IMG_1150

První jízda: BMW řady 5 po faceliftu

12. 7. 2013 • Novinky, Zajímavosti

BMW řady 5 je skutečným bestsellerem, který oslovuje zákazníky doslova po celém světě. Právě tento vůz je z globálního pohledu nejprodávanějším modelem segmentu vyšší střední třídy. Pro další posílení této pozice přicházejí tyto modely v provedení Sedan, Touring a Gran Turismo v komplexně modernizovaném provedení.

Po estetické stránce došlo zejména k celkovému doladění designu a podtržení jeho sportovního charakteru. Standardní výbavou jsou nyní xenonová světla, která mohou být na přání nahrazena Adaptivními LED světlomety. Změny designu se nejvíce dotkly zadní části provedení Gran Turismo. Zachován zůstal originální přístup do zavazadlového prostoru s dvojitým víkem, avšak prostor pro náklad se v základním uspořádání zvětšil o 60 l na celkových 500 l. Zachována samozřejmě zůstala příkladná variabilita s posuvnými zadními sedadly s měnitelným sklonem opěradel.

Prémiový interiér spojující typické zaměření na řidiče s neobyčejnou dávkou komfortu a prémiového charakteru zůstává i nadále zachován, stejně tak jako možnost mimořádně účinné integrace telefonů do systému vozu. Novinkou zlepšující obsluhu je dotyková horní plocha ovladače iDrive, která je schopná rozpoznávat písmena.

lci4

Spolu s modernizací se do nabídky BMW řady 5 Sedan a BMW řady 5 Touring dostává nový základní model BMW 518d, pod jehož kapotou pracuje dvoulitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec s výkonem 105 kW/143 k, který v kombinovaném režimu vykazuje spotřebu v rozmezí 4,5 a 4,9 l/100 km. Druhou stranu nabídky obsazuje BMW 550i nabízené ve všech třech verzích BMW řady 5, které pohání nová generace osmiválcového zážehového motoru TwinPower Turbo s objemem 4,4 l, přímým vstřikováním a rozvodem VALVETRONIC. Motor s výkonem 330 kW/450 k je připraven zrychlit z klidu na 100 km/h během 4,6 s a přitom v kombinovaném režimu spotřebovat jen 8,6 až 8,8 l/100 km. Spolu s modernizací rozšiřuje nabídku verzí také BMW 520d xDrive Sedan a BMW 520d xDrive Touring s inteligentně řízeným pohonem všech kol BMW xDrive.

BMW řady 5 je pověstné nabídkou různých typů asistenčních systémů řidiče. Součástí modernizace je jejich další rozšíření, a to zejména o asistenta jízdy v kolonách a v dopravních zácpách (bude dostupný od listopadu 2013). Zdokonalena byla také činnost přednárazového systému, stejně tak jako funkce aktivní ochrany Active Protection. Automatický parkovací asistent byl v BMW řady 5 k dispozici již v minulosti. Nyní však byl zdokonalen, takže si zcela sám přebírá i ovládání pedálů vozu. Díky tomu dokáže zaparkovat zcela automaticky bez zásahu řidiče.

Současný model řady 5 je již šestou generací. Působivé harmonické vyvážení mezi sportovním švihem a elegancí bylo vždy poznávacím prvkem čtyřdveřové varianty od chvíle, kdy se z rýsovacího prkna dostala na silnice a stala se nejpopulárnějším manažerským sedanem na trhu. Varianta Touring vstoupila na trh v roce 1991 a nyní se prodává již ve čtvrté generaci. Touring propojuje typickou jízdní dynamiku značky a všudypřítomný komfort s variabilním přepravním prostorem navrženým pro širokou škálu aktivit. A BMW řady 5 Gran Turismo, představené v roce 2009, se stalo zcela novým typem vozu pro opravdové řidiče. Extravagantní design reprezentuje expresi sportovních výkonů, luxusního cestovního komfortu a univerzálnosti.

