DSC_1200

TEST Jaguar XF 3.0d S – Krása nesmírná

28. 8. 2012 • Jaguar, Novinky, Testy

Jaguar XF prošel na sklonku minulého roku výrazným faceliftem. Automobil se proměnil vlastně úplně celý a výsledkem je neodolatelná krása karoserie a implementace modernější technologie pod ni. Zvenčí se tak můžeme kochat kompletně přepracovanou kapotou s výraznými prolisy, nárazníky a světly. Výsledkem je dotažení původní koncepce k dokonalosti, která nabídne opravdu agresivní look. Uvnitř oceníme nové technologie, zejména pak osmistupňovou převodovku ZF 8HP70, která patří k tomu nejlepšímu na současném trhu.

YouTube Preview Image

Náš testovací kousek je navíc vybaven sportovním aerodynamickým paketem, který za 51.476 Kč nabízí ještě agresivnější nárazníky, nástavce prahů, velké oválné koncovky výfuků, decentní odtrhovou hranu na víku kufru, zadní difuzor a černou masku chladiče. Paket, který vychází z designu verze XF R, promění vůz v zuřivou bestii, na které může každý oči nechat. Křiklavost podporuje i nádherná vínová metalíza a černá dvacetipalcová kola. Písmeno S za označením jednotky poukazuje na nejsilnější naftovou variantu třílitrového šestiválce Lion. Ten produkuje výkon 202 Kw a točivý moment rovných 600 Nm. Jaguar XF S tak nejen vypadá rychle, on opravdu rychlý je!

Sportovní akcent pokračuje i uvnitř – Sportovní sedadla s výborným bočním vedením, s nastavením sevření, jsou vyvedena v černé kůži s odvětráváním i vyhříváním. Dostanete je za příplatek 146.302 Kč. Není to málo, ale sedadla nabízejí nadprůměrné vedení těla a ideální komfort i při dlouhých cestách, pro které je XF určeno především. Palubní deska je kompletně obšita černou kůží, doplněna o hliníkové dekory a leštěné tmavé lišty.  Krásná kombinace! Volant zůstává stejný jako u slabších verzí – není třeba jej nahrazovat, protože nabízí skvělý tvar a přesně padne rukou.

Polohu za volantem nacházím ihned a navíc Jaguar působí velmi útulným dojmem. Interiér řidiče krásně obklopí a hýčká ho svým luxusem a provedení. Vizuálně je interiér Jaguaru něčím úplně jiným, než na co jsme zvyklí v prémiovém segmentu. Ergonomie není dokonalá a třeba integrace většiny funkcí do jednotného displaye není zcela šťastné řešení, ale člověk se tu cítí dobře, jako doma. A to je důležité. To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Efektní jsou i dotyková palubní světla (stejně jako v Range Roveru Evoque) a perličkou je pak uzavírání a následné otevírání všech výdechů klimatizace.

Startuji motor tlačítkem umístěným nad vysouvacím otočným ovladačem automatické převodovky a vyrážím vpřed. Motor jde hladce, nevibruje a má solidní zvuk. Zátah je solidní, ale Jaguar je mistr v maskování rychlosti. XF S sice letí kupředu jako řízená střela, ale uvnitř se neděje žádné drama. S tím souvisí i bezkonkurenční odhlučnění motoru a aerodynamického hluku. Na palubě nových Jaguarů si můžete šeptat i v rychlostech nad 200 Km/h. Vše je jednoduše hezky nenucené a elegantní. Automatická převodovka ZF v klasickém režimu nechává motor se převalovat a například při dálniční rychlosti 130 Km/h točí pouze 1.800 otáček. Změna převodů probíhá naprosto plynule a jemně. Stejně funguje i podvozek – je maximálně komfortní, tichý, filtruje každou nerovnost a posádku rozmazluje. Sám jsem nečekal, že bude na obrovských kolech tak komfortní.

Nuda? Možná to tak zní, ale britská auta jsou zvláštní právě tím, že při klidné jízdě vůbec nepoukazují na to, jaký potenciál pro sportovní jízdu v sobě ukrývají… Jenže pak objevíte podivné tlačítko se šachovnicí, které po zmáčknutí XF promění v okreskovou bestii. Podvozek a řízení ztuhne, odezva na plyn naroste a pak už stačí posunout volič převodovky na S a můžete vyrazit na oblíbenou silnici v plném tempu. Klasická koncepce motor vepředu a pohon zadní nápravy poskytuje skvělé vyvážení a spoustu legrace. Stabilizace jde plně vypnout a Jaguar si rád pohodí zadečkem. Karoserie se díky aktivnímu podvozku naklání téměř neznatelně a poskytuje výborný grip. Po dosažení limitu se projeví mírná nedotáčivost, kterou okamžitě ucítíte pomoci komunikativního řízení a snadno ji srovnáte. Řízení je sice lehké, ale je progresivní a poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu. Troufám si říci, že lepší než u všech německých konkurentů. Sportovní jízdu podporuje i neskutečně rychlá a přesná převodovka ZF a pokud Vás přepadnou myšlenky na řazení, stačí vzít za dobře tvarovaná pádla pod volantem. Ty mají bleskovou reakci a šelma bude už jen pod Vaší kontrolou.

To samé se týká motoru, mezi třílitrovými šestiválci je právě tento pro nás ten ten nejlepší.  Jednotka je z dílny Jaguaru  v segmentu třílitrových naft patří mezi naprostou špičku. S výkonem 275 koní a především vrcholem točivého momentu na úrovni 600 Nm se řadí mezi ty vůbec nejsilnější a na reálném projevu to je znát. Je mnohem výkonnější než 30d od BMW a to je už co říct. Pochvalu si zaslouží nejen za stádo britských plnohřebců A1/1, ale také za dokonalé potlačení turbo díry a za příkladně tichý a kultivovaný chod. Co mi však naprosto vyrazilo dech je spotřeba tohoto “drobečka”. Kdysi jsem se rozplýval nad tím, jak v Mnichově umí silné diesely, které jezdí za pár litrů, ale Jaguar BMW předběhl i zde. Reálná spotřeba při svižné jízdě se pohybuje kolem 5.5 litrů na sto kilometrů a pokud se držíte v rychlostních limitech, tak není problém jezdit ještě o litr levněji. Neuvěřitelné! V ucpaném městě se dostanete na nějakých 8… A znovu připomínám, že se bavíme o limuzíně s délkou téměř pět metrů. Na takto velké (skoro 5 metrů) auto a výkonný motor to jsou skvělé výsledky!

Je až s podivem jaká kontra Jaguar hodil konkurenci a my milovníci aut jen tleskáme. Možná si myslíte, že jsem zbytečně zaujatý, ale Jag si to prostě zaslouží. Jistě, není dokonalý – například velký display, jež je stěžejní “modernou” interiéru a stejně jako u Range Roverů se mi nelíbí jeho grafika, neintuitivní ovládání a pomalost operačního systému. Co mě přivádělo k úplnému šílenství je, že Jaguar do něj integroval i ovládání vyhřívání sedadel a klimatizace vozu. Problém je i s prostorností uvnitř – XF je obrovské auto, ale uvnitř je menší, než kdejaký vůz střední třídy. Vzadu si za vysokým řidičem moc dobře neposedíte a řidič se zase pravou nohou bude bouchat do středového tunelu. A nad hlavou toho taky moc  nezůstává. Pro někoho možná bude problémem i zvláštně tvarovaný kufr se špatným přístupem a také absence pohonu všech kol. Jaguar už “čtyřkolku” vyvíjí, ale musíme si ještě počkat.

