TEST Mercedes-Benz CLA 220 CDI AMG – Mr. Styler
Mercedes-Benz pokračuje v ofenzívě funky modelů v podobě čtyřdveřových coupé a v případě CLA se odvázal ještě více, než u sofistikovaného CLS. Nový model sdílí platformu a základní designový směr s novou třídu A, která je už i tak velmi odvážnou kreací, zejména ve srovnání s generací minulou. CLA je široké, nízké a plné extravagantních linek. Snižující se karoserie ukrývá čtveřici bezrámových dveří a Mercedes tvrdí, že jediná část karoserie není hodná s třídou A. Po pozorném pohledu musím dát zapravdu. Jiná jsou světla, kapota, maska, nárazníky, blatníky no a vlastně úplně vše. Vypadá sakra dobře a doufám, že i tak bude jezdit. Má k tomu totiž veškeré předpoklady – podvozek naladěný od AMG a přeplňovaný čtyřválcový diesel. Ale o tom až později…
U testovaného modelu je vše navíc podpořeno sportovním paketem AMG, který vzhled okořeňuje o velkou dávku agresivity. Je tu výraznější přední nárazník, boční prahy, zatmavená optika čelních světlometů, krásná vícepaprsková šedá kola a zadní difuzor . Uvnitř se paket týká skvostných sportovních sedadel s integrovanou hlavovou opěrkou a sportovního volantu. Mimo jiné je kůží obtažený interiér prošíván žlutou nití a ve stejné barvě jsou prošity i sedadla. To už se však týká dalšího příplatku Edition 1. Prostě racing style! Design CLA je bezesporu cool a opravdu nenechá chladným nikoho, kdo auto spatří. Osobně mě velmi bere přední maska, která nemá klasické vnitřní žebrování, ale jsou v ní ocelové tečky. Na živo je to opravdu super! To, že tento vůz hraje na efekt a je to vlastně takový nádstavec př……ehmm ega je jasné na první pohled a pokud to někomu hned nedojde, stačí vyjet do ulic… Prvních pár kilometrů Prahou se nesou v duchu zastavení na semaforu a dotazů ostatních řidičů, co je to za hustokrutý stroj. Pár lidí pak zakopne při otáčení se a majitelé ostatních Mercedesů skoro bourají. Někde před klubem to asi bude sázka na jistotu! Ano, tento model cílí na mladé a dravé zákazníky.
Trošku kritický však musím být k bočnímu pohledu na vůz, kde vynikne vysoký a useklá přední linie karoserie. Ale to je problém i standardní třídy A. Pojďme se usadit dovnitř. Interiér je velmi líbivý a dominuje mu především praktičnost. Také kvůli ní bychom na středové konzoli hledali páku voliče sedmistupňové automatické převodovky jen marně. Volič se přesunul pod volant tam, kde se u konvenčního rozložení nachází páčka stěračů, jejichž ovládání je po stylu Mercedesu přesunuto na velký sdružený ovladač po levé ruce. Jeho funkčnost je nepopíratelná. Bohužel se zde nachází tolik funkcí, že páčka obalená přepínači je zprvu trochu zmatečná. Velmi kladně hodnotím volant, jehož ergonomie a obšití jsou výborné. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou. No, i když občas něco povrzává a plasty na středové konzoly nejsou úplně prémiové. A sedadla jsou pro dlouhé cestovaní nepohodlné. A taky je tu málo místa na kolena vepředu a vzadu je to ještě horší ve všech směrech. Často jsem se bouchal na nerovnostech hlavou o stropnici. O něco vyšší kolega na místě spolujezdce vypadal vyloženě komicky.
Pod kapotou testovaného CLA se umístil čtyřválcový diesel 2.2 poháněný dvojicí turb s konečným výkonem 125 KW a 350 Nm. Nezní to nijak dramatický, ale tento motor bohatě stačí i na velké Ečko a je velmi svižný v menším Céčku. V CLA tak poskytuje velmi slušnou dynamiku a v kombinaci s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou téměř neutichající příjemný zátah. Díky automatu máme eliminovanou turbodíru ve spodním spektru otáček, ale nahoře už Mercedesu citelně dochází dech a tak ho nemá cenu točit za hranici 4.000 otáček. Tato motorizace je tedy ideálním kompromisem mezi dostatečným výkonem a solidní spotřebou. Při plném využívání výkonu se spotřeba pohybuje kolem 11 litrů, při klidném cestování se ustálí na hranici 7 litrů na 100 kilometrů.
