TEST Citroën DS4 THP 200 Sport – Different Spirit
Po modelech DS3 a DS5 snad ve všech variantách se nám do redakce dostal i prostřední model virtuální značky DS, tentokráte nesoucí číslo 4 a přídomek THP 200. Jedná se tedy o nejsilnější verzi v nabídce modelu DS4 s přeplňovanou 1.6 naladěnou na konečných 200 koní. Zároveň je to ale také nejrozporuplnější model z trojice značky DS.
Proč? No, jen se podívejte – hatchback s tvary coupé a dvěma dveřmi navíc na zvýšené platformě a s prvky cross-overu. Je docela obtížné pochopit, čím chce DS4 být, ale v podstatě se dá smířit s tvrzením, že se jedná o stylový cestovní hatchback primárně pro dva pasažéry. Vzadu sice místo je, ale o rodinný vůz se rozhodně nejedná, o čemž svědčí i malý kufr. Design vozu se však povedl a osobně se mi velmi líbí. Zepředu agresivní výraz přechází ostrými linkami do opravdu povedené zadní části, která elegantně maskuje druhý pár dveří. Emoce přidají i výrazné blatníky a krásná 19″ černá kola s karbonovou texturou. Jejich tvar je opravdu složitý, ale autu sluší ohromně! Testovaný model je doplněn o karoserii v barvě bílé perleti a spolu s kontrastními černými detaily umí zaujmout snad každého. Tolik vykroucených krků kvůli Citroenu by nečekal nikdo. Ať už se DS4 líbí nebo ne, zaujmout opravdu umí a to byl cíl celého projektu.
Interiér na první pohled vyrazí dech a zaujme svým prémiovým lookem. I tady se nese vše v kontrastním duchu mezi bílou a černou, která se střídá v koženém čalounění celého interiéru. Jenže oku zkušeného neuteče fakt, že palubní deska je totožná s modelem C4 a tak DS4 vlastně nenabídne uvnitř téměř nic navíc. Teda vlastně ano – takzvané panoramatické čelní okno (které nahrazuje možnost připlatit si za normální střešní okno) a sportovní sedáky s prošívaným vzorem a logem DS. Prodloužení čelního okna až nad hlavu předních cestujících je však fajn nápad, který navíc slušně zvyšuje výhled z vozu. Co už praktické není, je absence možnosti stahování zadních oken, protože by se nevlezla do dveří. A nejen zadní okna padla za vlast kvůli designu. Prodloužené lemování zadních dveří, které zasahuje až do C sloupku a schovává kliky, Vás udeří do hrudi při každém otevření (zvlášť pro ženy to musí být opravdu “příjemné” ). Bez úrazu se obejdete jen pokud výrazně odstoupíte k zadku auta a otevřete nataženou rukou. Hmmm.
Prémiové vzezření interiéru kazí ještě neschopnost Citroenu doladit i drobné detaily, které jsou však viditelné. Tím myslím zejména kvalitu materiálů a jejich slícování. Plast na středové konzole odpovídá tomu, ze kterého se dělají hračky z Kinder vajíčka a navíc vrže. Ergonomicky je jinak vše správně a nic vyloženě neobtěžuje. Příjemné jsou pak zejména sedadla, která jsou pohodlná a umí nabídnout i dostatek bočního vedení, protože tento model to opravdu potřebuje…
Pod kapotou totiž sice tluče čtyřválcové srdce 1.6, ale dopované dvoukomorovým turbodmychadlem TwinScroll. Motor vznikl pod taktovkou PSA a BMW a jedná se o stejné jednotky, jaké nalezneme třeba ve vozech MINI Cooper S a BMW 118i. Výkon u Citroenu se zastavil na solidních 200 koních a točivém momentu 275 Nm. Tyto hodnoty katapultují DS4 za 7.9 vteřiny a přestanou tlačit v rychlosti 235 km/h. To nezní zlé!
