TEST Peugeot 508 GT – Tak trochu jiný Peugeot
Model Peugeot 508 jsme už v redakci pro Vás testovali. Jednalo se však o karosářskou verzi „SW“ s dvoulitrovým naftovým motorem, který byl poháněn “pouze” 163 koňskými silami. Dnes tu máme vrcholný model 508, který Peugeot označuje jako GT poháněné 2,2 litrovým turbodieselem o výkonu 204 koní. Dá se říci, že se jedná o model „nové generace“ automobilky, které se do dnešní doby moc nedařilo vyrobit automobil kategorie vyšší třídy, pomyslného nástupce modelu; 607.
GT svou velikostí zapadá do kategorie střední třídy s délkou 4792 mm a rozvorem 2815 mm je velkým konkurentem například Škodě Suberb.
Už z prvního pohledu na GT je jasné, že automobilka vsadila na moderní dynamický design s nádechem elegance. Testovaný model byl nabitý výbavou, ve které nechyběly bi-xenenony s denními LED světlomety, funkcí Smartbeam umožňující automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly, koncové LED svítilny či monstrózní příplatková devatenácti palcová kola. Právě nadstandardní velikost kol, tmavá metalická barva, stříbrné lišty kolem oken a celkový tvar karosérie dělá z Peugeotu 508 GT jedno z nejelegantnějších aut střední třídy.
U modelu GT se rozhodně nešetřilo s vnitřní výbavou či materiálem použitým uvnitř vozu. Sportovní sedadla s příjemným bočním vedením, koženým čalouněním a dobře padnoucí multifunkční volant se zdá být u tohoto vozu příjemným standardem. Testovaný model měl navíc navigační systém WIP s bluetooth handsfree a head-up displejem, na kterém je možné vidět například aktuální rychlost či údaje z navigace. Nejedná se o typický head-up displej, jak ho známe z dražších vozů, ale je spíše výsuvným promítacím sklem s aktuálními informacemi. Nicméně z pohledu řidiče je velice dobře čitelný a jistě splní svůj účel. Horší je to s naštelováním výšky promítání. To je umístěno v přihrádce pod volantem a jeho regulace vyžaduje určitou dávku trpělivosti. Luxus interiéru je zvýrazněn nejen LED osvětlením čtyřzónové klimatizace ale zejména kvalitním materiálem a celkovým zpracováním interiéru. Jako negativum hodnotím nedostatek odkládacích prostor. Z pohledu řidiče není místo, kam si položit mobilní telefon, klíče nebo jiné drobnosti, které chcete mít po ruce. Dobrý dojem z multifunkčního volantu zbytečně kazí pádla pod volantem, která se neotáčí spolu s volantem, což je při využívání manuálního řazení dost nepřirozené. Někomu se může zdát, že na volantu je zbytečně moc tlačítek a jejich využívání může působit zmateně, avšak vše je věcí zvyku a po delším využívání například tempomatu nebo ovládání radia se do toho člověk brzy dostane.
Plusové body GTéčko získá v prostornosti na zadních sedadlech a velikosti zavazadlového prostoru. Ten se svými 503 l pojme bez problémů i větší zavazadla. Co je ovšem k nepochopení, je nedomyšlené víko kufru. Stačí vyjet z myčky a otevřít kufr a veškerá voda ze záhybů vám nateče dovnitř kufru. To u auta skoro za milión korun vypadá jako zbytečná nedomyšlenost.
Po vychvalování designu vozu a kvalitního zpracování interiéru se pojďme podívat, jak se s Peugeotem jezdí. Nutno říci, že i zde udělali francouzští inženýři kus práce vpřed. Tak typické houpání a naklánění se pro francouzské vozy je pryč. Je vidět, že GT bylo vyrobeno po vzoru německých aut a byla zde snaha vytvořit pevný nekroutící se automobil. K slušným jízdním vlastnostem jistě přispěla nadstandartní nízkoprofilová devatenácti palcová kola. Samozřejmě nelze od této skoro 1800 kg vážící limuzíny očekávat nějaké sportovní výkony. Stejně tak GTéčko nemiluje prudké změny směru jízdy. Libuje si v dálničním prostředí nebo v jízdě po kvalitních silnicích s táhlými zatáčkami. Souhra motoru a automatické převodovky Aisin funguje bez větších problémů. Lze si zvolit mezi režimy sníh a sport, kde sport drží motor více v otáčkách, aby bylo Gtéčko vždy připraveno k bezpečnému a rychlému předjetí. Jak již bylo výše poznamenáno, dobrý pocit z jízdy snižují pádla pod volantem, která zůstávají i při otáčení volantem v neměnné pozici.