K dnešnímu dni vyjelo z výrobních linek na 6,6 milionu vozů . A poslední generace má dobře našlápnuto k překonání rekordu předchozích dvou generací, kterých se obou prodalo přes 1,4 milionu. Od představení současné generace řady 5 Sedan v březnu roku 2010 se k majitelům dostal více než jeden milion kusů. Žádná jiná generace nedosáhla na lepší prodejní čísla v tak krátkém časovém úseku.

lci5

Sportovní elegance je hlavní charakteristikou. Jejich design je definován typickými  proporcemi tvořenými dlouhou kapotou, velkým rozvorem, krátkými převisy a dozadu posunutou kabinou. Vpředu zvýrazňují sportovní vzhled vozu přepracované nasávací otvory v dolní části nárazníku a upravené kontury ledvinek. Všechny verze řady 5 jsou standardně vybaveny xenonovými světlomety. Na seznamu příplatkové výbavy doplňují LED mlhová světla plnohodnotné Adaptivní LED světlomety. Potkávací i dálková světla jsou tvořena jednotkami LED umístěnými horizontálně uvnitř kruhových obrysových světel. Tvarované chromové dekorace s vygravírovanými písmeny BMW dodávají osobitému a velmi stylovému vzhledu Adaptivních LED světlometů zajímavý detail. Směrové ukazatele jsou nyní na všech nových modelech integrovány do zpětných zrcátek. Sedan i kombi mají nově strukturované zadní svítilny s tenkým, nápadně tvarovaným pruhem z LED diod. Tento pruh a další křivky v zadní části vozu zdůrazňují široký rozchod kol obou modelů.

BMW řady 5 Gran Turismo kombinuje typické proporce s inovativním karosářským konceptem. Elegantně tvarovaná linie střechy připomínající kupé, čtyři dveře s bezrámovými okny a vysoko se otevírající páté dveře vyzařují sportovní auru, předznamenávají luxusní komfort na dlouhých cestách a vysokou variabilitu. Pečlivě navržené designové modifikace vrhají ještě jasnější světlo na nezaměnitelný charakter, který splňuje nejvyšší standardy ve všech myslitelných ohledech. Nově tvarované nasávací otvory vpředu zvýrazňují dominantní vzhled. Páté dveře byly prodlouženy směrem dozadu a přechod střechy do skleněné plochy je nyní harmoničtější. Ostřejší křivky mají také pozitivní efekt na objem zavazadelníku, který se zvětšil o 60 litrů na rovných 500 litrů. Horizontálně strukturované a třírozměrné povrchy hrají určující roli nového vzhledu zadní části. Zářivé efekty světla a stínů kolem registrační značky, dynamické záhyby sahající až do boků a chromový pruh v nárazníku dodávají zadní části lehčí a sportovnější vzhled. Tento dojem je zesílen novou částí dvoudílných zadních světel. Horizontální rozvržení je vnitřně zdůrazněno designem světel se dvěma LED diodovými pruhy.

Nové detaily uvnitř všech vozů nové řady 5 působí dojmem prémiovosti a zvýšené funkčnosti. Ve všech modelech je kontrolní displej standardního systému iDrive po stranách dekorován vysoce kvalitními chromovými proužky. Úložné prostory a držáky nápojů v centrální konzole mají zvětšený objem. Velkorysá nabídka prostoru, exkluzivní materiály a vysoká úroveň zpracování přispívají k charakteristické prémiové atmosféře modelů BMW řady 5, stejně jako exkluzivně řešené detaily interiéru v podobě standardně dodávaného systému iDrive a technologie black panel aplikovaná na přístrojích a displejích automatické klimatizace. Ovladač iDrive lze nyní objednat s dotykovou horní částí, která umí rozpoznávat písmena. Díky němu lze například zadávat destinace do navigace. Současně můžete používat standardní zadávání adres a cílů, řidič tak může volně mezi těmito dvěma metodami zadávání cílů „přeskakovat“. Dalším unikátním prvkem v tomto segmentu je multifunkční přístrojový displej navržený ke zvýšení radosti z jízdy. Tento 10,25palcový displej mění grafiku podle zvoleného jízdního režimu systému Driving Experience Control. Proměnlivá grafika a barevná schémata zajišťují jasné odlišení.

