První jízda: Range Rover SDV8 – Všeho král
Od roku 1970 teprve čtvrtá generace ikonického luxusního SUV Land Rover Range Rover dorazila na český trh a my ji ihned podrobili těžkou zkouškou na jihu Čech a to jak po běžných komunikacích, tak i nezpevněných. No a také na terénním polygonu poblíž Písku. Nebudu zbytečně chodit kolem horké kaše a rovnou říkám, že tohle auto je excelentní. Neexistuje luxusnější univerzální auto s naprosto neuvěřitelnými schopnostmi na všech myslitelných površích. Ale nejprve si tohoto krasavce představme.
Tvary byly poměrně striktně zachovány a stejně tak i rozměr vozu, který do délky narostl pouze o několik milimetrů. Největší novinkou je celohliníková konstrukce samonosné karosérie a platformy, která pomohla hmotnost vozu snížit o těžko uvěřitelných 420 kg oproti předchozí generaci. Díky tomu má nový Range Rover nižší spotřebu, lepší jízdní vlastnosti a vyšší torzní tuhost. Kvůli přechodu na hliníkovou konstrukci navíc vznikla zcela nová továrna, umístěná v britském Solihullu. Koeficient odporu vzduchu se také snížil a to na hodnotu 0.34. Nová generace ještě více hraje na luxusní strunu – interiér vozu je přímo dechberoucí a nabízí veškeré prvky, které nabízejí velké limuzíny. Jako jediné SUV na trhu nabídne dělené zadní sezení s nastavitelnými sedadly s funkcí masáže, samostatnou klimatizaci a také multimediální systém. A to se ještě chystá prodloužená verze. Palubní deska si nese základní architekturu známou z modelu Evoque a přidává k ní ještě kvalitnější materiály a detaily. Kaplička s palubními přístroji je nahrazena po vzoru Jaguaru XJ velkým TFT displayem. Středu palubní desky dominuje 8″ display multimediálního systému s funkcí Dual View, kdy řidič a spolujezdec vidí ze svého úhlu každý něco jiného a poté také ovladač systému Terrain Response a automatické převodovky. Z hlediska dílenského zpracování se jedná o naprosto excelentní práci a veškeré materiály – jejich spoje nebo chod všech ovladačů jsou prvotřídní. Potěší také automatické dovírání dveří Soft Close, které je k dispozici u všech verzí vozu bez příplatku.
Pod kapotou má zákazník na výběr ze tří agregátů. Dieselový šestiválec nebo osmiválec o výkonech 258 a 339 koní doplňuje ještě benzínový pětilitr ve své atmosférické a přeplňované variantě. Zde se jedná o výkony 375 nebo dokonce 510 koní. Všechny motory jsou spojeny s osmistupňovou převodovkou ZF a pohání výhradně všechna čtyři kola skrze středový diferenciál. Zrychlení z nuly na sto probíhá u nejsilnějšího z motorů za 5.4 sekundy. Perličkou je nově umístěné sání vzduchu, které výrazně zvyšuje brodivost. Nový Range Rover přebrodí o dvacet centimetrů více než jeho předchůdce, konkrétně až 900 mm hlubokou vodu. Terénním radovánkám jsou nakloněny i nájezdové úhly vozu a světlá výška, která je v terénní poloze jen pár milimetrů pod hranicí třiceti centimetrů.
Světlá výška je stavitelná otočným přepínačem na středové konzoli vozu spolu s nastavením tlumičů do různých podmínek. Nově lze využít také systému Terrain Response 2, který k možnosti ručního nastavení přidává navíc automatickou kontrolu. Vůz tedy sám rozpozná povrch a přizpůsobí podvozek. Totéž se odehrává i v případě kontaktu spodní části vozu se zemí, kdy je podvozek zvednut o dalších 35 mm.
Zní to příliš dokonale, téměř jako pohádka, ale ono to v praxi funguje stejně jako na papíře. Testovaná varianta je verze se skvělým naftovým osmiválcem 4,4 litrů a výkonem 339 koní. Tento motor bude pravděpodobně ten nejprodávanější a navíc je to jeden z mála podobných motorů na trhu. Nabízí relativní ekonomičnost dieselového motoru, skvělý zátah a také příjemný zvuk. Opravdu zní velmi dobře a na naftový agregát by jste ho ani netipovali. Agregát s dvojitým sekvenčním přeplňováním a drtivými 700 Nm točivého motoru nabízí monumentální zátah napříč celému spektru otáček a dech mu nedochází ani ve 4.000 otáčkách. Ve spojení s osmistupňovou převodovkou ZF se jedná o skvělý dynamický zážitek. Převodovka totiž řadí rychle, bezchybně a zcela plynule. V manuálním režimu lze řadit pádly pod volantem a i zde potěší rychlá odezva. Všechny osmiválcové modely navíc nabízejí systém Dynamic Response, který se prostřednictvím aktivních diferenciálů stará o minimalizaci náklonů karoserie. Range Rover, který navíc zhubl na váhu například takového BMW X5, tak patří mezi nejovládatelnější SUV na trhu. Jízda s ním je velmi svižná a zatáčky projíždí s neuvěřitelnou grácií. Od řízení pochopitelně není možné očekávat zpětnou vazbu nebo komunikativnost, ale je příjemně přesné a strmé.
