TEST Mercedes-Benz SL 350 – SLast za volantem
Přestože podzim už o sobě dává naplno vědět, my si ještě s větrem ve vlasech a sluncem ve tváři připomeneme jednu nejen letní specialitku. Jedná se o vůz Mercedes-Benz SL 350, který zaujímá v této motorizaci základ nabídky nejnovější šesté generace známého roadsteru.
Letos je to už 60 let, co byl představen původní model SL a nová generace se může chlubit řadou technických inovací. Především se jedná o řešení problematiky ohledně hmotnosti vozu. Řada SL pokračuje v tom, co nastolil supersportovní model SLS, tedy v použití hliníkových slitin v co nejvyšší míře. To má za následek, že téměř 90% použitých plechů je vyrobeno z tohoto materiálu. Na zadní části vozu se také nešetřilo moderními konstrukčními řešeními, a díky tomu je celá z hořčíku a třešničkou na dortu je kompozitové víko kufru. Hmotnost vozu se nakonec zastavila na hodnotě 1685 kg, což sice není úplně oslnivá hodnota, ale na vůz této kategorie a hlavně velikosti to není vůbec špatné. A velikost SL skutečně vnímáte až při osobním setkání. Hned na první pohled zaujme výrazná maska ve stylu zmíněného SLS a od ní navazující prolisy pokračující přes nekonečně dlouhou kapotu až k rámu čelního skla z vysokopevnostní oceli. Přední světla předchozí generace nedovolovala kritiku, bohužel zde už by se místo našlo, ale tvarově odpovídají aktuální designové filozofii Mercedesu, takže proč ne, když fungují naprosto skvěle. Klasickým a velmi povedeným prvkem jsou boční výdechy za předními koly, jejichž ostře tvarované prolisy sahají až za dveře do zadních partií. Zde dominují, jak už bývá u modelu SL dobrým zvykem, rozsáhlé zadní svítilny, se kterými se v běžném provozu setkáte nejčastěji. Náš konkrétní kousek byl navíc vybaven paketem Edition 1, což znamená matně stříbrný lak, nárazníky a kola od AMG a kožený interiér.
Tento interiér je opravdu mistrovské dílo a dohání to, kde exteriér některými svými tvary mírně pokulhává. Černo-červená kombinace společně s hliníkovými dekory dává už při prvním usednutí pocítit velkou porci luxusu a pohodlí. Při konečné ceně vozu je velmi vysoká úroveň zpracování na místě. Při klasické výšce postavy okolo 180 cm ergonomii nelze nic vytýkat, a ani vyšší pasažéři zde nebudou mít žádný vážnější problém. Jestliže karoserie klade maximální důraz na snížení hmotnosti, zde se pro změnu maximalizuje pohodlí. Sedáky mají velmi dobré tvarování, které si můžete samozřejmě kompletně elektronicky upravit přesně na Vaši postavu, k tomu čtyři různé masážní funkce, vyhřívání i odvětrávání. Cestování zde je opravdu velmi příjemné i na delší vzdálenosti. Další funkcí sedadel, kterou velmi oceníte se staženou střechou, je Airscarf, tedy přívod teplého vzduchu zezadu na krk. Nechybí ani dostatečné množství odkládacích kapes a přihrádek. Objemnější předměty, které z jakéhokoliv důvodu nechcete nechat v zavazadlovém prostoru, se dají uložit za sedáky nebo do velmi prostorné loketní opěrky. Volant má naprosto ideální tvarování, průměr i tloušťku věnce a jeho používání je čistá radost. Přístrojová deska i středový panel jsou velmi přehledně členěny a veškeré ovládání je jednoduché a intuitivní. Pokud jste aspoň trochu technicky založení, nebudete mít s veškerým elektronickým ovládáním vozu problém a obejdete se i bez manuálu. Automatická převodovka 7G-TRONIC má tři možnosti nastavení (ECO, Sport, Manual) a její řadící páka je opět převzata od většího bratra SLS. Další technickou “vychytávkou” je panoramatická střecha Magic Sky Control, kde pouhým stisknutím tlačítka ovládáte jestli má být její sklo čiré nebo zatmavené. Skvělé audio Harman Kardon Logic7 se subwoofery v podlaze dotváří povedený celek.
Zmíněná nekonečně dlouhá kapota má své opodstatnění při použití motoru V8 u silnější verze SL500, zde ale máme menší atmosférický šestiválec o objemu 3.5 litru, s výkonem 306 koní při 6500 ot./min a točivým momentem 370 Nm při 3500 – 5250 ot./min. Tento motor je zcela nový a i při hmotnosti vozu 1685 kg nabízí v běžném provozu velmi dobrou dynamiku. Kámen úrazu ale přichází, když se chystáte opravdu sportovat a dostávat z motoru maximum. Zátah motoru a jeho nástup zkrátka není tak ztrhující, jaký bych od sportovního roadsteru s cenovkou bezmála 3,5 milionu korun čekal. I když popravdě se není ani čemu divit, jelikož tohle dávají jasně najevo už popsané papírové hodnoty výkonu a hmotnosti. 306 koní zkrátka není až tak mnoho, ale tady jsou opravdové kvality někde jinde. Kompromis mezi sport vs. komfort se povedl nalézt opravdu dobře. Motor totiž dokáže nabídnout opravdu skvělou spotřebu. Při povoleném dálničním tempu a běžné jízdě mimo město se dá cestovat za 7,5 l/100 km. Město zvládá v průměru okolo 10 l/100 km. Svižná jízdá plná předjížděcích manévrů znamená 11 až 15 l/100 km podle toho, jak moc máte těžkou nohu, a při opravdu sportovní jízdě už Vám palubní počítač reálnou spotřebu neukáže, takže není potřeba se jí zatěžovat. Další věc, kterou motor umí skvěle, je roadsteru odpovídající atmosféra. Zvuk je naprosto úžasný a jeho mechanická symfonie ve vyšších otáčkách vás nikdy neomrzí.
Základní charakteristiky jsem popsal, je čas vyzkoušet tento roadster za volantem a hlavně bez střechy. Jsem jeden z těch, kterým když se dostane kabrio do rukou, natáhne střechu opravdu je v krajních případech, tedy v dešti a při delším cestování po dálnici. Pro tento styl užívání je SL jako stvořené, jelikož je jeho aerodynamika opravdu skvěle zvládnuta a se zvednutými okny i s textilní zábranou za sedadly je průvan ve vozu opravdu minimální. Navíc s vyhřívanými sedáky a funkcí Airscarf je jízda bez střechy i při teplotách okolo 15°C stále pohodlná. Ani při rychlejší jízdě za dalničními limity do vozu nijak nepříjemně nefouká.
Jízda samotná spolu opět skvěle kloubí pohodlí i možnost sportovního svezení. Elektromechanické řízení je naladěné s dostatečným, příjemným odporem a dokáže zprostředkovat informace od předních kol tak, aby jste měli vždy přehled, co se s nimi aktuálně děje. Podvozek má dvě možnosti nastavení, tedy Sport a Comfort. Zde se opakuje stále ta samá písnička. Sport zkrátka nemá na českých silnicích moc možných využití. Hodí se na táhlé úseky s kvalitním asfaltem, ale těch u nás moc nenajdete. Comfort je i pro sportovní jízdu naprosto dostačující a na nekvalitním porvchu funguje skvěle. Dokáže výborně tlumit nerovnosti, ale přitom nepřipouští žádné znatelnější náklony karoserie. S naladěním tohoto režimu podvozku jsem byl opravdu velmi spokojený. Jízda na všemožných typech a površích silnic je v SL vždy na vysoké úrovni. Brzdy mají příjemný nástup a dají se dobře dávkovat. I při ostré jízdě jsem se na ně mohl vždy spolehnout.
V okolí Zlína se vyskytuje velké množství technických, zábavných a hlavně rozbitých okresek. Rally základna je zde opravdu kvalitní a já si ji pochopitelně vždy rád užívám. Tady se dobře prověří skutečné schopnosti vozu a hlavně jeho podvozku. Kdo by si myslel, že SL na rozbité okresky nepatří, bude zde těžkopádné a jeho hmotnost a velikost nezvládne sportovní jízdu, tak se hodně plete. Ve chvílích, kdy máte čas věnovat se pouze řízení, správnému řazení a sledování hranice gripu, je vůz pořád dostatečně jistý. I výkon je v těchto případech naprosto dostačující a nemusíte se bát překoňované bestie pod kapotou, která Vás přetočí v každé druhé zatáčce, pokud řídíte hlavou. V opačném případě máte zaděláno na problém, jelikož při vypnutém ESP dokáže SL na uskákané silnici, a nejen zde, při každém neurvalém použití plynu protáčet zadní kola a vytrestání amatérů za volantem může být mnohem rychlejší než si myslíte. Řízené smyky plynem jdou zvládat, ale jeho dávkování není tak jednoduché, jako v případě menšího SLK. Proto bych doporučoval ESP na okreskách vůbec nevypínat, jelikož i jeho nastavení je zde na výbornou. Není v žádném případě tak tragické a zpomalující, jako u běžných osobních vozů, dovolí kvalitní svezení a při správném zacházení i mini powerslidy na výjezdech ze zatáček. Zkrátky si i s ním užije zábavu za volantem při mnohem menších nárocích na pozornost a zkušenosti řidiče, potažmo na Vaši peněženku. Převodovka není z nejrychlejších, ale její reakce jsou v manuálním i automatickém režimu naprosto dostačující.
SL 350 je opravdu dotažené auto, hrdě prezentuje vynikající německé zpracování a výborně kloubí to, co se některým jiným přes veškerou snahu nikdy nepovede, tedy sportovní použití a vysoký komfort. Není nejrychlejší, není ani nejpohodlnější, ale bude Vás bavit téměř za každé situace. Nevýhodou vozu je tedy snad pouze vysoká cena, protože za necelých 3,5 milionu korun se dájí vybrat i jiné německé varianty stejné nebo i lepší kvality, a tak hlavním problémem SL 350 bude například existence BMW 640d cabrio.
Plusy
- Design
- Jízdní vlastnosti
- Pohodlí posádky
- Aerodynamika se staženou střechou
- Zábavnost
- Zvukový projev
Minusy
- Cena příplatkové výbavy
- Poměr cena x výkon
Základní cena vozu: 2.388.000 Kč (SL 350)
Základní cena testovaného vozu: 2.962.258 Kč (SL 350 Edition 1)
Cena testovaného vozu: 3.381.988 Kč (SL 350 Edition 1)
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3498 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 225 / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 370 / 3500 – 5250 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.3 / 5.4 / 6.8 |
Emise CO2: | 159 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 241 / 381 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1685 / 380 |
Rozměr pneu: | 255/35 R19, 285/30 R19 |
« Performance díly pro SRT Viper Odhalena produkční verze Seatu Ibiza Cupra »