lci3

V režimu COMFORT je přístrojový panel vyobrazen jako klasická kombinace čtyř kruhových ukazatelů. Funkce lupy zvýrazňuje momentální rychlost vozu a otáčky. V režimu ECO PRO se otáčkoměr promění v ukazatel EfficientDynamics, který zobrazuje, jak úsporně jedete. V režimu SPORT rychloměr ukazuje rychlost digitálně v podobě velkých čísel, zatímco rychlostní stupeň je znázorněn uprostřed otáčkoměru. BMW řady 5 Sedan podtrhuje své kvality špičkového cestovního vozu na služební cesty nebo rodinné výlety svou vysokou úrovní cestovního komfortu pro všechny pasažéry. Ba co víc, jeho zavazadelník pojme 520 litrů nákladu. Pro ty, kterým je taková přepravní kapacita málo, bude volbou číslo jedna BMW řady 5 Touring. Množství individuálních řešení propůjčilo verzi Touring úroveň funkčnosti a variability, jaká nemá v segmentu obdoby. Dokonce, i když jsou obsazena všechna sedadla, nabízí 560litrovou kapacitu, která může být v případě potřeby zvětšena až na 1670 litrů. Opěradlo zadního sedadla je standardně dělitelné v poměru 40:20:40 a na přání ho lze nastavit v různých úhlech.

Podle řady 1 a 3 i do řady 5 nyní vstupuje možnost vybírání stylů výbavy interiéru a exteriéru – Modern, Sport a Luxury.

JÍZDA

V Mnichově si k první jízdě s oživenou řadou 5 přebírám klíče nejdříve od verze Gran Turismo v motorizaci 535i. Pod kapotou tedy nalezneme řadový třílitrový šestiválec s dvoukomorovým turbem TwinScroll a výkonem 306 koní. To zaručuje velkému GT velmi solidní dynamiku a benzínovou kultivovanost. To jak se Gran Turismo změnilo opticky jsme si popsali výše a teď se podíváme, jak pomohli decentní změny podvozku a nastavení softwaru. Jen dodám, že optický facelift tomuto autu hodně pomohl a nyní vypadá opravdu dobře. Podle šéfa vývoje podvozků, je šasi u faceliftovaného modelu kompletně inovované a nastavené jinak. To odhaluje už několik prvních kilometrů v okolí Mnichova. Testovaný model je vybyven adaptivním podvozkem a tak jde jeho účinnost regulovat pomocí několika přednastavených programů. V komfortním režimu je vůz opravdu velmi pohodlný, plavný a konečně i skvěle filtruje nerovnosti, což byl problém předešlé verze. V režimu Sport nebo Sport+ citelně ztuhne, ale pochopitelně se nejedná o žádné sportovní náčiní – proporce a váha vozu vám to prostě nedovolí. Rychlá jízda však není problém, protože podvozek poskytuje ohromnou porci gripu a rozhodí ho máloco. Výborná je i příčná stabilita a ovladatelnost v jakékoli rychlosti.  Příjemný je také zvýšený posaz za volantem a celková mohutnost interiéru dodávající pocit bezpečí. Potěší však skvělá reakce motoru a převodovky.

lci2

GT primárně plní to, co mu jde nejlépe – komfortní přesun v naprostém luxusu. Gran Turismo je navíc postaveno na podvozku řady 7, i z toho plyne jasné zaměření modelu a jeho jízdních vlastností. Výkon je na zadní nápravu přenášen pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Další velkou pochvalu si pak zaslouží odhlučnění interiéru – pokud “GTéčku” nešlapete výrazně na krk, tak neslyšíte vůbec nic, jen příjemný šelest vzduchu a náznak zvuku šestiválcového motoru. Aktivní řízení ve své aktuální generaci pracuje dobře, stále sice neposkytuje žádnou zpětnou vazbu, ale jeho účinnost se mění již méně agresivně a adaptuje se stylu řidiče.

