15. 4. 2013 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy
Je to přes 8 let, co Mercedes-Benz představil odvážné, čtyřdveřové coupe CLS. V tehdejší době to byl velký úlet a auto poslalo všechny do kolen. Bylo zbožňováno, obdivováno a hlavně posloužilo jako vzor pro ostatní zástupce této třídy. Nebýt CLS, tak dnes nemáme Passat CC, ani třeba 6 GranCoupé. Ano, první CLS dalo za vznik třídě čtyřdveřových coupe a Mercedes-Benz si zaslouží velký obdiv, že měl odvahu s tak radikálním modelem vůbec vstoupit na trh. V současnosti na trhu jezdí již druhá generace modelu CLS, která úspěšně navázala na původní generaci a doladila ji ještě o krok blíže k dokonalosti.
Jenže Mercedes-Benz si rád opakuje radikální řešení, a tak loni představil verzi kombi pod honosným názvem Shooting Brake, kterým se dříve v Anglii označovaly lovecké kombíky. Jenže CLS Shooting Brake opravdu není myslivcův sen. Je to kombi, které upřednostňuje formu a styl na úkor praktičnosti a nutno podotknout, že vypadá opravdu skvostně. Coupe-kombi s bezrámovými okny, svalnatými tvary a agresivní siluetou je na světě. CLS Shooting Brake designově přímo odkazuje na epický supersport SLS, ze kterého si bere přední masku a prolis kapoty. Profil bočních oken a prolis v zadním blatníku přímo navazuje na předchozí generaci CLS. Tvar světlometů je nyní úplně jiný, ty přední jsou osazeny technologií LED i mimo denní svícení a zadní jsou oproti předchůdci výrazně větší a zasahují do boků karoserie. Třešničkou na dortě jsou vkusně umístěná zpětná zrcátka na stopkách. Testovaný model byl navíc vybaven AMG Paketem, který ještě více upřednostňuje sportovní look pomocí ostře tvarovaných nárazníků a prahů. Aby toho nebylo málo, byl doplněn ještě vnitřním paketem Edition 1, který z interiéru dělá místo, kde budete chtít žít a vyměnit jej za svůj obyvák. Karbonové dekory AMG, prvotřídní sedadla vyvedena v kůži Designo a třeba také dřevěná podlaha kufru. Je jasné, o co tomuto modelu jde. Shooting Brake vypadá skvostně z každého úhlu a to, že to není jen čistě můj subjektivní dojem dokazuje i pozornost, jaké se těší v ulicích měst – lidé na něm můžou oči nechat. Na trhu neexistuje kombik, který by byl atraktivnější.
Změny v interiéru jsou také výrazné, CLS se odkloňuje od kulaté architektury a za vzor si bere současnou třídu E, přičemž se ale vzdává typických, ostrých linek a na místo nich je palubní deska příjemně zjemněná. Typickým prvkem stále zůstává velká plocha dekorů a palubní deska obšitá hrubou kůží. Vše doplňuje výrazný, černý strop. Sportovnost však navazuje i tříramenný volant s velkým množstvím leštěného hliníku. Opravdu vkusná záležitost. Novou pozici dostal volič převodovky, který se z klasického, středového tunelu přesunul vpravo pod volant. Příjemným detailem jsou integrované hodiny nad panelem rádia. Dozadu si sednou jen dva lidé, sedadla totiž dělí středový tunel, ale místa je ve všech směrech dost. Pocit stísněnosti se tak dostavuje především díky svažující se střeše a nízkému profilu oken.
Model 350 CDI pod svou kapotou ukrývá třílitrový turbodiesel s výkonem 195 KW a 620 Nm, ten CLS katapultuje na stovku za skvělých 6.2 sekundy a zastaví se až na hodnotě 250 Km/h. Jednotka je přitom nastavená tak, aby nejlépe fungovala již v nízkých otáčkách a je vcelku zbytečné motor vytáčet do vrchního spektra otáčkoměru. Zátah motoru je opravdu výborný a CLS s tímto dieselem nabídne vskutku dynamické jízdní výkony a to vše při průměrné spotřebě okolo 6 litrů na sto kilometrů. Ve městě si CLS řekne maximálně o 9 litrů.
Za zmínku stojí také kultivovanost jednotky, které navíc pomáhá skvělé odhlučnění interiéru. To, že se jedná o diesel poznáte až z venku. Pronikavý zvuk vstoupí do kabiny až opravdu ve vysokých otáčkách, ale stále platí to, že třílitrový šestiválec disponuje velmi kultivovaným projevem a příjemným zvukem. Pochvalu si zaslouží i samotná převodovka 7g-tronic, která řadí logicky, plynule a nedělá výrazné chyby. Po čase jsem si zvykl i na ovladač pod volantem a zjistil jsem, že je to daleko praktičtější řešení. Bohužel jsem pak v jiných autech stále řadil stěrači…
A co podvozek? CLS stojí na stejné platformě jako třída E, ale nabídne plavnější jízdu. Navíc díky vzduchovému podvozku, kterým byl testovaný model vybaven, si můžete volit nastavení dle libosti. V komfortním režimu je auto příjemně pohodlné, ale nečekejte i tak žádnou “houpačku” a naopak v režimu Sport podvozek ztuhne a dovolí svižnější jízdu na okresních silnicích. Byl jsem potěšen faktem, že auto téměř nezná náklony, a pokud se nějaký už dostaví, tak je to opravdu v absurdních nájezdových rychlostech. Pokud patříte k lidem, kteří podezírají Mercedes-Benz z toho, že jeho řízení je absolutně nesportovní a nekomunikativní, tak vás musím ihned vyvést z omylu. V komfortním nastavení je řízení sice měkčí, ale i tak nabídne adekvátní zpětnou vazbu, no a po přepnutí do sportu pochopitelně ztuhne a pak je opravdu skvělé, přesné a vždy víte, kam směřují kola. Abych nezapomenul, CLS je zadokolka s velkým krouťákem a výkonem, a tak při prudké akceleraci se na výjezdu ze zatáčky objeví přetáčivost – stačí lehké kontra a díky přesným reakcím řízení, je vše opět na správném místě. Shooting Brake ale pochopitelně není sportovní náčiní, od toho je tu model z divize AMG, a tak nejlépe funguje jako luxusní, dopravní prostředek. Je neskonale pohodlné, plavné a skvěle se řídí. Je to jedno z těch aut, za jehož volantem se cítíte fantasticky. Naprosto bez dechu mě nechává stabilita vozidla. I na české rozbité dálnici nevyžaduje stálé korekce volantem. Auto prostě drží směr a poslouchá na slovo. Skvělé sladění motoru a převodovky dokazuje i ukázková setrvačnost, a tak při ubrání plynu jedete plynule dál a automat vás neomezuje. Tím rovněž Mercedes-Benz šetří palivo. Tohle je auto, ve kterém bych projel Evropu tam a zpět a nebyl unaven.
Dálniční cestování ještě dále zpříjemňuje partička asistentů, a to zejména hlídání jízdy v pruhu a radarový tempomat Distronic Plus, který ve městě umí auto zcela zastavit a zase rozjet. Na semaforech k nezaplacení, a to samé platí pro dálnici, kde za vás bezpečně převezme kontrolu nad vozidlem. Ve vysokých rychlostech na dálnici radar dokáže správně detekovat zatáčející svodidla a snížit rychlost auta před zatáčkou. V noci pak každý ocení Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule a zcela automaticky.
Je zbytečné řešit praktičnost. Dozadu naložíte jen dva lidi, kufr s dřevěnou podlahou je stylový, ale po naložené něčeho ostrého a těžkého se dřevo z americké třešně okamžitě odře, a to nemluvím, že příplatek za tento prvek činí 120 443 Kč. Ehmmm. Nedělám si legraci. Vždyť jen za karbonový dekor interiéru dáte 90 000 Kč, ale ten má alespoň nějaký smysl. Tak či onak, Shooting Brake je image auto a tady se používá jiná cenová politika. A tak je ho třeba i brát. Je to módní doplněk, vůz vyjadřující vytříbený vkus majitele s akcentem na jeho vitalitu, mladistvost a aktivní život a v neposlední řadě je to dokonalý společník na dlouhé cesty a výborný sluha na české silnice díky jednomu z nejlepších, komfortních podvozků na trhu. Shooting Brake si mě získal na plné čáře! Bravo!
Plusy
- výrazný design
- rozsah standardní výbavy
- výkon diodových světlometů
- fungování asistenčních systémů
- spotřeba paliva při běžné jízdě
Minusy
- výhled vzad
- horší přístup k zavazadlům než v klasickém kombi
Cena v základní výbavě: 1 664 863,- Kč
Cena v testované výbavě: 2 204 079,- Kč
Základní výbava:Sedm airbagů, systém přednárazové ochrany Pre-Safe, aktivní opěrky hlavy pro přední sedadla, asistent bdělosti řidiče Attention Assist, ESP, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, rádio s CD/MP3, Bluetooth hands-free, dvouzónová klimatizace, elektrické nastavení předních sedadel, bi-xenonové hlavní světlomety s LED směrovkami, vyhřívaná zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovkami, koncová světla ze světelných diod a další.
Výbava testovaného vozu:Provedení Edition 1 – kůže designo, metalický lak, označení Editon 1 (+140.263,-), AMG karbonový dekor (+89.952,-), sada AMG (+90.866,-), vyhřívaná a ventilovaná sedadla vpředu (+32.931,-) , vyhřívaná zadní sedadla (+11.435,-), vzduchové odpružení Airmatic (+34.456,-), třízónová klimatizace Thermotronic (+22.564,-), LED Intelligent Light Systém (+45.433,-), sada jízdních asistentů Plus (+68.607,-), aktivní parkovací asistent (+22.529,-), dřevěná designo podlaha zavazadlového prostoru (+120.433,-).
Technické údaje |
Motor |
Mercedes CLS Shooting Brake |
Typ motoru: |
přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: |
6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): |
2987 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
195 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): |
620 / 1600 – 2400 |
Provozní vlastnosti |
Maximální rychlost (km/h): |
250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): |
6.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): |
7.3 / 5.3 / 6 |
Emise CO2: |
159 |
Rozměry a hmotnosti |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): |
590 / - |
Objem nádrže (l): |
80 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): |
1910 / 525 |
Rozměr pneu: |
255/40 R18, 285/35 R18 |
.
« Peugeot 208 T16 – Speciál pro Pikes Peak oficiálně! [video] Jaguar zvažuje F-Type se zvýšeným výkonem »