Za volantem: Porsche Boxster – Last Good Bye
Je pondělí a my se chystáme do naší oblíbené společnosti jménem Dream Cars. Kdykoliv sem jedeme, už dopředu víme, že to bude zábavný den. Zvláště dnes! Je krásné letní počasí, teplo a cesta do Prahy uběhla jako voda. Když se pomaličku přibližujeme k budově, kde naše oblíbená společnost sídlí, napětí v nás všech velice stoupá. Už jen první pohled naznačuje, co se následujících několik hodin bude dít. Venku před vchodem na nás už čeká krásné žluté Lamborghini LP560-4, o kterém již Ondřej Daňa v minulosti psal. Ovšem druhé auto zde nestojí. Naštěstí na sebe nedá dlouho čekat a z podzemní garáže vyjíždí krásný malý roadster. Ano, jak jistě tušíte, jedná se o Porsche Boxster předešlé generace.
Většina z Vás jistě zná historky o Porsche Boxster. Některé jsou i vtipné, jako třeba ta, která vypráví o kadeřnících řídících tento vůz. Nebo ta, že Cockster (jak ho nazval sám velký Jeremy Clarkson) je vůz pouze pro ženy. Ovšem všechny tyto historky mají něco společného. A to fakt, že vůz je neskutečně přitažlivý a hravý. Přemýšlím nad tím, že mám vlastně poprvé za život možnost si ho pořádně prohlédnout. Na tomto baby Porsche nenajdete úhel, který by neladil s celkem. Jeho oblé tvary, dané už mnoho let, zná každý a také každý se za ním otočí. Je to opravdu něco jiného, než když vidíte konkurenční roadstery. Porsche má prostě svoji duši, svůj charakter. Než nasednu a nastartuju jej, s klíčem v ruce se nad tímto vozem lehce zamyslím – Boxster byl vždy tak trošku zvláštní bráška velké 911. „Zvláštní“ není to správné slovo, ale sem se celkem hodí. Přece jen značka Porsche si v dřívějších dobách zakládala na autech, které měly motory vzadu a zadní náhon. Ovšem Boxster takový není. Ten má totiž motor uprostřed. Takže se nepokoušejte driftovat, protože to nemusí dopadnout moc dobře. Ale neznamená to, že by nezvládl lehký smyk při výjezdu ze zatáčky – to mu jde naopak velice dobře.
Usedám do příjemné pohodlné sedačky a rozhlížím se po interiéru. Výborně padnoucí volant, krásné sportovní budíky, které jsou koncipovány stejně jako v supersportovních vozech, kde tedy nejhlavnější středový budík ukazuje otáčky vozu. Pravý budík ukazuje teplotu chladicí kapaliny, stav nádrže a zařazenou rychlost. Levý potom ukazuje rychlost, kterou právě uháníte v tomto sexy autíčku. Středový panel je klasický, jednoduchý, ale velice účelný, praktický a stylový. A pak také dvě velice důležitá tlačítka. Jedno automaticky zvedá přítlačné křídlo, abyste ve městě vypadali ještě mnohem stylověji. Druhé je ovšem ještě více funkční – vypíná totiž kontrolu trakce. Uprostřed se tyčí páka ovládající automatickou převodovku, respektive tiptronic. Ten není úplně nejlepší, ale v automatickém režimu funguje obstojně, a jak jsme zjistili, nemá cenu se pokoušet o ruční řazení.
Otáčím klíčem zapalování a startuji krásně znějící atmosférický šestiválec o objemu 2,7 l. Motor v Porsche je vždy radost poslouchat a ještě víc si radost můžete užívat právě v otevřeném roadsteru. Navíc 180 kW (245 koní) s tak maličkým autem pohybuje hodně slušně. Pomalinku vyjíždíme a hned první věc, která mi proletí hlavou, je myšlenka na řízení. To je totiž poměrně tuhé a dává najevo, odkud pochází. Ano, žádné přeposilované řízení v 987 nečekejte. Jsem až nadšen, jakou odezvu auto i při pomalé jízdě dopřává řidiči. Den je čím dál tím lepší.
Projíždím Prahou a vím, že mě žádný provoz a ani nikdo jiný nemůže ohrozit nebo naštvat. Jedu si v krásném autě se stáhnutou střechou a poslouchám úžasný zvuk motoru. Zde ovšem může být problém. Pokud nemáte rádi pozornost a nechcete, aby se za Vámi otočil každý člověk ve městě, NEPŮJČUJTE si tohoto prcka. Tento vůz pro Vás prostě není. Je tak nápadný a milý, že jste středem pozornosti úplně všude. Jelikož jsem už od mala velký exhibicionista, užívám si cestu městem o to víc. Prahou projíždím s obrovským úsměvem a taky s maličkým očekáváním. Očekáváním toho, jak se tento “poršák” bude chovat na dálnici a později na okresních silnicích. Prahou jsem doslova proplul jako nic a pomalu se chystám k nájezdu na dálnici směrem na křivoklátsko. Střechu samozřejmě nechávám staženou. Při normální dálniční rychlosti se dá v autě polohlasně povídat, navíc do něj vůbec nefučí. Pánové v Porsche asi vědí, jak se dělají správné roadstery. Pozornost je tu ovšem stále a někdy až tak vyhrocená, že Vám řidiči vozů TDi občas schválně vletí do rychlého pruhu jen proto, aby Vás zbrzdili. “Asi si chtějí tohoto krásného Boxstera prohlédnout pořádně, nebo co :)”. Po chvíli sjíždím z dálnice a napojuji se na svou oblíbenou okresku. Zde začíná opravdová zábava! Je to přesně ten druh zábavy, kterou si užívá jak řidič, tak i vůz. Představte si krásné letní počasí, stáhnutou střechu, vytočený 6ti válec v kombinaci s pěknou, klikatou okresní silnicí. Může být snad něco lepšího? Nemůže! A tak přidávám plyn a jedu vstříc krásné cestě plné ostrých, zavřených zatáček.
Porsche se zde cítí jako doma a krásně vyletí z každé vlásenky plné elánu vstříc další a další a další. Je to tak opojný pocit, že byste zde chtěli zůstat napořád. Odezva, kterou mi tento maličký roadster nabízí, mě naprosto dostává. Přesně vím, jak zareaguje a pokud s ním snad musím pracovat, jednoduše ho koriguji. Ano, není to supersport. Neletí 300 km/h, ani nemá nekonečný grip a dokonce Vám ani nevyrve páteř z těla, díky svému nesmírnému výkonu, avšak i přesto Vás bude opravdu bavit dlouhý čas. A pokud by nastala situace, že Vás nebaví rychlá jízda, stačí zvolnit tempo. Hned jak to uděláte, objeví se úplně jiný rozměr. Začnete sledovat okolí a budete jen tak v klidu projíždět krajinou. Navíc Vás cestování nebude unavovat, jelikož je Porsche pro normální svezení velice pohodlný, kultivovaný a příjemný vůz, který se dá s klidem duše používat na každodenní dojíždění do práce. Výlet volnou krajinou tím pádem nebude žádný problém, navíc si můžete okolní přírodu užít mnohem intenzivněji, než-li v uzavřeném voze. Když teď nad tím tak přemýšlím, tak tento rozměr jízdy Boxstrovy sluší možná mnohem víc, než rychlé průjezdy zatáček s vytočeným motorem.
I když jsou zde určité předsudky a stále se řeší, pro koho je vlastně vůz určený, Vám, jako řidiči, to opravdu může být úplně jedno a všechny ty posměváčky a podobné vtipálky neřešíte. Protože fun faktor a zároveň pohoda a pohodlí, které nabízí Porsche Boxster, najdete pouze zde.
Plusy:
-Charakter Porsche
-Design
-Styl
-Zvukový projev
-Pohodlí
Mínusy:
-Převodovka
Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI PORSCHE BOXSTER II 2.7 24V 180KW | ||
---|---|---|
Typ | Kabriolet | |
Datum výroby | - | |
Uvedení na trh | 2005-12-01 | |
Vyráběn v letech | 2006 - | |
Délka | 4329 mm | |
Šířka | 1801 mm | |
Výška | 1292 mm | |
Cena | - | |
FYZICKÉ PARAMETRY PORSCHE BOXSTER II 2.7 24V 180KW | ||
Pohotovostní hmotnost | 1380 kg | |
Užitečná hmotnost | 240 kg | |
Počet dveří | 2 | |
Počet míst | 2 | |
Rozchod kol vpředu | 1490 mm | |
Rozchod kol vzadu | 1534 mm | |
Rozvor náprav | 2415 mm | |
Min. objem zavaz. prostoru | 280 litrů | |
Max. objem zavaz. prostoru | - | |
MOTOR, VÝKON PORSCHE BOXSTER II 2.7 24V 180KW | ||
Druh motoru | ležatý motor s protiběžnými písty | |
Umístění motoru | před zadní nápravou | |
Příprava směsi | vícebodové vstřikování | |
Přeplňování | není | |
Poháněné nápravy | zadní | |
Převodovka | Manuální nebo automatická | |
Počet rychl. stupňů (man.) | 6 | |
Počet rychl. stupňů (aut.) | 5 | |
Zdvihový objem | 2687 ccm | |
Počet válců | 6 | |
Počet ventilů | 24 | |
Točivý moment | 273 Nm | |
Točivý moment | 4600 otáčky/min | |
Výkon | 180 kW | |
Výkon | 245 koní | |
Výkon | 6500 otáčky/min | |
Maximální rychlost | 258 km/h | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6.1 s | |
Posilovač řízení | - | |
POHONNÉ HMOTY PORSCHE BOXSTER II 2.7 24V 180KW | ||
Druh paliva | Natural 98 | |
Objem nádrže | 64 litrů | |
Spotřeba ve městě | - | |
Spotřeba mimo město | - | |
Spotřeba – kombinovaně | 9.4 litrů na 100 km | |
SÉRIOVÝ ROZMĚR PNEU PORSCHE BOXSTER II 2.7 24V 180KW | ||
Sériový rozměr pneu | 205/55 – 235/50 ZR 17 | |
BRZDY PORSCHE BOXSTER II 2.7 24V 180KW | ||
Přední brzdy | kotoučové s vnitřním chlazením | |
Zadní brzdy | kotoučové s vnitřním chlazením |
« COPO Camaro a jeho 1/4 míle za 8.88 [video] McLaren představuje MP4-12C Can-Am Edition »