Vůz se na stovku dostane za solidních 6 sekund a v pružném zrychlení 535i prostě exceluje. No a za to vše si řekne o přídej potravy mezi 10 až 13 litry na sto kilometrů. Nemusím snad zdůrazňovat, že získáte vytříbenou kultivovanost a sonorní zvuk motoru. BMW šestiválce prostě umí a přeplňování jim neubralo nic výrazného z charakteru. Nečekejte ani typickou “turbodíru” ta je téměř eliminována a motor se vytáčí podobně jako atmosferický plněná jednotka. Jediným nedostatkem zůstává absence špičky projevu. Facelift Gran Turismu vyloženě pomohl a posunul ho tam, kam opravdu patří – mezi opravdová auta třídy GT, která vás budou hýčkat maximálním komfortem a luxusem. A jak je na tom klasická řada 5?

5lci1

Sedám do sedanu s motorizací 530d a pohonem zadních kol. Stejně jako GT i tato 5er je vybavena v maximální výbavě včetně nového iDrive ovladače s dotykovou funkcí, který ulehčuje zadávaní textu do systému a funguje prostě brilantně. Změny v interiéru naprosto deklasují konkurenci v podobě archaického Mercedesu nebo sci-fi kokpitu od Audi. Luxusní elegance kombinována se sportovním akcentem prostě působí naprosto vytříbeně a třeba nové plazmové budíky jsou výborným posunem vpřed. Materiály jsou zejména opticky přitažlivější a slícování je dokonalé. Za zmínku také stojí podsvícení večer, kdy se celým interiérem rozprostírá příjemné oranžové světlo díky trubicím umístěným po celé šířce interiéru. Jistě oceníte také kvalitu sedadel, která neznají kompromis a maximálně vás budou hýčkat.

lci8

BMW 530d je nyní  poháněno přepracovaným naftovým řadovým šestiválcem o objemu 3 litrů s výkonem 190 Kw – 258 koní . Tahle jednotka má síly opravdu na rozdávání a z klidu na stovku rozpohybuje za skvělých 6,1 sekundy.  Excelentní je zejména pružné zrychlení, které dělá z každého předjíždění opravdovou banálnost. Pokud motor nevytáčíte, je velmi těžké (zevnitř) identifikovat nelibé zvuky spojené se spalováním nafty. Ve vyšších otáčkách se zvuk mění a dostává sportovní akcent podobný benzínovým osmiválcům. Ano, opravdu čtete správně.  Ani ortodoxní vyznavači benzinových motorů nebudou sportovně zabarveným zvukovým projevem tohoto dieselu uraženi. Skvělá je také spotřeba, kterou BMW umělo vždy držet při zemi i u velkoobjemových agregátů.Tady budete jezdit za 7,5 litrů kombinovaně.

lci6

Přepracované šasi, stejně jako u většího GT, vylepšilo především jízdní komfort a pohodlí za volantem při zachování sportovně střiženého chování. Pod tím si představte velké množství gripu, skvělou poslušnost na povely volantem a výbornou stabilitu při rychlé jízdě. Díky pohonu zadních kol není problém projet zatáčku driftem, krouťáku má na to motor přebytek a podvozek to ocení svou nezákeřností a ovladatelností. Pětková řada pochopitelně není žádným sporťákem, ale vždy kombinovala ideální kompromis z obou stran. To platí i po faceliftu, ale je zde jasně citelný posun k pohodlí, jak se patří na nejprodávanější prémiový manažerský sedan.

Závěrem nezbývá než konstatovat, že facelift napříč řadou pět generace F10 se opravdu povedl a ještě více doladil schopnosti tohoto skvělého vozu. Těším se na plnohodnotný týdenní test, ve kterém přineseme více z jízdních schopností tohoto auta.

lci7

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz