TEST Infiniti FX30d GT Premium – Metrosexuál
Rychlé SUV FX bylo v Evropě díky soukromým dovozcům známé ještě dříve, než se luxusní značka skupiny Nissan-Renault rozhodla po úspěchu v USA vstoupit na evropský trh. A aby na starém kontinentu mohla uspět, potřebovala diesel. Ten byl implmentován a FX30d vyráží do boje s prémiovou konkurencí – s třílitrovým šestiválcovým dieselem od Renaultu. Bude to však stačit? Určitě vás teď napadá otázka, proč si vybrat vůz, který je nováčkem v segmentu a nemá potřebnou historii a nedat raději přednost BMW X6, Mercedes-Benz ML nebo AUDI Q7. Odpověď pramení z jiného přístupu k životnímu stylu a uvolněného myšlení. Proč by jste měli chtít jezdit stejným autem jako 99.5% vašich manažerských kolegů? Ti ostatní, co už prozřeli, jezdí Lexusem RX, ale už i z něj se stává vcelku masovka. Ideální volbou pro ty z Vás, kteří chtějí dát najevo, že mají dostatek odvahy a vkusu být jiní, zůstává Infiniti.
Ještě stále mám v paměti nezapomenutelné chvíle za volantem Infiniti FX 50S, kterému bručel skvostný atmosferický osmiválec pod kapotou. A ještě lepší to bylo při exkluzivním svezení s limitovanou edicí Vettel. Teď sedím v exotickém interiéru s výhledem na vyboulené světlomety v kapotě, vzdáleně připomínající Porsche 911 a pod ní slyším klepot dieselového agregátu, který navíc přenáší vibrace až k mým zádům. Nedá se, doba a hlavně zvláštní smýšlení Evropanů si naftu žádá, a tak si musím odpustit dynamiku a projev osmiválce nebo alespoň benzinového šestiválce, pocházejícího z Nissanu 370Z. FX navíc prodělalo i mírný facelift – má jinou masku, elegantnější nárazník a jiné lemování mlhovek. Proč výrazně měnit něco, co dokonale funguje – design je největší devízou tohoto modelu.
Pocit výjimečnosti, luxusu a vytříbeného vkusu – to jsou základní emoce, které Infiniti umí řidiči poskytnout. Stačí si vložit klíč do kapsy a nechat auto pracovat. Keyless systém sám odemkne, jen co se dotknete kliky dveří, interiér se krásně prosvítí a pak už jen stačí sáhnout po startovacím tlačítku a vydat se vpřed. Příjemný, malý kožený volant ideálně padne do ruky a ta kůže je opravdu líbezná. Občas jsem bojoval s tendencí si ten volant vzít domů. Stejně příjemná jsou i sedadla, která jsou pohodlná a zároveň dobře profilována, takže podrží i při ostřejší jízdě. Navíc zbožňuji to typické, nití vyšívané logo a nápis značky na bederní části. Holt styl je zde až na prvním místě. Další kouzlo se řidiči naskytne hned, co slunce zapadne za obzor a krajina kolem upadne do tmy. Interiér FX začne ihned kombinovat podsvícení modré s bílou, táhnoucí se po celém vnitřku vozu. Apel na Vaše smysly je tu naprosto zřejmý. A že svůj vytříbený vkus vystavíte na obdiv si můžete být jistí, protože FX je taková exotika, že otočí hlavou naprosto každého, kdo ji spatří. Design vozu se nestydí za zemi svého původu. Naopak je na ni hrdý. Ve výsledku tak auto působí příjemně jinak a čeří stojaté designové trendy německého “trojlístku.”
Interiér vozu se nese v podobném duchu. Nečekejte, ale laciný pokus o hru na efekt. Primárním materiálem je kůže doplněná o lesklý černý dekor. Kůže je jak na palubní desce, tak na sedadlech, kobercích i stropu (Alcantara). Sedadla, nebo spíše křesla jsou maximálně pohodlná a nastavitelná ve velkém množství směrů – chybí jen dofuk bočnic a prodloužení sedací části. Palubní deska je masivní a dominuje zde přístrojový štít se sportovním volantem. Budíky jsou schovány v dvojité kapličce a mezi nimi nalezneme velký palubní počítač, který má bohužel trochu “neprémiovou” grafiku. Centrální display uprostřed palubní desky je na tom však velmi dobře – ovládá se dotykově a nabízí daleko lepší rozhraní, než například Lexus. Pod ním nalezneme analogové hodiny (které se moc nepovedly) a středový panel, který se nijak nevymyká zažitým trendům. Ergonomicky je vše v pořádku a zamrzí jen některá “typicky japonská” tlačítka.
Infiniti FX je ve své podstatě takový metrosexuální frajírek, co si myslí, že je nejlepší a nejkrásnější na světě. Uvnitř sedíte vysoko, což přirozeně dodává pocit povýšenosti nad okolním provozem a design přední části funguje jako “čistič levého pruhu” na dálnici a vlastně i mimo ni. Nebohé mainstreamové auta prostě vždy dostanou strach a arogantního Asioameričana raději nechají jet. A že tento “týpek” umí uhánět! Pod kapotou totiž dřímá celých 240 koní a 550 Nm točivého momentu. To jsou solidní hodnoty a FX umí být opravdu dynamické. Nechápejte mě ale špatně. Infi je arogantní, ale není to typický Němec. Je to módní doplněk úplně jiné cílové skupiny, která má ráda hodnotné a exkluzivní věci.
Třílitrový šestiválcový naftový motor je implantován z velkých Renaultů. Má jedno turbo, umístěné uvnitř mezi řadami válců. Ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou se jedná o rychlý a komfortní vůz. Převodovka sice řadí vláčněji i v režimu sport, ale ve spojení s naftovým motorem, kde jde především o pohodlí, to vůbec nevadí. Řadit je možné i manuálně a to buď pomocí vkusných pádel pod volantem (z hořčíku a přímo převzatých z Nissanu GT-R) nebo pohyby řadící páky. Agregát sice
výkonově nestačí například na X5 30d nebo ML 350 CDi, ale i tak nabízí adekvátní jízdní dynamiku a zejména skvělou kultivovanost. Na stovku FX30d zrychlí za slušných 8.3 vteřin a zastaví se na rychlosti 212 Km/h. Motor se chová velmi dobře. Má hladký chod, rád otáčky a zní v nich i docela dobře. Spotřeba je tak nějak ustálená na hodnotě kolem 8 litrů a není přímo závislá na způsobu jízdy. Zvláštní, ale je to tak. Jen při opravdu extrémní zátěži vystoupá někam lehce nad 10 litrů na sto kilometrů.
Podvozek koresponduje se zaměřením vozu, ale nečekejte typickou “houpačku.” Je příjemně tuhý a přitom si zachovává výbornou funkci “žehlení” rázů od nerovností. V zatáčkách se sice citelně nakloní, ale pak drží stopu a nehodlá se jí pustit. V kompromisu mezi sportovní a komfortní jízdou se Infiniti přinejmenším vyrovná X5 od BMW s tím, že nabízí lepší zpětnou vazbu. Řízení je sice odtažitější kolem středové polohy, ale to ocení zejména ti, kteří hodně cestují po dálnici. Jízdní vlastnosti mě však více těší právě u FX. Není prkenné, neposkakuje a drží. To BMW prostě neumí bez toho, aniž by z Vás chtělo vytřepat duši. Infiniti také skvěle zvládlo stálý pohon všech čtyř kol, který si bere spoustu technologie ze zmiňované modly GT-R. Díky slušné světlé výšce je také schopné i na nezpevněném povrchu. Nečekal jsem to, ale vyšplhalo se lehčím terénem bez zaváhání a navíc umí být i hravé. Stabilizaci lze vypnout jediným stiskem tlačítka a opravdu se zcela vypne a nechá Vás vykouzlit drift, jak dlouhý chcete. Samozřejmě někde na louce nebo sněhu. V této kategorii mnoho zábavných aut neexistuje a za to si Infiniti zasluhuje respekt. FX30d překvapilo i tím, jak umí brzdit – pedál je progresivní a dobře dávkovatelný a brzdy nemají s hmotností nejmenší problém. Reakce na plyn a ochota motoru se nechat točit je také disciplína typická pro jiný segment.
Takže FX je krásné, stylové, exotické a schopné zároveň. Implementace dieselového motoru mu ubrala něco málo z charakteru a zábavnosti, ale vše funguje jak má. Klienti toužící po ekonomickém a smyslném autě zároveň mohou jásat. Opravdoví srdcaři sáhnou po benzínové motorizaci, která naplno rozvine obrovské charizma tohoto vozu.
Plusy
- Spotřeba paliva jen málo závislá na stylu jízdy
- Udávané hodnoty spotřeby se téměř shodují s praxí
- Komfort tlumení nerovností s 20palcovými koly
- Na kategorii SUV nízký posaz
- Přesné řízení, ovladatelnost při běžném použití
- Atraktivní design a image
- Poměr cena/hodnota
- Bohatá výbava a kvalita zpracování
Mínusy
- Pomalé řazení v manuálním režimu
- Velmi omezené možnosti příplatkové výbavy
- Ovládání palubního počítače
- Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Infiniti FX30d GT |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 175 / 3750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 550 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 212 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 11.2 / 7.8 / 9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 410 / 1305 |
Objem nádrže (l): | 90 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2150 / - |
Rozměr pneu: | 265/50 R20 |
První cena vozu | 1.452.000,- Kč (FX37 GT) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.500.000,- Kč (FX30d GT) |
Základní cena testovaného vozu | 1.658.500,- Kč (FX30d GT Premium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.681.500,- Kč (FX30d GT Premium) |
« Máme první obrázek nového BMW M3 Aston Martin Rapide S pro modelový rok 2013 »