Stejně jako samotný vzhled, i podvozek je přesný opak klasických produktů značky Mercedes-benz. Srovnal bych to spíše s jízdou v MINI, protože je to opravdu tvrdá zkušenost. Narozdíl od britské splašené nákupní tašky však CLA nedokáže stejně dobře zatáčet, jen umí podobně člověka naklepat. U vyloženě sportovního auta bych to čekal a rád odpustil, jenže Mercedes neumí nabídnout sportovní svezení a vůbec jeho prioritou by měo být zejména kvalitní cestování. Proč je tedy tak zbytečně tvrdé a zároveň se naklání a houpe je mi naprostou záhadou. Jediné, co zmůžu je konstatování, že podvozek se opravdu nepovedl. Na druhé straně mě příjemně překvapilo, že ani na opravdu špatné cestě CLA neodskakuje do strany a netahá za volant při prudké akceleraci. Tím se dostávám k řízení a to opět nezklamalo. Už jsem to psal několikrát a znova opakuji – soušasné Mercedesy mají lepší řízení než BMW. CLA není vyjímkou a krásný sportovní volant nabídne i adekvátní zpětnou vazbu a přesnost řízení.
Sportovnímu svezení navíc citelně schází nevypínatelná stabilizace a absence klasické ruční brzdy. U předního náhonu to sice není tak frustrující, ale i tak to brání zábavě a požitku z jízdy. S CLA si tak nevykouzlíte žádný přetáčivý smyk, i kdyby jste chtěli. Škoda. A pak tu také máme automatickou dvouspojkovou převodovku 7g-Tronic… V manuálním režimu řadí pomalu a má příliš krátké převody. Opravdu otravná začne být při podřazování, kdy si vlastně dělá co chce. V automatickém módu při běžné jízdě funguje relativně dobře, ale občas si výrazně škubne a i v klidném režimu jí nejde podřazování. Snad se Mercedesu brzy podaří vyřešit novou převodovku, protože tahle na prémiovou konkurenci ztrácí opravdu výrazně ve všech modelech.
Takže si to shrňme – CLA vypadá výborně, má dobrý interiér a stylu na rozdávání, ale jakmile se rozjedete, tak vás akorát naklepe a v první zatáčce zklame svým podvozkem. Jako sportovní vůz selhává na plné čáře a to samé se děje i v otázce komfortu cestování. Výrazným plusem je tak tedy jen cool design a pozornost, kterou budí. Řešením je si jej koupit bez paketu AMG, což odstraní nepohodlný podvozek, ale také ubere na stylu. CLA je pro ty, kterým se beznadějně líbí, nebo zoufale potřebují budit pozornost. Jako všestranné auto a zejména pak Mercedes-Benz, selhává.
Plusy
- Design, který poutá pozornost
- Potlačení aerodynamického hluku u bezrámových dveří
- Rozsáhlá bezpečnostní výbava
- Možnosti individualizace, nabídka moderních technologií
Minusy
- Nedostatek místa nad zadními sedáky
- Velmi tvrdý podvozek (platí pro AMG paket)
- Kontrastní prošití palubní desky se leskne v čelním okně
- Omezená nabídka motorů, CLA 220 CDI jen s dvouspojkovým automatem
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Mercedes CLA 220 CDI |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2143 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 125 / 3400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 1400 – 3400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 230 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.6 / 3.8 / 4.5 |
Emise CO2: | 117 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 470 / - |
Objem nádrže (l): | 56 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1525 / 480 |
Rozměr pneu: | 225/40 R18 |
Cena v základní výbavě: 943 800,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 304 063,- Kč
Základní výbava:ABS, ASR, ESP, rádio Audio 20 CD s USB a Bluetooth, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, pneumatiky MOE – s možností nouzového dojezdu, zámek bezpečnostního pásu s pojistkou, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, ochrana chodců (aktivní kapota), multifunkční volant, okenní airbagy, kolenní airbag, řadící pádla na volantu, automatizovaná 7 stupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT, asistent jízdy v pruzích, indikace úniku tlaku v pneu, tempomat atd.
Výbava testovaného vozu:Edition 1 (+152.460,-): AMG paket, diamantová maska chladiče, bi-xenonové světlomety, metalický lak, sportovní podvozek, sportovní sedadla s čalouněním kůže/Dinamica, provedení Neon Art, kůží potažená palubní deska, volant potažený kůží Nappa a další Metalický lak (+19.515,-), aktivní parkovací asistent (+20.582,-), adaptivní tempomat Distronic Plus (+26.223,-), Intelligent Light System – aktivní multifunkční bi-xenonové světlomety (+16.923,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+8.995,-), sada osvětlení (+10.977,-), sada asistentů jízdy v pruzích (+22.869,-), multimediální systém Comand Online (+81.719,-).
.« Nissan GT-R Nismo – z 0 na 100 už za 2 sekundy! Porsche 911 Blu Edition – Chudá a ekologická 911? »