Automobilky zdražují spalovací vozy, ale elektromobily zlevňují
Změny v ceně vozů se nejvíce dotknou evropských výrobců, kteří jsou k tomuto kroku nuceni nařízením Evropské unie. Ta totiž neustále zpřísňuje emisní limity, které musí tamní automobilky splňovat.
Spalovací vozy zdražují kvůli pokutám za emise
Od ledna 2024 se ceny spalovacích vozů koncernu Volkswagen zvýší o 1,5 až 2 procenta. Důvodem těchto změn je snaha splnit nové emisní limity stanovené Evropskou unií a vyhnout se finančním sankcím. Aktualizované normy mají za cíl omezit emise oxidu uhličitého (CO2) u nově vyráběných automobilů a tlačit průměrné flotilové emise co nejníže.
Ze současných 115 gramů CO2 na kilometr by emise měly klesnout na 94 gramů. A za každý gram navíc automobilky platí pokutu ve výši až 95 eur (2 380 Kč). Náklady na pokuty a implementaci opatření spojených se snižováním emisí se odráží v ceně vozů pro koncové zákazníky.
Elektromobily se stávají dostupnější
Zároveň s růstem cen spalovacích vozů dochází ke zlevňování elektromobilů. Volkswagen se rozhodl snížit ceny svých elektrických modelů, aby podpořil jejich prodej a dosáhl výraznějšího zastoupení těchto vozidel v celkových prodejích.
Například na německém trhu sníží cenu oblíbeného modelu ID.3, který disponuje umělou inteligencí a pokročilými jízdními asistenty. Automobilka si klade za cíl, aby elektromobily tvořily až 70 procent celkového prodeje do roku 2030.
Tento krok odpovídá změně tržní strategie, která má motivovat zákazníky k přechodu na ekologicky udržitelnější alternativy. Zároveň snížení cen může pomoci oslovit nové zákazníky, jež dosud elektromobily nepovažovali za ekonomicky dosažitelné.
Trend elektromobility celosvětově dále stoupá
Politika zdražování spalovacích motorů a snižování cen elektromobilů odráží snahu automobilového průmyslu nejen reagovat na legislativní požadavky, ale hlavně také na konkurenci ostatních výrobců v tomto segmentu. Všichni světoví výrobci totiž postupně navyšují investice do vývoje elektrických pohonných jednotek, baterií a infrastrukturní podpory, což jim umožňuje dělat stále lepší a levnější elektromobily.
Například i japonské automobilky Honda a Nissan začínají hovořit o tom, že se spojí do jednoho podniku, aby mohli zůstat konkurenceschopní na globálním trhu, který je stále více zahlcen elektromobily, o které je neutuchající zájem.
.« Evropským Autem roku 2025 se stal elektrický Renault 5 Proč je nutné přejít na elektromobily: Nejen ekologie, ale i technologická vyspělost, tvrdí šéf jedné z největších světových automobilek »