To jsou však jen malé nedostatky v celkově výborném autě s dokonalým lookem. Jaguar je ideální volbou proti proudu pro lidi s vytříbeným vkusem. Navíc tato anglická šelma s aristokratické rodiny válcuje všechny japonské prémiovky od Luxusu a Infiniti. Má neskonale mocné charizma, budí obrovskou pozornost a těší řidiče každý den. Nabízí lepší řízení než BMW a stejně dobrou převodovku. Co víc si přát?

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Osmistupňová převodovka
  • Odhlučnění motorového prostoru, podvozku i oken
  • Přirozená odezva řízení
  • Rovnováha jízdního komfortu a ovladatelnosti
  • Řada luxusních prvků v sériové výbavě

Minusy

  • Omezený prostor vzadu
  • Nepravidelný tvar zavazadelníku
  • Problematické ovládání některých funkcí přes dotykový displej
  • Absence žádaného pohonu všech kol
  • Řídká servisní síť

Cena v základní výbavě: 1 440 000,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 984 682,- Kč

Základní výbava:

Airbagy, čelní a boční (pro řidiče a spolujezdce vpředu),
Okenní airbag,, Protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking System), Aktivní kapota pro ochranu chodců (Pedestrian Contact SensingTM), Přední sedadla s ochranným systémem proti poranění krční páteře, Předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, Kotevní úchyty ISOFIX pro dětské sedačky na zadních sedadlech, Třetí brzdové světlo ve zvýšené poloze, Regulace brzdné síly v zatáčce CBC (Cornering Brake Control),
Nouzový brzdový asistent EBA (Emergency Brake Assist), Automatická aktivace výstražných blikačů při intenzivním brzdění v nouzové situaci, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, funkcí “deadlock” a zamykáním dveří při rozjezdu, Režim pro řízení vozu obslužným personálem, Ovládání ukazatelů směru s trojnásobným zablikáním, Bi-xenonové světlomety a světlomety pro denní svícení LED, Zadní svítilny LED, Ochranné zařízení proti záměně paliva (pouze modely se vznětovými motory), Stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, Lesklé ozdobné lišty kolem bočních oken, Vyhřívání zadního okna s časovačem, Automatická klimatizace, Sloupek řízení nastavitelný elektricky výškově a podélně s funkcí odsunutí volantu pro snadné nastupování a vystupování, Přední středová konzola s odkládací schránkou, Dvě elektrické zásuvky vpředu a jedna vzadu, Dvojité držáky nápojů vpředu a vzadu, Elektricky ovládaná okna bočních dveří vpředu a vzadu s expresní funkcí pro otvírání/zavírání a ochranou proti přiskřípnutí, Informační systém řidiče s dvojitým palubním počítačem, JaguarSenseTM – ovládání stropního osvětlení, Fosforově modré nepřímé osvětlení a dekorační osvětlení interiéru, Bezklíčový přístupový systém Jaguar Smart Key SystemTM včetně spouštění motoru tlačítkem, Vstup stereo AUX-IN 3,5 mm, 7” barevný dotykový displej, Multimediální rozhraní vpředu pro připojení zařízení USB a iPodu

Výbava testovaného vozu:

Bowers & Wilkins 1200 Watt Premium Dolby Surround System (81.279 Kč), Vyhřívané čelní okno (11.576 Kč), Vyhřívaný kožený volant (10.837 Kč), Jaguar Smart Key System – Keyless entry / Keyless go (16.009 Kč), Navigační systém s pevným diskem a dotykovou obrazovkou (67.486 Kč), Dělená zadní sedadla s průvlakem na přepravu lyží (21.428 Kč), Parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera vzadu (24.383 Kč), Bluetooth® s audio streamingem (14.039 Kč), interiér Sport (146.302 Kč), XF Aero Exterior Pack (51.476 Kč), paket asistenčních systémů (74.382 Kč)

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 202 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5 / 6.3
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 500 / 923
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / -

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz