IMG_6575

TEST Porsche Boxster S (981) – Baby Carrera GT

1. 10. 2012 • Exkluzivní testy, Novinky, Porsche, Sportovní vozy, Testy

První generace Boxsteru byla uvedena na trh v roce 1996. Druhé generace se zákazníci dočkali o 10 let později a s tímto modelem jsme měli čest v naší redakci přednedávnem. Musím přiznat, že schopnosti tohoto auta mě trochu zklamaly. Motor bez znatelného zátahu, málo čitelné chování podvozku podpořené nekvalitním obutím a špatná automatická převodovka. Jediné, co jsem na autě skutečně ocenil, bylo skvělé, citlivé řízení. Z velké části to bylo dáno unaveností našeho konkrétního kusu, a také tím, že jsme ve stejném termínu měli na test Lamborghini Gallardo LP560-4, vedle kterého bohužel působil Boxster ještě více pro holky, než se povídá, a tak ve mě nezanechal moc dobré pocity. Ale o to více jsem byl zvědavý na nejnovější třetí generaci s označením 981 ve verzi S, jelikož na ni všichni pějí jen chválu a někteří se ji nebojí v motoristickém potravním řetězci stavět před samotnou Carreru 911!

Je mi líto, ale znovu musím být k předchozí generaci lehce kritický. Moc se mi totiž nelíbí, ani co se vzhledu exteriéru týče. Přijde mi trochu obyčejná s nudnými, hodně zaoblenými tvary. To se ale o nové generaci říct rozhodně nedá a vtípky o kadeřnickém autě si už zde musí odpustit opravdu každý, kdo to má v hlavě aspoň trošku v pořádku. Boxster totiž už na první pohled hodně dospěl. Zejména příď se netají svou inspirací v ikonickém modelu Carrera GT, a díky tomu budí mnohem větší respekt. Mohutné nádechy, zvětšující se po celé délce dveří, pro přívod chladícího vzduchu a zadní odtrhová hrana, ukrývající výsuvný spoiler, ještě více umocňují pravého sportovního ducha tohoto vozu. Třešničkou na dortu jsou ostré hrany ve spodních částech karoserie, doplňující povedený design exteriéru. Další velmi dobrou vlastností Boxsteru je, že vypadá dobře s nataženou, ale i sundanou střechou. V mém konkrétním případě šlo o geniální kombinaci červené plátěné střechy, stříbrného laku karoserie a červeně čalouněného interiéru. Stříbrný lak mi totiž přijde dost fádní a až moc obyčejný, ale v kombinaci s červenou je to skvělé oživení a výborně spolu korespondují.

Jak už jsem tedy naznačil, interiér se nese v sytě červeném duchu a skvělý pocit z něj dotvářejí stříbrné prvky, kvalitní materiály i zpracování. Ergonomie je v pořádku a řidič se za volantem cítí opravdu dobře, vše je ideálně po ruce. Celková prostornost interiéru je bez připomínek a s dostatkem odkládacích míst. Vysoký středový tunel navozuje útulný dojem, jen těch tlačítek před řadící pákou by možná mohlo být o něco méně. Za příjemně tlustým věncem volantu se konečně skrývají klasická pádla pro manuální řazení. Pravé nahoru, levé dolů a snad už nikdy jinak. Prostor za volantem vyplňují tradiční budíky, kterým dominuje přehledný otáčkoměr. Na vrcholu středového panelu se tyčí stylové stopky, které ukrývají mini hodiny. Následuje velký displej audia s navigací a pod ním jeho ovládání, na které přímo navazuje ovládání ventilačního systému. Tohle seskupení čítá dohromady snad 137 různých tlačítek. Přestože to na první podle vypadá složitě, druhý pohled odhalí přehlednost a bezproblémové ovládání. A konečně se dostávám k tomu nejdůležitějšímu, což je volič dvouspojkové automatické převodovky PDK a za ním kouzelná tlačítka pro nastavení ostřejších jízdních režimů, přitvrzení podvozku, vypnutí stabilizace, vysouvání křídla, a také pro vypnutí systému START/STOP. Díky koncepci vozu s motorem uprostřed nabízí karoserie hned dva zavazadlové prostory. Kočárek ani bernardýna zde pohodlně neodvezete, ale předních 150 a zadních 130 litrů volného prostoru mi přijde u dvoumístného roadsteru naprosto dostačujících.

 Shrnutí vzhledu by jsme měli, teď se podíváme na pohon. O ten se u modelové řady Boxster starají dva šestiválce. V případě obyčejné verze se jedná o motor 2.7 l s výkonem 265 koní, v případě mnou testované verze S je to 3.4 litrový motor s výkonem 315 koní při 6700 ot./min a točivým momentem 360 Nm, dostupným v rozmezí 4500 – 5800 ot./min. Už na papíře je jasné, že budete muset motor točit, abyste si užili dostatek výkonu na zadní nápravě, takže nikoho nepřekvapí ani vyšší spotřeba oproti tabulkovým hodnotám, která se průměrně pohybuje okolo 15 l/100 km.

