TEST Chevrolet Camaro – Největší z angličáků
Pamatuji si, když přišel v roce 2006 úplně první koncept vozu Camaro páté generace. Tou dobou jsem sice byl již odrostlý z angličáků a moje dětské sny střídalo něco úplně jiného, ale tohle byla neuvěřitelná pecka. Vezměte si ten nejulítlejší a nejnabušenější angličák a prostě mu dejte 4,84 metrů délky. Vznikne něco, po čem touží každý kluk a chlap od 8 let nahoru. Takhle přesně vzniklo právě Camaro páté generace, jehož ikonický a maximálně muskulaturní zevnějšek jde ruku v ruce s jízdními vlastnostmi, interiérem, motorem, zkrátka celým autem.
Už první pohled na auto ve mně vyvolává vysloveně dětskou radost. Je to ono, to co jsem hltal už před sedmi lety a teď je to konečně alespoň na několik hodin moje! A je žluté s černými pruhy, přesně jako Bumblebee z filmu Transformers, tohle snad ani nemůže být lepší. Tedy…mohlo by mít ještě manuální převodovku místo automatu, ikdyž se tato obava, jak se později dočtete, ukázala jako lichá.
První ohledání vozu je přesně takové, jaké bych si ho představoval. Mohutná, nasupená a svalnatá karoserie je jedním slovem monumentální a říkám si, že „američtější“ snad již ani být nemůže. Zamračená maska chladiče skrývá kroužky parkovacích světel a na ní navazuje neuvěřitelně dlouhá, vyboulená kapota, skrývající obří osmiválec 6,2.
Přiznám se, interiér byl moje velká obava. Jeho design je až na vypouklé, hranaté budíky dosti strohý a nutno uznat, že některé designové prvky by v evropské konkurenci nejspíše neobstály. Tak nějak mám ale pocit, že to vše ke Camaru patří. Nemá to být luxusní, cestovní kupé, ale neurvalý, hrubiánský sporťák a přesně ten dojem taky mám. Plasty jsou sice výhradně tvrdé, ale klobouk dolů, nikde nic nevrže, neskřípe, neklepe, interiér je nejen dobře spasován, ale také výborně odhlučněn, což oceníte na našich cestách ze všeho nejvíc. Při usednutí nejprve dlouho padám, než zabořím pozadí do pohodlné, kožené sedačky, abych záhy zjistil, že kolem dokola vlastně vůbec nic nevidím. Camaro opravdu nenabízí moc výhledu, uzounká boční okna omezují výhled do stran a obří kapota přede mnou mi nedovoluje příliš odhadu. Sotva jsem si ale na svůj úkryt uvnitř interiéru zvyknul, náhle se mi tato pozice začala líbit, samozřejmě, při parkování není úplně ideální, ale ten pocit, že sedíte opravdu uvnitř vozu je prostě k nezaplacení a nejedno evropské auto se svým vysokým posazem by se mohlo jen učit.
Konečně vyjíždíme. Startuji obří motor, který mě hned fascinuje svojí kultivovaností, běží až sametově hladce a na volnoběžné otáčky neproniká do interiéru ani sebemenší náznak toho, o jakého obra se jedná. Ne jinak je tomu při klidné jízdě, šestistupňový automat řadí zpravidla ještě pod hranicí dvou tisíc otáček a nechává obří motor jen v poklidu převalovat. To naprosto stačí, small block disponuje už od volnoběhu takovým krouťákem, že na většinu běžných situací stačí jen lechtat plyn v řádu milimetrů. To, co se děje potom je ale nepopsatelné.
Předovka s až obdivuhodnou rychlostí podkope několik rychlostí, pryč jsou ty doby, kdy se ještě dlouho po sešlápnutí plynu nic nedělo a žlutý mastodont se s duněním osmiválce řítí vpřed. Všech 406 koní posílá přes dvě tuny vážící bestii kupředu obdivuhodnou rychlostí. Zrychlení z nuly na sto probíhá jen necelých pět sekund, a ani dlouho potom neplánuje ručička tachometru zastavit. Akcelerace navíc zatlačí do sedadel absolutně kdykoliv, můžete jet do kopce s patnácti sty otáčkami a Camaro se Vám stejně pokusí zlomit vaz při každém šlápnutí.
Od amerického auta jsem čekal brilantní a brutální motor, ten jsem tedy dostal. Jak je na tom ale podvozek? Obdivuhodně dobře! Ani měkké, ani tvrdé nastavení se z Vás nebude snažit vyklepat duši, ale v zatáčkách podrží mohutnou karoserii ve stopě bez otravného kývání. K tomu si přidejte slušné boční vedení sedaček a překvapivě i rozumnou odezvu od řízení a máte opravdu hodně obstojný sporťák, který jakoby zapomněl na svých 2100 kg hmotnosti. Ani při ostřejší jízdě jsem neměl pocit, že bych řídil tak velké a těžké auto a spolu s občasným ustřelováním zadku jsem se ve výsledku s Camarem naprosto skvěle bavil. Na jedničku funguje i filtrování rázů a nerovností, při jízdě po rozbitých kostkách matičky Prahy jsem se mohl bez hulákání bavit se spolujezdcem a neměl jsem pocit, že by Camaro touto jízdou nějak trpělo.
Jak již někde někdo řekl, pokud člověk vyzkouší svůj automobilový sen v praxi, nezřídka je jím hodně zklamán a přesně toho jsem se obával i před testem Camara. Můžu ale s obdivem, a dokonce i velkým nadšením prohlásit, že se žádné zklamání nekoná. Tam, kde jsem čekal dobré vlastnosti, dostal jsem výborné. Tam, kde jsem čekal spíše horší, dostal jsem minimálně dobré. Camaro nejenže obstojí proti přímé konkurenci v podobě Mustangu nebo Chargeru, ale za mě je dokonce v mnohém předčí. Jeho jízdní vlastnosti se nedají s těžkopádností Chargeru srovnat. Jeho rychlá, automatická převodovka zase reaguje o mnoho lépe, než ta v Mustangu. Je to prostě sporťák pro všechno, má potenciál k dennímu ježdění, vynikající motor s brutálním výkonem a velmi solidní podvozek maskující nadbytečná kila. Co napsat závěrem? Snad jen – chci ho!
Plusy:
- brutální a výkonný motor
- rychlá a dobře reagující převodovka
- velmi slušný podvozek
- odhlučnění interiéru
- vzhled a celkové charisma
Mínusy:
- výhled z vozu
- interiér pouze z tvrdých plastů
Chcete si splnit svůj sen a řídit tohle auto, nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový osmiválec, 90°, L99 |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHV |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 6162 |
Kompresní poměr | 10,4 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 103,25 x 92 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
---|---|
Vpředu | nezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor |
Vzadu | čtyřprvkové nezávislé zavěšení, stabilizátor |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 355 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením, 365 mm |
Pneumatiky vpředu | 245/45 ZR 20 |
Pneumatiky vzadu | 275/40 ZR 20 |
Výkon a spotřeba | |
---|---|
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 298 / 405 v 5900 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 556 v 4300 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 231,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 (evropská verze) |
0-100 km/h (s) | 5,4 (evropská verze) |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 18,9 / 9,7 / 13,1 (evropská verze) |
Objem nádrže (l) | 72 |
Rozměry a hmotnosti | |
---|---|
Délka (mm) | 4836 |
Šířka (mm) | 1918 |
Výška (mm) | 1377 |
Rozvor náprav (mm) | 2852 |
Provozní hmotnost (kg) | 1751 |
Zavazadlový prostor (l) | 384 |
Ceny | |
---|---|
Základní cena modelu | 990 000 Kč (Camaro V8 6.2 MT) |
Základní cena test. verze | 1 040 000 Kč (Camaro V8 6.2 AT) |
« Koncept Renault TwinRun [video] Fisker si údajně najal konkurzní právníky »