DSCF5063

TEST Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 – Český diplomat

6. 12. 2012 • Škoda, Novinky, Testy

Vždy se říkalo, že již první Superb byl pro koncern Volkswagen tak trochu trnem v patě. Jeho zpracování, jízdní vlastnosti a ceny, které místy dokonce předčili příbuzný Passat, udělaly z českého sedanu vyšší střední třídy žádaný vůz. Nejinak tomu bylo, když v roce 2008 přišla na trh nová, výrazně přepracovaná generace. Ačkoliv se Superb od Passatu o dost vzdálil co se týče designu exteriéru, platforma zůstala pro oba vozy společná stejně jako přibližné tvary interiéru a jízdní vlastnosti.

Kulaté tvary byly vystřídány ostřejšími liniemi a Superb vypadá tak, jak to jeho návrháři s největší pravděpodobností zamýšleli – majestátně a nedobytně. Tento dojem podtrhuje i boční linie sedanu, která vyniká na svou třídu nezvykle dlouhými zadními dveřmi poskytujícími přístup na komfortní zadní sedadla. Velmi nezvyklou a skvěle fungující vychytávkou v designu Superbu je potom systém twindoor použitý na víko kufru. Lze otevřít pouze jeho zadní část nebo jako celek i se zadním oknem. Vznikne tak přístup do velkého horizontálně orientovaného zavazadelníku o objemu 595 litrů. Celkově by se dal exteriér vylepšit snad jen volbou jiné barvy – stříbrná metalíza na testovaném voze dokreslovala dojem mnohem méně, než kupříkladu hnědá, kterou měl dříve testovaný kus.

Skvělý první dojem z vozu nezkazí ani prostor pro posádku. Všude je dostatek místa a podle mého se také jedná asi o nejlevnější vůz orientovaný na zadní pasažéry. Dobrou volbou jsou sedačky v kombinaci kůže a Alcantary, které oplývají nejen bohatými rozsahy nastavení, ale také slušným držením těla. Místa na zadních sedadlech je nadbytek především co se týče místa pro nohy. To potvrzuje i příjemný detail v podobě posuvných opěrek nohou uložených pod předními sedačkami. Potěší také digitální panel klimatizace nebo deštníky v připravených držácích ve dveřích. Testovaný kousek měl navíc interiérové dekory v palubní desce a ve dveřích vyvedené z broušeného hliníku – ten sice nevypadá na první pohled tak pěkně jako imitace dřeva ve variantě Laurin a Klement, ale na dotek působí spolu s měkčenými plasty velmi luxusním dojmem stejně jako zbytek interiéru.

Kdo má zkušenosti s koncernovými vozy posledních let, bude po usednutí na místo řidiče velmi rychle jako doma. Zde se nic nemění a mezi budíky otáčkoměru a rychloměru najdeme starý známý jednobarevný displej. Jeho vzhled dnes již nikoho neohromí, ale jeho funkčnost a přehlednost mu nelze upřít. Palubní desce ovšem dominuje jiný displej a to samozřejmě ten patřící příplatkové navigaci Columbus. Tento dotykový systém je sice rychlý a uživatelsky příjemný, ale nemohu se zbavit pocitu, že mohl být do palubní desky vsazen trochu elegantnějším způsobem, než jen vložením do černého plastového rámečku. Vzhledem k charakteru vozu možná až trochu nepatřičně působí páka šestistupňové manuální převodovky a spíše bych zde očekával volič šestistupňové dvouspojkové převodovky, za kterou si mnoho zájemců pravděpodobně také připlatí.

Stejně jako většina ostatních Superbů byl i ten námi testovaný vybaven tolik populárním turbodieselovým motorem. Konkrétněji se jedná o vznětový dvoulitr o výkonu 125 kW napojený na šestistupňovou ručně řazenou převodovku. V této kombinaci je sice Superb velmi žádaný, něco ale říká, že by to šlo i lépe. Motor, ač je ve voze velmi dobře utlumen, má stále ten charakteristický dieselový projev a i když je od doby „jednadevítek“ znát velký krok kupředu, hodil by se k povaze vozu spíše tišší a kultivovanější benzínový společník. Hrubý charakter se navíc projevuje nejen hlučnějším chodem s vibracemi, ale také je hodně znát dieselová tvrdost motoru v kombinaci s manuální převodovkou a dost tvrdou spojkou. Zátah motoru v omezeném spektru otáček nutí k častému řazení a poněkud tak kazí dojem z jinak skvělé limuzíny. Na druhou stranu se motor odvděčí vysokým výkonem především v nižším spektru otáček a také nízkou spotřebou. Právě výkon je také dominantou nejsilnějšího nabízeného dieselu. 170 koní a 350 Nm jsou nezanedbatelné hodnoty a zrychlení z nuly na sto za necelých devět sekund jasně hovoří o předpokladech vozu k rychlému dálničnímu cestování.

Podvozek a řízení nelze označit jako typické pro tento druh vozu. Široká kola sice podrží i při ostřejší jízdě, ale houpavý podvozek a tupé přeposilované řízení dá jasně najevo pro co je vůz původně určen, a že dominantou vozu je především pohodlí. Právě pohodlná jízda je to, co jde Superbu nejlépe ať už na rozbitých kostkách matičky Prahy nebo při rychlých dálničních přejezdech se celá bezmála pětimetrová karosérie nese s jistotou a do kabiny proniká jen minimum vibrací a nepříjemných zvuků.

Jízdní vlastnosti ještě podpoří příplatkový pohon všech čtyř kol řešený přes spojku Haldex. Vzhledem k použitým pneumatikám přijde na suchu chvíle pro všechna čtyři kola jen při hodně ostré jízdě. Naprosto jiná ale bude situace při zimním provozu, kdy se pohon obou náprav velmi hodí, stejně jako při zimních výletech do horských oblastí.

Celkově zanechal Superb velmi dobrý dojem, který jen potvrzuje, jak velký rival dokáže být Škoda pro mateřský VW a pro model Passat. Velký sedan působí diplomaticky a přitom si s použitým systémem Twindoor zachovává praktičnost pětidvéřového liftbacku. Motor je sice poněkud hrubší povahy a svůj dieselový původ bude jen velmi těžko zapírat, ale při představě jeho napojení na šestistupňový automat DSG si i tento agregát dokážu velmi dobře v útrobách Superbu představit. Příjemným zjištěním je i cena, která se navzdory velmi bohaté výbavě jen těžko dostane za hranici jednoho miliónu korun.

Plusy

  • Úsporný a snadno ovladatelný motor
  • Přesné řazení
  • Špičkové dílenské zpracování, kvalita materiálů v interiéru
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velká kapacita zavazadlového prostoru

Minusy

  • Horší komfort odpružení
  • Členité dno zavazadlového prostoru
  • Vysoký příplatek proti verzi se 103 kW

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 633 / 1865
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 563
Rozměr pneu: 225/45 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz