Nejzábavnější auta roku 2012
Je za námi rok 2012 a tak jsem si řekl, že by nebylo úplně od věci se poohlédnout zpět a zhodnotit, která auta z těch, co mi prošla rukama, byla ta “nej”. Určitě Vás teď napadá otázka, co asi myslím slovem “nej” a tak rovnou podotýkám – “no přece ta nejzábavnější!”
Nezastírám, že naše redakce je tvořena opravdovými petrolheady, a tak rovnou vynecháme všechny diesely, sedany, kombíky, limuzíny, ale zároveň nezanevřu na hot-hatche a nebudu se zabývat pouze supersportama. A tak tady máme 10 automobilů, která mi vykouzlila úsměv na tváři a to pořádný.
10. Porsche Boxster S
Sice na posledním místě, ale umístilo se ve výběru. Nový Boxster je opravdu skvělé auto a oproti svému předchůdci ušel mílové kroky. Nevěřte však článkům, které píšou, že se v něm budete bavit víc než ve větší 911. Nebudete! Jako malý sportovní roadster s motorem uprostřed však funguje dokonale a nechá se krásně a nezáludně vodit bokem, což minulá generace neuměla. Krásný zvuk boxeru, fenomenální převodovka PDK a také skvělý design Vás bude bavit dlouho. Dokud třeba nesednete do Z4…
9. Aston Martin V8 Vantage
Umělecké dílo na kolech, vůz James Bonda a dokonalá anglická elegance. Nezměřitelné charisma a nepopsatelně krásný zvuk. Aston Martin je stylovka, srdcovka a hlavně značka, která není okoukaná. Řídit tento skvost je něco neuvěřitelného, ale ve vítězství mu bránilo několik faktorů – neschopná robotizovaná převodovka s prodlevou několik vteřin, možná dnů a také až příliš kompromisní jízdní vlastnosti. Jako pohodlné GT je skvělý, jako vůz na zábavu nikoli.
8. BMW 335i F30
Jediný sedan v žebříčku nemůže pocházet odjinud než z Mnichova. Není to zběsilá M550d, ani 650i GranCoupé, nýbrž trojková řada v motorizaci 35i. Pod kapotou mu bije třílitrový řadový šestiválec, plněný dvoukomorovým turbem – jediný benzinový šestiválec v nabídce této sportovní značky. Za jeho volantem Vás nejprve přepadne nostalgie v kombinaci se smutkem, ale po nastartování se vše změní v absolutní radost. Jako celek je nová trojka prostě geniálně vyvážená a silný benzínový motor přidává potřebný charakter a výkon. S 335i jsem spálil sadu gum a spoustu nádrží. Driftovací apetit tohoto auta je neukojitelný! Řízení už není, co bývalo a podvozek vyměkl, ale pořád je to řidičské auto a ideální kompromis.
7.Citroen DS3 THP
Nejen čisté sportovní vozy a prémiové značky umí vykouzlit úsměv na tváři. Citroen postavil pozoruhodně dobrý hatchback s motorem 1.6 Turbo (ano, je to motor navržený spolu s BMW), krásným designem a výborným podvozkem. A skvělé je i řízení, převodovka, brzdy… Není to čistý hot-hatch, stojí spíše na pomezí, ale nabídne opravdu skvělé svezení. Pravidlo hodně muziky za málo peněz pro něj sedí jako ušité na míru.
6. BMW Z4 sDrive28i
Další zástupce Mnichova v podobě přenádherného roadsteru Z4. Byl v rudé barvě, vybavený M paketem a vypadal prostě úžasně. Pod kapotou mu však úřadoval nový dvoulitrový čtyřválec dopovaný turbem, který nahrazuje původní famózní třílitrový atmosferický šestiválec. Upřímně, tahle jednotka mu nesahá ani po ráfky, ale ve své podstatě jí ve funkčnosti není co vytknout. Na Z4 však musím vychválit snad úplně vše – dokonalý podvozek, řízení a manuální převodovka, která se v takové kondici vidí málokde. Z4 je rozhodně nejlepší sportovní roadster na trhu.
5. MINI John Cooper Works (JCW)
MINI je každoroční stálice. Loni se do úzkého výběru dostal skvělý hatch Cooper JCW a letos jsem se bál o holý život za volanty verzí Coupé JCW a Roadster JCW. Všechno to jsou nezkrotné maniakální bestie, které Vám zpřelámají ruce a odhodí bez milosti na první švestku u silnice. A to vše za doprovodu nehorázně naštvaného zvuku a střílení z výfuku. Řízení jde ztuha, ze spojky bolí noha a úsměv na tváři roste. Miluji JCW! Jo a ta přetáčivost Vám nedá spát…
4. Renault Clio RS Cup
RenaultSport umí nejlepší hot-hatche světa. To není výmysl, ale holý fakt. Jejich rychlost a chirurgická přesnost Vám vezme dech. Clio RS je z trojice nabízených modelů nejvyváženější – má ideální velikost, skvělou dvoulitrovou atmosféru a fenomenální podvozek. Jde s ním jezdit šíleně rychle a grip je snad nekonečný. Je to vlastně motokára se silniční homologací. Bude Vás bavit svou absurdní rychlostí v zatáčkách a chutí jít do otáček.
3. Porsche 911 Carrera S Cabrio (991)
Co by to bylo za výběr “best of”, kdyby se tu neobjevil ten nejpovolanější z nejpovolanějších. Ano, jedná se o novou generaci kabrioletu oblíbené 911, navíc v její silnější verzi Carrera S, která má fantastický plochý šestiválec o objemu 3,8 litru a výkon 400 koní. Jede bez 1 km/h až rovnou třístovkou (v případě PDK) a já vám garantuji, že se v ní opravdu neskutečně pobavíte. Porsche 911 musím označit jako jedno z nejlepších sportovních aut současnosti. Přispívá k tomu také velkou částí fakt, že můžete tuto 911 s čistým svědomím používat na každodenní ježdění do práce, vození dětí do školy, dlouhé cestovní vzdálenosti a je také dostatečně pohodlná pro používání do jakéhokoliv města naší republiky. Pro nás je 911 stále TOP mezi tzv. “daily sporťáky”. Jízda v legendární 911 se musí zažít, je to něco naprosto jiného, než nabízejí přímí konkurenti. Fenomenální grip zadní nápravy a nehorázná rychlost v zatáčkách jsou silně návykové faktory.
2. Lamborghini Gallardo LP560-4
Zasouvám kliček do zapalování, otáčím a motor ihned naskakuje za doprovodu silného zaječení. Cítím nervozitu, která mě už dlouho nezastihla. Lamborghini si opravdu umí sjednat respekt! Posledně jsem se jako ratlík třepal v Diablu. Posílám plyn na podlahu, splašený býk jako by uviděl červený šátek a s šílenou razanci mě nekompromisně nakopne do zad. Akcelerace je naprosto famózní a gradace výkonu, který vrcholí až těsně u omezovače je prostě dokonalá. Jednička – prásk – dvojka – prásk – trojka a jsme na 200 Km/h. Nic se nevyrovná pocitu, který Vám dá pořádný atmosférický motor. V nižších otáčkách zní Gallardo hlubokým naštvaným chraplákem a má potřebu na každého prskat, ve středu se pomalu mění v uřvaného maniaka, který naplno pronikne své deviaci ve vysokých otáčkách. Je to jako Formule 1 zkřížená s motorovou pilou! Tak nějak se cítí člověk za volantem pravého italského supersportu s motorem uprostřed, desetiválcem a 560 koníky. Lambo byla neskutečná zábava! Je hravé, uřvané, absurdně rychlé, nekompromisní, maniakální a hlavně plné charakteru. Jsou to čisté emoce! Ale stále letos nebylo nejlepší…
1. Jaguar XKR-S
Tím nejlepším jízdním zážitkem byl monumentálně skvělý Jaguar XKR-S s perfektním pětilitrovým osmiválcem, který je navíc dopován kompresorem. Dává výkon přes 550 koní a jeho zvukový projev se blíží obrovské bouři biblických rozměrů. Prohnali jsme jej úžasnými alpskými serpentinami i na okruhu Salzburgring. Neuvěřitelné jízdní vlastnosti se postaraly o nejlepší otevřený zážitek léta a jízda dveřmi napřed nebyl nikdy bláznivější. XKR-S je ztělesněním těch nejlepších vlastností, které od auta na zábavu čekáte! BRAVO!
.« Jeepney – Tam, kde již Silvestr skončil Qoros GQ3 a další pokus o dobytí evropy »