Pojďme se konkrétně podívat GTéčku pod kapotu. Dnešní downsizingová doba se ukazuje také u našeho modelu. Původní naftový šestiválec, který byl v 407čce, je nyní nahrazen ekologičtějším čtyřválcem o objemu 2,2 litru s výkonem 150 Kw, který je úspornější než zmíněný šestiválec a GT s ním dosahuje lepšího zrychlení z 0-100 km/h. Zajímavostí je, že stejně jako šestiválec i náš čtyřválec je přeplňován dvěma turbodmychadly. Jedno menší pracuje v nižších otáčkách a jedno velké je využíváno ve vyšším pásmu. Hlavním důvodem tohoto dvojitého přeplňování je bez pochyby rozšířit spektrum použitelných otáček motoru. Motor u GT začíná opravdu pracovat od cca 1600 ot./min. Maximum točivého momentu (slušných 450 Nm) je dosaženo v 2000 ot./min. Motor plynule táhne do 4200 ot./min. Bohužel sportovní režim šestistupňové převodovky vytáčí motor až k 4500 ot./min., což nevidím jako výhodu, ba naopak. Motor po 4200 ot./min. reálně ztrácí dech a je poměrně hlučný. I u „dvojitého přeplňování“ se dočkáme velmi velmi dlouhé prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu, pokud je motor v oblasti 1200 – 1500 ot./min. Tyto otáčky motoru jsou naprosto normální při běžném automatickém režimu, kdy se převodovka vždy snaží mít zařazenou vyšší rychlost právě na úkor otáček motoru. Pokud v sobě máte trochu sportovního ducha nebo častěji předjíždíte, doporučuji mít trvale zapnutý sportovní režim převodovky, kdy otáčky motoru neklesají pod 1700 ot./min. a GT je vždy připraveno bezpečně předjet. Vyvarujete se tak problémům při předjíždění, kdy i při plném sešlápnutí plynu převodovka skutečně čeká a čeká než přeřadí o jeden nebo o dva kvalty dolů, aby se motor dostal do bezpečného tahu.
Velkou výhodou naftového čtyřválce o objemu 2,2 l je bezesporu jeho spotřeba v kombinaci s nadprůměrnou velikosti palivové nádrže (72 l). S GT jsme během testu vyzkoušeli různé varianty stylu jízdy. Ta defensivní, kdy byl kladem důraz na plynulou jízdu bez prudkých sešlápnutí plynu, znamenala spotřebu 6 l nafty na 100 km. Nutno dodat, že po celou dobu jsme se vyvarovali předjížděcím manévrům a plynový pedál byl opravdu pouze šolíchán. Naopak aktivní jízda ve sportovním módu převodovky s častým předjížděním a využíváním potenciálu motoru, znamenala spotřebu kolem 10l. Obě hodnoty jsou průměrné a byly dosaženy na trase Praha – Krumlov – Praha, nejedná se tedy o aktuální spotřeby naměřené na krátkém úseku. Co se týče průměrné spotřeby tak s GTéčkem se dá v kombinovaném provozu jezdit v rozmezí 7 – 8 l/100km.
Co dodat závěrem… Peugeot 508 GT je moderní a technikou prošpikovaný automobil, který by mohl potenciální zákazníky zaujmout svým designem a neokoukaností. GT bych nedoporučoval sportovněji založeným řidičům, kteří se nebudou kamarádit s automatickou převodovkou a GTéčku neodpustí přeci jen houpavou jízdu a při svižnější jízdě naklánějící se karoserii. Naopak GT je určeno pro řidiče, kteří vyznávají pohodlný styl jízdy, ocení jeho bohatou výbavu a nechtějí německé auto.
Plusy
- Výkonný motor s dobrou spotřebou
- Prostorný interiér, neobvyklý design
- Velký zavazadelník
- Bohatá výbava
Minusy
- Výkonný motor v nabídce pouze s automatem
- Nedostatek odkládacích prostor
- Pomalá automatická převodovka při standartním módu
- Ovládání pádel pod volantem
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 179 ccm
Největší výkon: 150 kW (204 k) při 3 500 ot./min
Největší točivý moment: 450 Nm při 2 000 ot./min
Přenos výkonu: Šestistupňová automatická převodovka
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Objem palivové nádrže: 72 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 792 mm
Šířka: 1 854 mm
Výška: 1 456 mm
Rozvor náprav: 2 815 mm
Pohotovostní hmotnost (včetně řidiče): 1 736 kg
Užitečná hmotnost: 419 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 503l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 539 l
« Audi RS5 Cabrio 2013 odhaleno! [video] Teaser na novou Hondu CR-Z »