A ono to opravdu zlé není, právě naopak. Tento motor jsem řídil v mnoha různých autech a vždy mě dostane. Jedná se o nejlepší současnou downsizingovou jednotku 1.6 na trhu, která umí opravdu plnohodnotně nahradit vyšší obsahy. Díky TwinScroll technologii je chod motoru naprosto lineární a turbodíra je neznámým pojmem. Má chuť se nechat točit do otáček a neumírá ve vyšším spektru otáček. Klasická špička mu sice chybí, ale vše vynahrazuje již zmíněnými vlastnostmi. K tomu navíc přidává i hezký zvukový projev, bohužel v DS4 zbytečně utlumený. Autu totiž chybí sportovnější výfuky a tak hraje jen a jen motor. Když si vzpomenu, jak skvěle umí řvát v takovém MINI JCW… Škoda.
Roztáčím přeplňovaný čtyřválec a vydávám se vstříc silnicím. Jedna z prvních věcí, které vnímám, je příjemně nastavený posilovač řízení, auto se vede velice jistě a i při vyšších rychlostech má řidič z řízení dobrý dojem. Překvapuje mě dost tuhé řazení šestistupňové převodovky. Její tuhou, ale velmi přesnou kulisu oceníte při jízdě mimo město, po městě ovšem trochu otravuje. Pokud se rozhodnete místo kochání se krajinou raději vytrestat pár zatáček, má tu pro vás DS4 mimo motoru ještě jedno překvapení a tím je podvozek. Auto má výborně naladěný tužší podvozek, který jen tak něco nerozhází a v zatáčkách podrží. Nezklamou ani sportovní sedačky, jejichž boční vedení je dostatečné i pro ostřejší jízdu. Díky lehounkému motoru přichází nedotáčivost až daleko za limitem většiny víkendových závodníků a když na ní dojde, nejedná se o nic zákeřně rychlého, auto se naopak pomalu začne sunout z jízdní stopy směrem ven.
A opravdu jsem se za volantem tohoto Hatchbacku á la Gran Turismo bavil. I přes jeho zvýšený postoj je opravdu schopné, ale má několik věcí, které dokáží potrápit a nezkušeného řidiče vytrestat k první švestce u cesty. První z nich je tahání za volant pod plynem, které je opravdu při plné akceleraci markantní. A druhým faktorem je nervozita na brzdách. Při ostrém brzdění se záď vozu zákeřně rozkmitá ze strany na stranu. Je třeba to mít na paměti a počítat s tím. Poslední nepříjemnou věcí je horší tlumení rázů od přední nápravy a jejich přenos do řízení.
Jako celek je DS4 opravdu zajímavé auto, které je originální a de facto nemá konkurenci. Pojí dobrý komfort s výborným motorem a skvělým designem. Navíc přidává i něco ze sportovnosti a zábavy. Není pro každého a to je dobře. Tohle auto si zaslouží zůstat individualistou.
Plusy
- Působivý a originální vzhled
- Kvalitní design, materiály a až na drobné výjimky zpracování interiéru
- Výborné odhlučnění interiéru
- Vynikající tlumení nerovností a překonávání bočního přetížení
- Dobré jízdní vlastnosti, snadná ovladatelnost
- Přesné řazení, účinné brzdy
- Silný motor, odpovídající jízdní dynamika
Minusy
- Špatný výhled vzad z místa řidiče
- Rázy v řízení od předních kol na špatném povrchu
- Okna v zadních dveřích, která není možné spustit
- Vyšší cena
- Tahání za volant a nervozita na brzdách
Koukněte také na fotky od slečen za volantem: Adriana a Citroen DS 4 Sport
Cena v základní výbavě: 654 900,- Kč
Cena v testované výbavě: 715 500,- Kč
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 147 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 275 / 1700 – 4500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 235 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.4 / 5.2 / 6.4 |
Emise CO2: | 149 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 385 / 1021 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1316 / 504 |
Rozměr pneu: | 225/45 R18 |
« Právě byla představena Škoda Octavia 3 Volvo souhlasí s převodem technologií k mateřské Geely »