TEST MITSUBISHI PAJERO 3,2 DI-D – Cestou necestou
Vozy 4×4 s dovednostmi překračujícími pouhý výjezd do horských rekreačních oblastí mají v naší redakci již zcela neochvějnou pozici a není tedy velkým překvapením, že jsme dříve nebo později museli dospět i k matadorovi na poli terénních vozů, kterým není nikdo jiný než Mitsibishi Pajero ve své poslední generaci.
V tomto roce oslavila automobilka Mitsubishi 20. výročí uvedení modelu Pajero na trh. Za tu dobu se u mnoha jiných značek vystřídalo u jednotlivých modelů rozhodně více než 4 generace, ale znáte přece staré dobré úsloví, které nám připomíná, že není třeba měnit to, co funguje a to nejlépe demonstruje Land Rover Defender, takže není, proč se divit ani v případě Mitsubishi Pajero.
Do rukou jsem dostal klíče k takzvané dlouhé verzi, což staří „ofrouďáci“ jistě příliš neocení, protože s delším rozvorem jdou ruku v ruce i horší nájezdové a přechodové úhly, ale o tom až později. Z pohledu běžného zákazníka, kterým je mnohdy příslušnice něžného pohlaví, což soudím dle mého osobního pozorování, budou však argumenty k jeho koupi či prachsprosté ignoraci ležet ve zcela odlišné oblasti než je světlá výška.
Velmi důležitým parametrem bude v prvé řadě design. Dnešní doba je neúprosná, lidé si již nekupují určitá auta jen proto, že zkrátka ten konkrétní typ potřebují a to dává vzniknout zástupům crossoverů a podobných míšenců, kteří se už za pouhou bezvýznamnou menšinu považovat nemohou. I v této situaci se Pajero snaží zachovat svou tvář nekompromisního terénního nářadí, ale Mitsubishi chtě nechtě potřebuje především prodat a je tak možné pozorovat určité sklony ke zkrášlení Pajera, byť to v některých případech může být i na úkor jeho praktičnosti. Za všechny takové detaily uvedu jeden z nejzásadnějších, a tím je dekorativní plastová „ochrana“ zadního nárazníku. Jsem si jistý, že v tomto bodě se shodneme se všemi kolegy z jiných magazínů či pořadů. A pokud se mýlím, ať se mi ozve ten, jemuž se tento kousek stříbrného plastu byť jednou nezachytil v lepší případě pouze za hromádku hlíny. I z celkového vnějšího pohledu je však u Pajera zcela zjevná snaha o přechod od utilitárnosti k atraktivitě, což bych, nebýt podobných detailů, jedině vítal. V poslední generaci se již jednoznačně setkáváme s vozem, který může sloužit jako plnohodnotný člen dobrodružnější či, chcete-li, aktivnější domácnosti a ostudu rozhodně neudělá ani mezi výrazně dražší konkurencí.
Této situaci nahrává i fakt, že se v našem případě jednalo o v této kategorii vozidel velmi naprůměrně vybavený model. Nechyběla tedy dnes již u vozů těchto rozměrů obligátní zadní kamera či například plně elektronicky nastavitelná sedadla. Pokud jste se tedy pohodlně usadili, což je v Pajeru možné, i když rozložitější postavy než jsem já přece jen mohou najít jisté limity, zvolili na pětistupňové automatické převodovce režim D, mohli jste se nechat ovlažovat zvuky výkonné audio aparatury Rock Acoustic Design, pokud jste zrovna pomocí bluetooth nehovořili s manželkou o tom, co vám má přichystat na svačinu pro vaši cestu do Rumunska. Příplatkové audio má totiž jistou neodiskutovatelnou výhodu, a to schopnost překřičet motor. Ano, tímto se dostáváme opět ke kořenům Pajera, které vám nemusely být jasné na první pohled ba ani první posez. Pod kapotou si z plných plic zpívá..no, spíše křičí a nadává největší čtyřválec, jaký je v současné době na zdejším trhu. Nese to s sebou dvě vlastnosti – naprostou nezdolatelnost takového agregátu a vedle toho obrouskou vlnu nostalgie, protože podobný hluk dnes najdete spíše u muzejních kousků.
Konečně se takto dostáváme k technice, která tvoří to nejzajímavější na celém voze, pokud jej začnete používat k tomu, k čemu bylo stvořeno. Hurá mimo silnice. To, že Pajero stále platí za poctivý off-road jsme si již vyjasnili. To, že disponuje pohonem všech kol snad ani zmiňovat netřeba. Ale to, jak je zdejší pohon sestaven, už nezajímavé určitě není. V segmentu vozidel, které jsou považovány nebo se samy alespoň považují za terénní najdeme všemožné druhy pohonů. Od automatického připojování zadní nápravy při prokluzu přední přes trvalý pohon všech čtyř kol až po mechanické přiřazení nápravy přední. U Pajera najdeme jednu z nejtradičnějších konfigurací, avšak v novém hávu. Jedná se o poslední z vyjmenovaných možností, ale přesto dostála určitých vylepšení tak, aby lépe posloužila k soužití nejen mimo silnice. Za jízdy tedy přiřazujete takzvanou inteligentní 4×4, která se poté sama stará o přenos síly, na to které kolo ji nevíce potřebuje. Nutno dodat, že tento systém funguje na výbornou a než se dostanete do skutečně těžkého terénu, ani nepomyslíte na uzávěrky či redukce. Ty jsou poté třešničkou na dortu, ale jejich použití si musíte samozřejmě rozmyslet dopředu, protože pákou pohonu sice pohnete do všech režimů, ale skutečně je přiřadíte až na neutrál. Dlužno dodat, že veškerá tato paráda funguje bezchybně, ale daleko dříve narazíte na limity nízkého podvozku a dlouhého rozvoru, což toto dlouhé Pajero nominuje spíše na expediční cestování než drsný trial. V terénu nicméně konečně pochopíte pravý účel poněkud neotesaného motoru a lenivého automatu. Moderní vysokovýkonné šestiválce ve spojení s hladkými převodovkami nejsou z trvdého zacházení příliš nadšené, zato Pajero si v takových podmínkách doslova libuje.
Poslední důležitý parametr při koupi vozidla si nechávám schválně na konec. Je jím jízda po silnici, což přes veškeré terénní dovednosti bude Pajero absolvovat nejčastěji. A na závěr si jej nechávám, protože upřímně není příliš, o čem psát. O tom, že se pohybujete víte díky zvuku motoru a pochopitelným náklonům v zatáčkách. Jinak jste ovšem výborně izolování a cítíte se spíše jako pasažér než řidič.
Cesta na dovolenou? Žádný problém. Cesta na hory? Žádný problém. Cesta do lesa? Žádný problém. Odpusťe Pajeru kapku nekultivovanosti a milujte jej za všechno ostatní. Malá rada na závěr – za tuto cenu se ani nesnažte hledat takový mix schopností a dovedností jinde, nenajdete.
Plusy
- Překvapivá dynamika
- Komfortní podvozek
- Terénní dovednosti
Mínusy
- Nekultivovaný motor
- Vyšší spotřeba
- Světlá výška
Cena v základní výbavě: 1 049 900,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 073 240,- Kč
Základní výbava:
ABS – antiblokovací brzdový systém, EBD – elektronický systém rozdělení brzdného účinku, M-ASTC – systém aktivního řízení stability a trakce, BOS – bezpečnostní systém přednostního brzdění, EBA – nouzový brzdový asistent, pohon Super Select 4WD (SS4 – II) s rozdělením točivého momentu z 33:67 až na 50:50, systém kontroly rychlosti vozidla při prudkém klesání v terénu, možnost zařazení pohonu 4×4 / 4×4 LOCK / redukovaná rychlost, uzávěrka zadního diferenciálu, předehřívání paliva, autobaterie 80D26L se záložním zdrojem, senzor automatického rozsvěcení potkávacích světel, dešťový senzor, automatická klimatizace vpředu, manuální klimatizace vzadu, PTC – systém pomocného ohřevu interiéru při studeném startu motoru, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná, výškově nastavitelný volant + sedadlo řidiče, kožené čalounění sedadel, dekorační obklad interiéru hliník/kov, vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání předních sedadel, sportovní hliníkové pedály, posuvná středová loketní opěrka vpředu, multifunkční kůží potažený volant a kožená hlavice řadicí páky, tempomat s ovládáním na volantu, autorádio LW/MW/FM s CD přehrávačem a 6 reproduktory, autorádio LW/MW/FM s CD/MP3 a měničem na 6 CD/MP3 se 6 reproduktory, bluetooth® handsfree LINK-SYSTEM (včetně hlasového ovládání a ovládání na volantu), pomocný vstup USB, pomocný vstup AUX, multifunkční informační displej (kompas, hodiny, teploměr), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, audiosystém Rockford Acoustic Design (860 W), rádio LW/MW/FM s měničem na 6CD/MP3 + 12 reproduktorů, 7místné provedení s možností sklopení 3. řady sedadel do podlahy, disky kol z lehkých slitin 18″ (6 zdvojených paprsků) + pneu 265/60 R18, chromovaná přední maska chladiče, boční prahové stupačky, xenonové světlomety s automatickým nastavováním sklonu a ostřikovači, přední mlhovky, parkovací kamera s projekcí ve vnitřním zpětném zrcátku, zatmavená zadní boční okna a okno pátých dveří, vyhřívané přední sklo v oblasti stěračů, podélné střešní ližiny (černé) a další.
Výbava testovaného vozu:
Nerezový nášlap na boční stupačky (8.340,-), metalický lak (15.000,-).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3200 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 147 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 441 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.1 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.1 / 7.5 / 8.5 |
Emise CO2: | 224 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 215 / 665 |
Objem nádrže (l): | 88 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2385 / 645 |
Rozměr pneu: | 265/60 R18 |
« Vylepšený safety car pro Formuli 1 Mini Paceman oficiálně! »