TEST VOLVO XC70 D3 DRIVe
Volvo XC70 a vlastně tedy i V70, ze kterého vychází, je jeden z posledních klasických modelů této značky na trhu. Malou revoluci této automobilky začal vůz nové generace S60, který zcela mění designové zvyky tohoto švédského výrobce a proto jsme moc rádi, že se nám toto typické Volvo dostalo do redakce ke klasickému týdennímu testu.
Volvo XC70 je jednoduše rodinné kombi V70, které dostalo ochranu proti terénním nástrahám spolu se zvýšeným podvozkem nebo systémem pro sjíždění svahů. Záměr zachovat si maximum z “civilní” verze je nejsilnější v interiéru, který auto sdílí ještě třeba s manažerským sedanem S80. Světlé kožené sedačky, hliníkové dekory a světlé plasty nejsou právě ideálním počinem pro výlet do rozbahněného rigolu. Ba co více, naše verze se označuje DRIVe a to znamená jen jediné – vůz má hnaná pouze přední kola namísto všech čtyř! Jaký smysl tedy má auto primárně přizpůsobeno do lehčího terénu, které přišlo o to nejdůležitější, tedy pohon 4×4 ?
Tuto otázku jsem si na začátku svého románku s XC70 DRIVe položil hned několikrát. Prostě jsem si nedokázal odůvodnit koupi pseudoterenního crossoveru místo klasické V70, kde absence AWD nevadí. Odpověď je však jednoduchá. Verze DRIVe je pro kupce, který uvítá mírně zvýšený posaz za volantem, lepší průchodnost vozidla po horších komunikacích a také výrazně lepší komfort díky vyššímu podvozku. Ten kdo trvale nevyužije pohon 4×4 navíc ocení nižší spotřebu díky pouze jedné hnané nápravě. A ano, to je to, na co toto auto vsází! Chcete auto s lepší průjezdností za spotřebu předokolky, máte ho mít!
Tak tolik k pochopení smyslu bytí této verze a teď se podíváme pod kapotu, kde leží skvělý a v dnešní době opravdu vzácný pětiválec spalující naftu! Zatímco běžné čtyřválce si Volvo musí kupovat od Fordu (týká se to i nového zážehového 2,0 EcoBoostu), pětiválec s objemem 2,4 l byl k dispozici ve vlastní motorárně. Volvo se i proto vydalo proti všeobecnému trendu snižování počtu válců a pětiválci zmenšilo jen zdvihový objem. V naftové nabídce tak dnes je základem motor D3 (5 válců, objem 2,0 l, 120 kW, 400 Nm) a nad ním je větší D5 (5 válců, objem 2,4 l, 151 kW, 420 Nm). A právě D3 je pod kapotou naší XC70. Výhodou pětiválce je především kultivovaný chod a hluboký zvuk ve srovnání zejména se čtyřválcovou konkurencí, která trpí silnějším projevem negativ dieselových agregátů. Jemný chod také zcela konkuruje i silnějším šestiválcům například od BMW, nebo AUDI a vše je navíc doprovázeno skvělým odhlučněním interiéru, takže žádné vibrace, nebo nepříjemný klepot dieselového agregátu opravdu nečekejte. 120 KW výkonu je pro svižné cestování zcela dostačujících, avšak typickou charakteristikou tohoto motoru je jeho lenost se vytáčet do otáček a pokud ho už k červeným číslům dostanete, tak efekt nečekejte, kolem 4.000 ot./m motor zcela ztrácí tah. To, že je XC70 nastavena primárně na komfort je cítit i z převodovky, která řadí sice přesně, ale řazení je gumové a dráhy jsou opravdu až příliš dlouhé. Pokud se tedy chystáte dostat někoho na zrychlení na dálnici, raději si to rozmyslete… Spotřeba verze DRIVe se během celého testu kombinovaně pohybovala kolem 7 litrů a to je o cca 2 litry méně než u verze AWD.
Stavba karosérie a měkce laděný podvozek nedovoluje přílišné vrhání se do zatáček. Ono by to ani nebylo příjemné pro posádku, která by lítala sem a tam na sice pohodlných, ale opravdu kluzkých kožených sedadlech. Ta navíc mají jen průměrné boční vedení. V chvályhodně českém menu si lze dokonce nastavit účinek posilovače řízení. Také příčných nerovností si podvozek všímá podstatně méně. Celkový dojem z jízdy však zůstal – plavná a spíš pohodová, žádný velký sport. Nájezdy do zatáček se obejdou s podstatně menšími náklony karoserie, stejně jako u předchozí generace je ale potřeba dávat pozor na plynový pedál, který umí vyškolit. XC70 DRIVe totiž okamžitě škubne volantem a rozhodí auto po cestě. To je asi nejzásadnější chyba, kterou jsem během testu odhalil.
