TEST Nissan Juke Nismo 4×4 CVT
Se slovem Nismo se budeme v následujících letech setkávat čím dál častěji. Nissan chystá podstatně rozšířit řadu modelů nesoucí tento přívlastek od nejmenší Micry až po extrémní GT-R. První přišel s modelem 370 Z Nismo, další na řadě byl Juke. Už obyčejná verze je celkem neobvyklá co se designu i jízdních vlastností týče. Zatímco prvně jmenovaný parametr je čistě subjektivní záležitostí, na velmi dobré ovladatelnosti se shodnou snad všichni. Verze Nismo jde v obou směrech dál a jak exteriér tak podvozek byl vylepšen na vyšší úroveň. Změny se samozřejmě dotýkají i interiéru, který nemohl zůstat pozadu a musel být nasměrován na sportovní notu.
Juke Nismo si můžete pořídit ve dvou variantách – s manuální převodovkou a pohonem předních kol, nebo s bezestupňovým automatem a pohonem 4×4. My jsme k testu dostali čtyřkolku a při tomto zjištění nebyli zprvu moc nadšeni, už ve škole nás ale učili abychom nedali na první dojem. A zde se tato poučka prokázala ve vší své pravdivosti.
U vozu jako je Juke nejde začít ničím jiným než exteriérem. Na jeho kontroverzní design si už snad veřejnost dostatečně zvykla i když není na silnicích zrovna častým úkazem. Úprava karoserie od Nisma je dle názoru mého i mých kolegů podařená a autu rozhodně prospěla. Jak přední nárazník tak i prahy a zadní difuzor se světlem ve stylu F1 autu sedí, červená linka táhnoucí se okolo celého vozu je pak už jenom třešničkou na dortu a skvěle ladí k zrcátkům ve stejném odstínu. Litá černá kola mají průměr 18 palců a vzhledu prospělo i snížení podvozku o 10 mm, široká a nízká stavba karoserie tak dále vynikla. Všechno dohromady do sebe skvěle zapadá a z ošklivky se rázem stala celkem pohledná společnice. A pak otevřete dveře a přijemná nálada vás neopustí.
První, čeho si v interiéru všimnete, jsou sportovní sedadla potažená semišem a obšitá červenou nití. Mají perfektní tvar a jakmile si do nich sednete, nebudete chtít vystoupit. Bočnice jsou vyztužené, takže v první prudké zatáčce nevyletíte ven a ani po 300 kilometrech na D1 vás z nich nebudou bolet záda. Semiš dále pokračuje na dalším důležitém prvku auta – volantu. Je jí obšitá ta část, kde se jej budete dotýkat nejčastěji a i když se vám v letních vedrech budou trochu potit ruce, není to taková tragédie. Na vrchu věnce je červený indikátor pozice, věc která očividně nesmí chybět v žádném z dnešních “sportovních” aut, její užitečnost ať každý posoudí sám.
Palubní deska je vyrobena z tvrdých plastů, což je v autě za více než 700 000 už trochu na pováženou, beru to ale jako daň za dědictví z levnějších verzí. Nikde nic nevrzalo a většinu času se stejně budete držet volantu, takže jde jenom o malé mínus. Zajímavě jsou řešená tlačítka ovládající klimatizaci a nastavení auta do různých jízdních režimů. V každém z nich je malý displej zobrazující jakou funkci zrovna ovládá. Jste-li tedy v nastavení klimatizace, používáte je na nastavení proudění vzduchu, teploty atd. Jakmile přepnete na nastavení auta, jejich popisky se změní a rázem měníte jízdní režim na sportovní, normal nebo eco. Řešení je to zajímavé a šetřící místo, při prvním setkání vás to ale může přivést do menších rozpaků.
Navigační a multimediální systém v jednom patří mezi to lepší v neprémiovém segmentu. Celý je v češtině včetně navigačních pokynů a má několik zajímavých funkcí, za všechny jmenujme dvě. Tou první je varování před uzavírkami a jinými událostmi na cestě po které zrovna jedete, a to i když máte samotný systém přepnutý třeba na rádio a v navigaci není nastavená žádná trasa. Počítač prostě pořád sleduje kudy jedete a hned vás upozorní na případnou nepříjemnou situaci. Trochu otravné se to stane ve chvíli kdy jedete po své každodenní trase do práce nebo na oběd a cestou tam i zpět vám auto připomene že na této trase zrovna probíhá rekonstrukce a máte jet jinudy. Vy to samozřejmě už dávno víte a při pomyšlení, že vám to bude opakovat ještě rok dokud ony práce neskončí je poněkud depresivní. Funkce jde samozřejmě vypnout, pak ale přijdete o všechny užitečné informace o kterých nevíte.
