Za volantem: BMW 650i Gran Coupé xDrive – Grandiózní cestování
Pokud patříte mezi naše zapřísáhlé fanoušky nebo jen sledujete dění okolo českého automobilového světa, určitě vám neuniklo, že jsme již měli možnost vyzkoušet BMW řady 6 ve všech nabízených karosářských variantách. Po skvělém Coupé 650ix a kabrioletu 650i, jsme měli tu čest i s nejnovějším přírůstkem do této rodiny – verzi Gran Coupé s motory 640d a 640i.
BMW ale teprve nedávno začalo prodávat vrcholný model tohoto “čtyřdveřového Coupé”, který vozí pod svou kapotou osmiválec o objemu 4,4 litru s dvojicí turbodmychadel, skrývající se pod označením 650i. No a my dostali jako první v republice od společnosti Renocar exkluzivní příležitost jej vyzkoušet a to dokonce ve verzi xDrive, takže pokud zrovna Vás zajímá, jaká tato šestka je, jste u nás správně.
Začal bych klasicky designem… Ten je ovšem vnímán individuálně s každou osobou a i když mně osobně po prvním představení přišlo Gran Coupé na fotkách prostě ošklivé, je třeba říct, že pohled “z očí do očí” je bezpochyby a naprosto na jiné úrovni. Naživo vypadá Gran Coupé prostě parádně a dokonce bych si jej troufl nazvat jako nejhezčí BMW ze současné nabídky – ale toto tvrzení už posuďte sami, pokud jste měli s Gran Coupé osobní čest “tváří v tvář”. Jelikož jsou ale teoretické informace a dojmy v případě této šestky zmíněny v předchozích testech obou šestiválců, přesuneme se tím pádem u 650ix GC okamžitě do praxe. Otevírám tedy rovnou bezrámové dveře a sedám za volant. Interiér v tomto vozu řidiče klasicky obejme kolem dokola, volant perfektně padne do ruky a vůbec všechna tlačítka a ergonomické uspořádání ovládacích prvků je na klasické úrovni BMW. Nic mě tu nepřekvapilo a už vůbec mě tu nic nezklamalo, takže si díky elektrickému posuvu sedadel (do všech směrů) nastavuji svoje křeslo do ideální polohy a vyrážíme.
Nemá cenu dlouze rozebírat předvolené jízdní režimy, takže jen zrekapituluji, že si můžete nastavit režimy Eco Pro, Comfort, Sport nebo Sport +. Režim Eco Pro je vhodný tak akorát do města, kde i tak toto nastavení překvapilo znatelným zátahem, reakcí na plyn a především zvukem vynikajícího motoru, který si i na tento režim blaženě střílí do výfuků. Šestka GC je ve městě překvapivě komfortní a vůbec jí nevadí menší spáry, díry na silnici či tramvajové koleje. Větší díry a propadlé kanály už ale přenesou do kabiny silnější rázy a tak je tedy třeba si i s tímto (jinak komfortním autem) dávat na tyto silniční neduhy pozor. Osmistupňová automatická převodovka ZF řadí nejen ve městě prostě geniálně a o změně převodových stupňů skoro ani nevíte. Dále režim Comfort nepředstavuje nijak zvlášť velký rozdíl a tak po nějaké té době zapínám režim Sport. Reakce na plyn se zostří a zátah motoru je už opravdu hodně znatelný, jenže my chceme oživit všech 330 kW (450 koní) pod kapotou a zkusit, jak si tady systém xDrive poradí s točivým momentem 650 Nm.
Mačkám tedy režim Sport +, kdy se automaticky vypne stabilizace a probudí se veškerá síla tohoto motoru, zkrátí se ještě o nějaký ten kousek odezva na plyn a z výfuků se po sešlápnutí plynového pedálu začne ozývat skutečně nezapomenutelná symfonie, blížící se svým projevem k nějaké silné letní bouři. Volič automatické převodovky ZF dávám na manuální řazení a pomáhám si pádly pod volantem. Převodovka na mé pokyny reaguje okamžitě a je skutečnou radostí s ní pracovat, ale to není u této převodovky nic nového. Papírový údaj zrychlení na 100 km/h za 4,4 sekundy zní sice krásně, ale motor po překročení hranice 2000 otáček má tak lineární zátah, že se na tuto rychlost auto dostane bez jakékoliv únavy či námahy a tím pádem posádce nepřipadá zrychlení ani tak rapidní jako na papíře. Zátah je ovšem velmi silný, nicméně oproti šestiválci není pocitově o tolik výraznější (papírově je rychlejší na 100 km/h o rovnou sekundu), takže se posléze vrhám na krásnou úzkou okresku plnou pravoúhlých a vracejících se zatáček, kde by se mělo Gran Coupé s M-paketovým podvozkem ukázat pouze v tom nejlepším světle. Svižné tempo v zatáčkách zvládá Gran Coupé bravurně, s vyjímkou příliš přeposilovaného řízení, díky kterému vlastně ani nevíte, kterým směrem jsou přední kola natočena. Zvýšení tempa do zatáček už ale znamená výraznější přenos váhy a dostavuje se v takovém případě i znatelný náklon karoserie. Navíc je opravdu nutností si zvyknout na již zmíněné, nezdravě měkké řízení. Pohon všech kol funguje ovšem v takových situacích obstojně a díky němu máte vždy dostatek trakce. Pokud se ale budete opravdu snažit, dovolí Vám tato šestka také nějakou tu přetáčivost, jenže v tomto případě se nejedná o žádné táhlé smyky á la drift machine BMW, ale o relativně bezpečné zakolísání zadní nápravy, které stačí volantem mírně zkorigovat. Stále totiž systém xDrive posílá drtivou většinu síly na zadní nápravu, ale hmotnost (v závislosti na výbavě 1940 – 2015 kg) a délka přes 5 metrů je v rychle projetých zatáčkách opravdu znát. Jenže toto BMW nebylo postaveno na okruhové ježdění, ani na “palbu” po okreskách, takže se není čemu divit. Úkolem Gran Coupé je totiž pohodlně a rychle převézt 4 pasažéry s klidným svědomím i přes několik mezinárodních vzdáleností a spolehlivě dovézt posádku na místo určení.
Co Vás ale jistě (ne)překvapí, je spotřeba benzínu. Ta po dobu testování neustále překračovala 20 litrů a nebylo vůbec vyjímkou, že jsme se dostali až na hranici 30 litrů! Na udávanou spotřebu 9,2 – 9,4 jsme se opravdu nedostali ani v režimu Eco Pro. Pod 10 litrů prostě průměrnou spotřebu nestáhnete. V takovém případě mi dává větší smysl verze 640d, ovšem pokud si vyberete ji, připravíte se o skvělou zvukovou kulisu stejně tak skvělého motoru, který prakticky od 2000 otáček nepoleví ve své síle, dokud se nedostanete k hranici 6000 ot./min.
Někdo by mohl sice namítat, že se inženýři z Mnichova nepodívali na ceník Mercedesu CLS, ale je třeba také zmínit, že Gran Coupé ani nemá nabídnout co nejnižší cenu oproti konkurenci. Má nabídnout především větší exkluzivitu a i když Mercedes si z hlediska ceny stojí lépe v otázce výbavy, “GC” je postaveno pro člověka, který se chce za každou cenu lišit a mít co nejvíce pozornosti od kolemjdoucích a okolního světa.
Závěrem bych snad chtěl říct jen to, že bylo skutečně pohodlné v tomto voze cestovat a i když se Gran Coupé nemůže pyšnit našim oblíbeným fun-faktorem a rozhodně nemá závodní kořeny, chtěl bych tímto způsobem poděkovat společnosti Renocar za příležitost vyzkoušení této žhavé novinky.
A abych vás také na něco navnadil, do příště se také můžete těšit na další test šestkové řady. Chystáme pro vás totiž plnohodnotný test BMW 640d Cabrio, které navíc postavíme proti Mercedesu SL 350.
Plusy
- Vzhled a image
- Komfort
- Absurdní dynamika a pružnost motoru
- Kvalita zpracování
- Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
- Automatická převodovka
Minusy
- Řízení
- Cena příplatkové výbavy
- Vysoká spotřeba
- Náklony karoserie
Za zapůjčení vozidla děkujeme společnosti Renocar. Společnost Renocar patří k předním autorizovaným prodejcům značek a poskytovatelům servisu BMW, Mini, Opel a Chevrolet. Renocar vznikl již 22. září 1990 jako jedna z prvních soukromých firem v tehdejším Československu. Kořeny firmy se však dají vystopovat až do šedesátých let. Renocar stal v roce 1991 prvním oficiálním dealerem a značkovým servisem BMW u nás.
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 8 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 4395 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 330 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 650 / 1750 – 4500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 16.5 / 8.3 / 11.3 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 460 / - |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1920 / 430 |
Rozměr pneu: | 245/45 R18 |
« Rozšiřující bodykit pro CL od Prior Design Nové detaily o BMW M3 pro rok 2014 »