Pojďme ale ještě na chvíli do interiéru. Palubní deska je typickou ukázkou severského designu s jeho luxusním nádechem, kterému tak skvěle sluší jednoduchost. Rádio přeci nepotřebuje obrovské barevné displeje, stačí jen jednoduchý LCD, který také zvládne zobrazit vše. Totéž platí pro kapličku s budíky, žádná přeplácanost se prostě nenosí. Přístroje ale také umí být krásné, to když je tma a jejich podmanivé osvětlení vykouzlí příjemnou atmosféru.
Přiznám se, že při nočních přesunech na mě doléhalo pohodové prostředí ještě výrazněji. Natáhnout se do měkkých sedaček a nechat se unášet tichem je až nebezpečně návykové. Naštěstí se o vás postarají elektroničtí asistenti. Jako obvykle je totiž bezpečnost na prvním místě. A tak na palubě Volva XC70 nechybí systém BLIS upozorňující na jiná auta v mrtvém úhlu, nebo aktivní tempovat. Ten je prozrazen už ledvinkou vykukující za čelní maskou chladiče. Funguje bezvadně. Dá se nastavit vzdálenost od vozu před vámi, auto ho pak sleduje a dokáže zpomalit až do rychlosti 30 km/h. Občas nás k zabrzdění vyzvaly také červené diody promítané na čelní sklo s doprovodným výstražným signálem. Navigace skrytá na vrchu palubní desky by zasloužila trochu větší detailnost obrazovky. K orientaci po českých silnicích ale bohatě stačí. Dá se ovládat buď joystickem na volantu, nebo dálkovým ovladačem. S ním je to příjemné a také bezpečnější hlavně za jízdy. Schovat jej potom můžete do odkládací mezery za pověstným tenkým středový panelem palubní desky.
Vůz přizbrojil i v praktičnosti – na krajních zadních sedadlech se dají vysunout dětské sedačky, víko zavazadelníku se otevírá elektricky (bohužel nikoli tlačítkem na dálkovém ovladači) a boky zavazadlového prostoru zdobí lišty se síťkami a háčky. Samotný zavazadlový prostor s hranou 67 cm nad zemí je stále tradičně mělký, ale má dobře využitelný půdorys a po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40/20/40 vznikne zcela rovná plocha s délkou 187 centimetrů. Příjemná maličkost: dno zavazadelníku vyklápí plynová vzpěra a do spodních odkládacích prostor a k rezervě je tak zase o něco jednodušší přístup. Využitelný objem pro zavazadla vzrostl na 555, respektive 1580 litrů, při pětimístném uspořádání je možno využít už tradiční od stropu sklopnou kovovou mříž.
Volvo XC70 DRIVe je luxusní vůz, který nabídne možnost mírného terénu a zvýšeného posedu za volantem. Jedná se tak o praktičtější a komfortnější volbu než V70. Nečekejte však sportovnost a nebo třeba jak praví aktuální slogan “ostrost!”. XC70 je prostě velmi hezké, praktické a luxusní auto, které potěší svým akcentem na detail a originálním pojetím. Při ceně 1.231.000 Kč tak dostanete opravdu velmi dobře vybavené auto a za stejné funkce u konkurence typu BMW, nebo AUDI by jste platili o milión více.
Plusy:
- Výkonný, dobře odhlučněný a úsporný motor
- Zpracování interiéru
- Drobné užitečné nápady
- Plavná jízda
- Cena vzhledem ke konkurenci
Minusy
- Přenos hnací síly do řízení
- Absence AWD
- Vyšší aerodynamický hluk
- Gumové řazení a dlouhé dráhy kulisy
Motor : | R5 (řadový pětiválec) |
Palivo : | Diesel |
Uložení motoru : | Napříč |
Pohon : | Přední (FWD) |
Obsah : | 1984 cm3 |
Vrtání x délka zdvihu : | 81 x 77 mm |
Typ : | 20 ventilů |
Plnění : | Turbo (TGV) + Intercooler |
Komprimační poměr : | 16.5 |
Výkon : | 163 cv (119 kW) @ 3000 rpm |
Točivý moment : | 400 Nm @ 1400-2850 ot./m |
Převodovka : | 6 stupňů manuál |
Rozvor : | 281.5 cm |
Délka : | 483.8 cm |
Šířka : | 187.6 cm |
Výška : | 160.1 cm |
Odpor vzduchu : | 0.35 CX |
Přední brzdy : | 316 mm |
Zadní brzdy : | 302 mm |
Přední pneu : | 235/50 R18 |
Zadní pneu : | 235/50 R18 |
Přední náprava : | Nezávislá. McPherson. Pružinové tlumiče. Stabilizátor. |
Zadní náprava : | Nezávislá. Pružinové tlumiče. Stabilizátor. |
Maximální rychlost : | 205 km/h |
0 – 100 km/h : | 10.2 s |
Spotřeba : | 4.8L / 7.5L / 5.9L |
Dojezd na plnou nádrž : | 1186 km |
Objem nádrže paliva : | 70 L |
Kufr : | 575-1600 L |
CO2 emise : | 154 g/Km |
« Faceliftovaný Mercedes-Benz C63 AMG Supersportovní Mach7 Falcon »