TEST Subaru XV 1,6i XS – Without Emotion
Asi se ptáte, proč jsem nazval článek bez emocí. Není to myšleno tak, že by “xvéčko” bylo chladnokrevným zabijákem a ničilo konkurenci pouhým pohledem. Ne! Tak to doopravdy není, je to spíše myšleno tak, že je absolutně neutrální a proto v člověku nezanechá žádné emoce. Zepředu působí opravdu dobře a dravě, každý kdo ho uvidí se na něj rád podívá. Ovšem zadní partie už tak nějak působí, jakoby z jiného auta. XV se řadí do segmentu rodinných crossoveru, ovšem zároveň má v plánu zaútočit i na segment městských křižníků, které by měli být směřovány spíše pro ženské pokolení. Pro nás je to stále vyšší a nafouklejší Impreza, která se “dá” použít i na naše krásné polní cesty.
Když jsem ho uviděl poprvé, jediné co lahodilo mému oku byla modrá barva, kterou mám opravdu rád. Ještě doteď nechápu podle jakého tvaru je záď vozu vytvořená. Nepravidelná pětiúhelníková světla, zadní nárazník nafouklý do abnormálních rozměrů, odrazky vně černých “krytů” nárazníku. Uff, no nic zkusíme to z boku. Tento pohled je už jiný! Auto vypadá kompaktně, ozdobná kola mu opravdu sluší, dokonce i záď vypadá dobře a k autu sedí. Jiný úhel pohledu na tento vůz začne dávat smysl. Předek je pastva pro oči – krásný tvar kapoty, agresivní vzhled přední masky, široký přední nárazník s mlhovkami, které jsou do něj vsazené. To se Subaru opravdu povedlo.
Při otevření dveří Vás čeká šok – ten, kdo zná interiéry Subaru ví, že jsou většinou poměrně laciné a nepěkné. XV ovšem takové není. Ano, vzhled je sice stále velice jednoduchý a tvořený spíš na praktičnost než na design, ale je zde určitý posun k přiblížení se ke konkurenci. Prim hraje multifunkční display uložený v kapličce na vrcholu palubní desky a velký centrální palubní počítač mezi budíky. Více vychytávek nečekejte, interiér se opravdu nese v jednoduše funkčním stylu. Pod průduchy topení se nachází klasické rádio, ke kterému jde velice snadno připojit iPhone/iPod, či flashdisk. Ovládání topení a klimatizace se nachází kousek pod rádiem a je velice přehledné a snadné na ovládání. Překvapí jen volič bezestupňové převodovky CVT, který je jediným nezvyklým prvkem interiéru.
Prostor pro posádku je dostačující a nenašel jsem nic, co by mé postavě (191 cm) zavazelo při jízdě. Ať jsem seděl ve předu nebo vzadu, bylo tu dost prostoru. Navíc jsou všechna sedadla velice pohodlná a dá se v nich ujet spousta kilometrů bez známek tělesné únavy. Zavazadlový prostor má 380 litrů a díky jeho pravidelnosti se do něho vleze spousta věcí. Já osobně jsem v něm vezl 110 cm širokou televizi a nebyl sebemenší problém ji do něho usadit. Jediné, co snad není moc praktické je nákládací hrana, která je ve výšce 80 cm. Přístup je tak trochu složitější.
Pro model XV byl vytvořen zbrusu nový motor a naštěstí se stále jedná o plochý čtyřválec typu boxer. Nová 1,6 je odlehčená, má kompletně přepracované sání, výfuk a okolí bloku je nové úplně celé. Opět zde najdeme systém EGR, tedy recyklaci výfukových plynů. Rozvody jsou poháněny řetězem. Naše jednašestka by měla dosahovat výkonu 84 kW při 5.600 otáčkách. Nejvyšší točivý moment potom činní 150 Nm. Spotřeba dle výrobce činí 5,5 l na 100 km kombinovaně. Tyto údaje vypadají moc hezky a myslím si, že mnoho lidí osloví. Ovšem má to jeden háček. Tím háčkem je “převodovka” s plynule měnitelným rozvodem. U Subaru se nazývá Lineartronic. Papírově jistě taky velice zajímavé řešení, ovšem v provozu už tak zajímavé není.
Tak co, jdeme to vyzkoušet do běžného provozu? Motor na volnoběh příjemně “ploše” přede a začínáte se těšit na sešlápnutí plynu. Problém však nastane hned, co to uděláte – díky převodovce CVT vůz nevydává vůbec příjemný zvukový doprovod. Převodovka totiž motor při každé akceleraci vytočí do vysokého spektra otáček, kde leží vrchol výkonu. Po městě se vůz pohybuje přirozeně a v nízkých rychlostech Lineartronic funguje dobře, navíc město je právě teritorium, kde XV s tímto motorem patří. Výkon 84 Kw ve spojení s bezestupňovou převodovkou opravdu neslibuje dynamickou jízdu a tak na dálnici vůz působí nepatřičně. S vyššími nároky na dynamiku úměrně stoupá spotřeba. Pak není problém jezdit za 11 litrů. Problém totiž nastává v každém stoupání, kdy CVT motor pošle do 4.000 otáček a udržuje je. Akcelerace je minimální a zvukový projev á la “scooter” prostě špatný. Bezestupňová převodovka pro automobil opravdu není dobré řešení. Ve městě a na okreskách se pomalým tempem bez časté akcelerace dá jezdit kolem 6 litrů, ale budete brzdou provozu. Spojení tohoto motoru a převodovky CVT opravdu nemůžu doporučit. XV si však zaslouží pochválit za skvělý podvozek, který dobře filtruje nerovnosti a poskytuje výborný grip. Vůz poslouchá na každý povel a pohon všech čtyř kol je bezkonkurenční. Řízení je přesné a má dostatek zpětné vazby. XV navíc umí zdolat i lehčí terén. S manuální převodovkou a dieselovým motorem by to byla jistě skvělá volba.
Subaru udělalo velký krok kupředu vůči konkurenci a i když má pár nedostatků, tak si dá k snídani Octavii Scout a podobné. Japonská automobilka se chce přiblížit cílové skupině hledající automobil do města a také něžnému pohlaví. Povedlo se, jen to CVT…
Plusy:
– Jednoduchý a funkční interiér
– Pohon AWD
– Pohodlné sedačky
– Odhlučnění podvozku
– Relativně nízká cena
– Subaru!
Mínusy:
-CVT
-Spotřeba
Cena v základní výbavě: 689 000,- Kč
Cena v testované výbavě: 689 000,- Kč
Základní výbava:
HID (xenonové) světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky a světelným senzorem, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Tónovaná skla s UV ochranou, Kola z lehké slitiny 17″, Metalický lak (10 800 Kč, v ceně vozu), Kožený volant, Kožená hlavice řadící páky, Vyhřívání předních sedadel, Loketní opěrka s odkládací schránkou, Dělení zadních opěradel 60/40, Praktická schránka na opěradle předního sedadla spolujezdce, Elektrické ovládání oken, okno řidiče s automatikou, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Děšťový a světelný senzor, Podsvícení spínací skříňky, Čtecí lampičky, Osvětlení zavazadlového prostoru, Sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky, Odkládací schránka na středové konzoli, Přední držáky nápojů, Schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, Ovládání víčka nádrže z místa řidiče, Zásuvka 12V (ve středové konzoli, loketní opěrce), Upevňovací oka v zavazadlovém prostoru (2), Upevňovací háčky v zavazadlovém prostoru (4), Kryt zavazadlového prostoru – roleta, Odkládací schránky pod podlahou v zavazadlovém prostoru, Duální automatická klimatizace, Prachový filtr, Ukazatel venkovní teploty, Rozmrazovač stíračů předního okna, Elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, Rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, Elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, Stereo 1 CD audio (2DIN), SRS Circle Surround Automotive: 6 reproduktorů, Ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, USB vstup (ve středové konzoli), AUX vstup (ve středové konzoli) Parkovací kamera, VDC systém – kontrola stability vozu s možností vypnutí, 4kanálovéABS, Elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, Brzdový asistent BA, Traction Control Systém – kontrola trakce vozu, Hill Start Assist, systém pro snadné rozjezdy v kopci, Auto START / STOP Systém s možností deaktivace, Elektrický posilovač řízení, AWD – stálý pohon všech kol 4×4,SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, SRS kolenní airbag u řidiče, Výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpit, Řízení s bezpečnostním sloupkem, Opěrky hlavy pro všechny cestující, Polohovatelné hlavové opěrky na předních sedadlech, Bezpečnostní pásy vpředu s předpínačem a omezovačem tahu, Výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, Bezpečnostní konzole pedálů, Uchycení dětské sedačky ISO-FIX, Dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách), Imobilizér, Opravná sada na pneumatiky
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1600 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 84 / 5600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 150 / 4000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 175 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 13.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.9 / 5.9 / 6.3 |
Emise CO2: | 146 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 380 / 1420 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1460 / - |
« Přistižen Jaguar XFR-S! Alfa Romeo MiTo a Giulietta, nyní ve výbavě Sportiva »