořitelem mnohonásobně dražších supersportů. To je zejména ten hlavní důvod, proč je toto auto ještě za své existence tak legendární a visí na stěnách novodobých nadšenců do aut. Loni jsme prohnali GT-R s šíleným výkonem 650 koní a byli jsme z něho naprosto hotoví. Teď se nám dostala do rukou sériová verze s výkonem 480 koní a naší povinností je toto vozidlo vzít na ty nejlepší okresky a zjistit, jestli je tak skvělé, jak se traduje!
K dispozici mám tentokráte sériový vůz s výkonem 480 koní a 587 Nm točivého momentu z vidlicového šestiválce 3.8 přeplňovaného rovnou dvěma turbodmychadly. To jsou údaje z říše supersportů a to jsem ještě nedodal informaci o zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost – 3,5 sekundy! Tento Nissan je pekelně rychlý. Trochu mě znepokojuje váha překračující 1.800 kg, tady už se GT-R pravým supersportům výrazně vzdaluje. Je na čase nastartovat a vyrazit a tak zapadám do skvělé sedačky řidiče. Rychlá vizuální kontrola ovládacích prvků, nastavení ideální pozice za volantem, a i když už můžu vyrazit, nikam nespěchám, prsty obepínám výborně tvarovaný volant s logem GT-R a užívám si ten pocit být tady, sedět tady. Nastavuji volič převodovky do pozice D a pomalu se rozjíždím.
Nejdříve stejně musím projet celou Prahu a tak není kam spěchat. Nissan v komfortním režimu citelně měkne, ale pořád to není ekvivalent slova komfortní. Prostě to jde bez problému, ale stále citelně poskakuje a nefiltruje nerovnosti. Možná teď budu vypadat jako nedočkavý teenager před svým prvním pohlavním stykem, ale pouhého osahávání bylo dost! Přepínám převodovku na řazení pádly pod volantem, podřazuji o dva stupně dolů a sešlapávám plynový pedál až na podlahu. Chvilka zaváhání, chvilka charakteristického syčení a najednou je ručička otáčkoměru skoro u červeného pole.
Zrychlení se opravdu těžko popisuje! Přísun výkonu při každém sešlápnutí plynu je naprosto fenomenální. Přestože lepivé gumy se vší silou zakusují do asfaltu, 480 koní prostě na uzdě neudrží, a tak, pokud na to máte koule, může být každý rozjezd z křižovatky se změnou směru doprovázen powerslidem. Stejná situace nastane, pokud GT-R opravdu tlačíte na limit. Každý výjezd z apexu je doprovázen mírným powerslidem, který je velmi lehce kontrolovatelný. Stačí lehké kontra a drama končí. Preference zadní nápravy se mi však velmi líbí, Nissan díky tomu nepostrádá hravost a schopnost bavit svého řidiče jinak, než jen absurdní rychlostí v čisté stopě. Dostat toto auto na limit na normální silnici vlastně ani nejde. Jakoukoli zatáčku projede v nesmyslné rychlosti a pak si stejně uvědomíte, že to šlo ještě rychleji. To už vám ale nedovolí váš vlastní limit a pud sebezáchovy. Grip je největší devízou GT-R a i největším odpůrcům tohoto stroje musí vyrazit dech!
Převodovka v režimu R také není zrovna uživatelsky přívětivá, ovšem charakter vozu skvěle doplňuje silný kopanec doprovázející každé přeřazení. Každé přeřazení oběma směry je otázkou milisekund a stejně dobrá je i odezva na manuální řazení pádly pod volantem. Jen je třeba mít na paměti, že převodovka se ráda přehřívá a tak je občas dobré zvolnit. Také podvozek v režimu R sice znatelně přitvrdí, ale funguje opravdu dobře. Například na horších nerovnostech dokáže jet GT-R s velkou jistotou, neodskakuje a stále víte, co se pod vámi odehrává.
Řízení by mohlo být o něco tužší, ale i tak poskytuje dobrou odezvu s dostatkem informací. I přes decentní absenci zpětné vazby si mě řízení získalo svým krátkým poměrem otáček a reakcemi. GT-R na sebemenší povel reaguje okamžitě a s maximální přesností jde za volantem, jako maniak. U sériového auta se to často nevidí a dodává to jízdě správný “race feeling.” Navíc to usnadňuje celkové ovládání vozu, protože v jakékoli zatáčce si vystačíte s minimální otáčkou volantem a ručkování v krizové situaci tak opravdu nehrozí. Standardní brzdy Brembo nedovolují kritiku. Dávkování i účinek je bez připomínek. Na okruhu by se možná karta obrátila, ale v běžném provozu je nemáte šanci unavit.
Na začátku tohoto testu jsem zmiňoval váhu GT-R, která nepatří k hodnotám, se kterými by se auto rádo chlubilo. 1.805 Kg opravdu není málo a je to zhruba o půl tuny více, než mají opravdové supersporty, jako Ferrari 458, nebo Lamborghini Gallardo. Jenže Nissan umí svou váhu dokonale skrývat. Díky obřím turbodmychadlům a pohonu všech kol vystřelí vpřed, jako kulka! A to samé předvede i v zatáčkách, kde je neuvěřitelně agilní. Zatočíte a auto poslechne na slovo bez známky jakéhokoli zaváhání. To platí ve všech situacích a na každém povrchu. Opravdu perfektní práce podvozkářů.
Pokud bych měl jedním slovem shrnout tohle auto, bylo by to slovo jistota. Jelikož jízda za volantem ve mě nevzbuzovala strach, ani žádné zděšení. Nikde se mě nesnažilo vytrestat, ani zabít, ale s velkou jistotou a chirurgickou přesností plnilo přesně to, co jsem od něho za volantem očekával. Díky propracovanému pohonu všech kol zvládá vůz skvěle přenos obrovského výkonu na vozovku, a navozuje tak pocit, že tady ten hon za co nejlepší dynamikou smysl opravdu má. Také vzhledem k tomu, že člověk může za každé situace ztrestat opravdu vše, co se dá reálně v provozu potkat, a předjíždění je jakoby zlomkem vteřiny.
GT-R pochopitelně není dokonalé a také se úplně nedá srovnávat s věhlasnými italskými supersporty. K tomu mu chybí zejména charakter a kvalitní zpracování. Nebo ještě jinak řečeno – emoční rovina! Za jeho volantem budete absurdně rychlí a ztrestáte téměř cokoli, ale nikdy si to neužijete tak, jako ve Ferrari. Není tam ta aura, charakter a charisma. Co se ale Nissanu odepřít nedá je fakt, že za svou cenu nabídne schopnosti 2x dražších vozů.
Plus
- Výkon motoru
- Přenos síly
- Podvozek
- Reakce řízení
- Brzdy
- Jízdní vlastnosti
- Rychlost řazení
Mínusy
- Kvalita zpracování
- Absence výraznější zvukové kulisy
- Přehřívání převodovky
Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Technické údaje
Motor
Zážehový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 3 799 ccm
Největší výkon: 353 kW (480 k) při 6 400 ot./min
Největší točivý moment: 587 Nm při 5 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 310 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: –
Mimo město: –
Kombinovaná: 12,5 l
Objem palivové nádrže: 71 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 655 mm
Šířka: 1 895 mm
Výška: 1 370 mm
Rozvor náprav: 2 780 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 805 kg
Užitečná hmotnost: – kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 315 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: – l
Základní cena testovaného vozu (GT-R): 2 411 550 Kč
.« TEST Subaru Forester 2.0D – Jednou zálesák, vždycky zálesák Hyundai chystá vlastní sportovní divizi! »