Druhou “fičurou” je už o poznání užitečnější pomocník. Pokud jedete po silnici poněkud rychleji než palubní jednotka uzná za vhodné a blíží se prudká zatáčka, auto na vás zapípá a tím vás upozorní, že byste měli trochu zpomalit. Pokud ji ignorujete tak na vás pípne ještě jednou, tentokrát o něco vyšším tónem že už jako fakt bacha, může to být nebezpečné. Tohle pípání může být užitečné pokud jedete někde kde to neznáte a jak je u nás občas zvykem není zatáčka dobře značená. Dobrou zprávou je to, že kromě akustického varování nedojde k žádné jiné akci, takže klidně můžete jet jako prase a auto vám v tom nijak bránit nebude. Tato funkce funguje opět i bez zadané trasy v navigaci.
Pípání je vůbec oblíbenou disciplínou vozu a mnohdy to až tak nevadí. Existuje ale jedna situace která je značně otravná. Pokud někde zastavíte a máte na někoho čekat, obvykle si u toho pustíte rádio. Na tom není nic nebvyklého a váš vůz vám v tom nijak nebrání. Dokud vám uvnitř není vedro a neotevřete si dveře, což se v létě může stát. V ten okamžik začne protestovat a neskončí s TÍM OTRAVNÝM PÍPÁNÍM dokud ty dveře zase potupně nezavřete. Má to mít asi nějakou bezpečností funkci, logicky v tom ale nevidím smysl.
Nyní pojďme na ostatní partie uvnitř vozu. Na zadních sedadlech je místo i pro dospělého či dva a do kufru toho moc nedáte. Vlastně se tam nevejde skoro nic, pohon zadní nápravy si vybral svou daň a podlaha kufru je tak zarovno s nakládací hranou. Naštěstí je pod jeho dnem alespoň dojezdové kolo, noční můry z opravné sady můžete nechat doma. Zadní sedadla jsou sklopná, takže eventuelně převezete i něco delšího, na častější stěhování věcí si ale kupte něco praktičtějšího. A teď už k tomu nejpodstatnějšímu – jak to vlastně jezdí?
Nadprůměrně. To je asi to správné slovo. Vlastnosti GT-R asi nikdo nečekal, na třídu menších SUV jde ale opravdu o solidní nadprůměr. Přeplňovaný benzínový motor má zdvihový objem 1,6 litru, výkon rovných 200 koní a kroutící moment 250 Nm. Převodovka je automatická bezestupňová typu CVT, řadit můžete manuálně řadící pákou, která má bohužel obrácenou logiku řazení. Na vyšší převodové stupně tedy přeřadíte pohybem dopředu a k sobě podřadíte. Na pádla pod volantem se nepochopitelně zapomnělo, díky nim bych tento převrácený kiks odpustil.
Podvozek ladili v Nismu a je to znát, tlumiče jsou o 10% tužší než u civilního Juka a jako celek to prostě funguje. Musíte jet opravdu rychle aby začaly široké gumy ztrácet přilnavost a pak jenom lehce zasáhne stabilizace a jste zpět v rytmu. Kdy by čekal jako daň podvozek tvrdý jako kámen bude překvapen. Ve městě z vás nevytřese duši a při přejezdu příčných nerovností jenom lehce drncne. Jedna z výhod této verze je i náprava typu multilink na zadní nápravě, dvoukolka se jí nedočkala.
Pohon všech kol je vypínatelný a při normálním provozu tak můžete ušetřit nějakou tu desetinu litru paliva. Spotřeba se ustálila při kombinovaném cyklu na zhruba 8,5 l/100km. Okresky zvládnete klidným tempem za 7,5 a dálnici při 120 km/h okolo 8,5 l. S každým dalším kilometrem rychlosti nahoru ale významně roste apetit, takže pozor při letech německým stylem po dálnicích. Auto to zvládne, vaše peněženka by ale nemusela.
I přes poměrně solidní výkon je akcelerace na 100 km/h celkem pomalá, 8,2 vteřiny rozhodně neoslní. Jinak je na tom verze s manuální převodovkou, výrobce slibuje o vteřinu méně. A manuální verze by asi byla i naší preferencí, o 100 kilogramů nižší váha, o vteřinu rychlejší akcelerace, o litr menší spotřeba a o 80 000 Kč nižší cena jsou argumenty na které se jenom težko hledá odpověď.
Nissan Juke Nismo se celkově vzato povedl, podařený design exteriéru, pohodlný interiér a velmi dobré jízdní vlastnosti mu hrají do karet. Pokud však vyložené netrváte na automatické převodovce nebo pohonu všech kol bežte do manuálu. Za ušetřené peníze koupíte 2300 litrů benzínu nebo několik sad penumatik. Obojí se vám bude velmi hodit.
Plusy
- Design exteriéru a interiéru
- Sportovní sedadla
- Naladění podvozku
Mínusy
- Převodovka
- Spotřeba
- Levnější plasty v interiéru
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor: | 1618 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 147 kW (200 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm při 2400 – 4800 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 8,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 200 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1430 kg |
Poháněná náprava: | obě |
Cena základní verze: | 730 000 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 730 500 Kč |
« BMW M3 E92 od Alpha-N Performance – Bye bye M3! Mercedes-Benz chystá velké rozšíření hybridní nabídky »