Range Rover je neskonale komfortní a je úplně jedno po čem zrovna jedete. Na klasické silnici nabízí nadprůměrné odhlučnění a i v dálničních rychlostech by jste si se spolujezdcem mohli šeptat. Podvozek dokonale tlumí nerovnosti a nepropustí rázy do interiéru. Vlastně je to daleko lepší než v klasické limuzíně. Hluk od podvozku se projeví až při zvětšené světlé výšce někde v terénu, kdy podvozek citelně ztuhne a občas jde na dorazy tlumení. Range tak dokonale maskuje rychlost a nabízí takový komfort, že není problém se přistihnout, jak letíte po lesní cestě mezi stromy a přijde vám to jako samozřejmost a žádné drama. Co se týká spotřeby – při nepříliš ekonomické jízdě se pohybovala kombinovaně kolem 13 litrů na sto kilometrů. Věřím, že nebude problém jezdit mezi 8 a 9, což je naprostá fantazie.
Tím se dostáváme mimo zpevněné silnice a nejprve je třeba se blíže podívat na novou generaci Terrain Response. Ta nově nabízí zcela automatický mód, kdy auto samo identifikuje povrch pod koly a dokáže jemu přizpůsobit nastavení softwaru (ABS, DSC, odezva na plyn), pohonu, výšky, a dokonce i zařadit redukci. Vše lze samozřejmě volit i manuálně, ale automatický režim funguje plynule a bezchybně. Po krásné lesní polní cestě táhnoucí se lesy kolem města Písek, dojíždím k bývalému tankodromu, který nyní funguje jako polygon pro Land Rover Experience. Ano, tady vás naučí správné jízdě v terénu a prozradí veškeré schopnosti vozu.
Po povinném kafíčku opět sedám za volant Range Roveru SDV8 s instruktorem vedle sebe a vydávám se vstříc pořádnému terénu plného brodů, ramp, sjezdů, kamení… no prostě do pořádného terénu. Jenže nasimulovat obtížnou trasu pro toto auto je v České republice nemožné a nestačí na to ani bývalý tankodrom. Range prostě jede a nic ho nezastaví. Mám zařazenou redukci, výšku v terénním módu a zdolávám. Nemusím ani šlapat na brzdu, protože si Range brzdí při prudkém sjezdu sám. Uvnitř se člověk cítí jako v limuzíně – jen jednou vidí oblohu a pak se dívá přímo do jámy. Najednou si tak jedu metrovým brodem, voda po vrch kapoty a auto ani nezaváhalo. Šokujcí je výjezd terenního schodu na skále – Range jej zdolává jen s lehkým prokluzem a jede dál. Neuvěřitelné. Ono se to dost dobře nedá popsat. Schopnosti Range Roveru se musí zažít a garantuji, že každému z nich spadne čelist údivem.
A to platí vlastně pro celé auto a jízdu s ním v jakémkoli režimu a na jakémkoli povrchu. Musí se to zažít! Za volantem Range Roveru existuje jiný svět. A ano, je to nejlepší auto planety. Jen ta cena…
Plusy
- Výkonný motor s tichým během
- Plnohodnotné sezení i vzadu
- Velký zavazadelník
- Jízdní pohodlí
- Přijatelná spotřeba
- Snadná obsluha složité techniky
- Terénní schopnosti
Minusy
- Problematická ovladatelnost ve městě
Range Rover | |||
Motor | TDV6 | SDV8 | Supercharged |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 4367 | 4999 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 190/4000 | 250/3500 | 375/6000-6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/2000 | 700/1750-3000 | 625/2500-5500 |
Max. rychlost [km/h] | 209 | 217 | 225 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 6,9 | 5,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 8,7 | 13,8 |
Hmotnost [kg] | 2160 | 2360 | 2330 |
Cena HSE [Kč] | 2.293.680,- | - | - |
Cena Vogue [Kč] | 2.546.280,- | 2.757.360,- | 2.925.000,- |
Cena Autobiography [Kč] | 2.893.200,- | 3.104.880,- | 3.272.400 |
« Zahoďte autoatlasy TEST Opel Ampera – Budoucnosti na dohled »