Startuji „eSko“ a zahřívám ho pomalou jízdou po městě. V základním „nesportovním“ režimu i nastavení podvozku je auto příjemné, motor klidný a s nástrahami městské jungle se tento sportovní roadster vypořádává s noblesou Porsche vlastní. Žádné třesení duší z těla na nerovnostech se zde nekoná. Opouštím město, vynechávám režim Sport a rovnou zapínám Sport Plus, abych mohl na rovných dálničních úsecích vyzkoušet potenciál motoru. A tady se projevuje první rozpor s tím, že by měl být Boxster S lepší než 911. Převodovka ve svém nejsportovnějším nastavení funguje i na plně automatický režim skvěle. Řadí až v maximu výkonu motoru, okamžitě a s charakteristickým silným kopancem do zadnice. Co ale až tak přesvědčivé není, je průběh motoru. Přijde mi, že nemá dostatečný nástup a špičku jakou bych u sportovního auta s výkonem přes 300 koní očekával. Možná jsem už moc zdeformovaný průběhem výkonu přeplňovaných beSTIí, které stojí u mě doma na dvoře, ale nástup Boxsteru postrádá potřebné emoce a srovnávat ho s 911 Carrera S je vyloženě troufalé, ta je totiž oproti Boxsteru S v jakékoliv situaci rychlejší. Ano, je to troufalé, ale jen do té doby, než se podíváme na ceny vozů, jelikož rozdíl základních cen je bezmála 1.200.000 Kč, a to už je na bankovním kontě hodně znát.

Dálničního provozu bylo dost, je čas vyrazit na okresky. Ani v zatáčkách se nemůžu zbavit vlažnějšího pocitu z průběhu motoru, ale to neznamená, že by to mělo být špatně. Zde se totiž opakuje stará pravda, tedy že méně je někdy více. To znamená, že se nemusíte bát zabijácké povahy a obrovské porce výkonu na zadních kolech. Právě naopak! Výkonu je přesně dostatek na to, abyste si mohli užívat opravdu sportovní jízdu a doslova zpívající vytočený šestiválec, který jde dávkovat přesně podle potřeby. Díky tomu, že je motor hned za sedadly a nesedí na zadní nápravě, si můžete s vypnutým ESP užívat i zábavné a čitelné powerslidy při výjezdech ze zavřených zatáček. Tohle Vám 911 jen tak nedovolí. Další věc, co skvěle doplňuje povedený celek Boxsteru, je adaptivní podvozek PASM, ale jen v základním nastavení. Jeho tvrdé nastavení si dokážu dost dobře představit na okruhu, na rychlé otevřené silnici nebo v horském průsmyku s krásným asfaltem, ale na naše nekvalitní okresní silnice je zbytečně moc tvrdý. V základním nastavení je mnohem příjemnější, auto je poddajnější a dá se s ním lépe pracovat při přenášení hmotnosti. V zatáčkách jsem měl pokaždé dostatek trakce a nikdy jsem neměl problém s tím, že by auto chtělo někam odpochodovat bez mého vědomí. Je to určitě dáno také tím, že v Boxsteru více poslouchám svůj pud sebezáchovy, a nemůžu s ním zacházet neurvale jako s 911, která má na zadní nápravě snad nekonečné množství trakce, a tak ji člověk může poslat do zatáčky ještě rychleji, něž si původně myslel. Brzdy mají výbornou účinnost i dávkovatelnost a unavit se mi je nikde nepovedlo. Ne nadarmo se říká, že Porsche dělá jedny z nejlepších brzd, a ani tento nejnižší model nijak nezanedbává. Bohužel ani Boxsteru se nevyhnulo elektronické řízení, které je sice citlivé i dostatečně informativní, ale rozhodně by zasloužilo tužší chod. Je sice možná malinko lepší než u základní 911, ale kvality předchozí generace bohužel nedosahuje.

Je tedy Boxster S opravdu tak dobrý, aby se mohl srovnávat s větší 911? Je sice pomalejší, má méně trakce v zatáčkách a nezařezává se v nich jako břitva v případě 911, ale právě o to tady jde. Není tak sterilní a dokonalý, musíte jeho řízení věnovat více pozornosti, a tak jste intenzivněji vtahováni do děje. Je zkrátka řidičsky zábavnější. Je lepší než Z4, SLK a SL 350, ale verdikt mezi ním a 911 Vám zkrátka neřeknu. Ve skutečnosti stejně nakonec záleží na tom, komu co sedí nejlépe, ale hlavně na ceně, která je vzhledem ke skvělým vlastnostem Boxsteru S stejně sympatická jako jeho design.

 

Plusy

  • Charakter vozu
  • Design
  • Jízdní vlastnosti
  • Pohodlí posádky se staženou střechou
  • Zábavnost
  • Zvukový projev

 

Minusy

  • Cena příplatkové výbavy
  • Elektronické řízení

 

 

Základní cena vozu:                                1 327 000 Kč (Boxster)

Základní cena testovaného vozu:        1 617 00 Kč (Boxster S)

Cena testovaného vozu:                         2 487 769 Kč (Boxster S PDK)

Technické údaje


Motor:
Typ motoru: plochý zážehový
Válce / ventily: 6 / 24
Zdvihový objem (ccm): 3436
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 232 / 6700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 4500 – 5800
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 277
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 6.2 / 8.0
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 150 + 130 (přední + zadní)
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 335
Rozměr pneu: 235/40 R19, 265/40 R19
Délka (mm): 4374
Šířka (mm): 1801
Výška (mm): 1281
Rozvor (mm): 2475
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz