Test SEAT Arona FR Limited Edition
SEAT Arona se poprvé objevil v roce 2017 jako pokračování úspěchu SUV Ateca. V roce 2021 prošel tento model drobnou modernizací, která vylepšila design a některé další prvky. Tento model se stal pro značku skutečně klíčovým, což dokazují prodejní výsledky – loni si jej zakoupilo 89 tisíc zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 25,3 %. Zároveň to byl nejprodávanější vůz značky SEAT.
Arona je přímou konkurencí pro Škodu Kamiq, neboť využívá stejnou platformu MQB-A0 a sdílí podobnou techniku, včetně klasické mechanické ruční brzdy. K dispozici jsou tříválcové a čtyřválcové motory, které pohánějí pouze přední kola. Zákazníci si mohou vybrat mezi manuální převodovkou a automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Letos na jaře SEAT představil speciální edici FR Limited Edition, která přináší rozšířenou výbavu a jemné úpravy vzhledu. Z exteriéru zaujme nový lak v odstínu šedá Graphene, který lze kombinovat s černou nebo bílou střechou. Specifická jsou i 18palcová kola v barvě šedá Cosmo. Pro ty, kdo preferují jiné barvy, SEAT nabízí i další možnosti. Design čerpá z verze FR, a proto zde najdeme sportovně laděné nárazníky a odlišnou masku chladiče.
Interiér prošel drobnými úpravami, například v podobě šedých výdechů klimatizace či ozdobných panelů na dveřích a středové konzoli v matném tmavém hliníku. Za příplatek 8 tisíc korun lze získat anatomicky tvarovaná sedadla, která ovšem znemožní instalaci vyhřívání.
Během let byla motorová nabídka zredukována na přeplňované benzinové motory. Pro verzi FR Limited Edition jsou dostupné dvě varianty: litrový tříválec s výkonem 85 kW, který lze kombinovat s manuálem nebo DSG, a čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 110 kW dostupný pouze s převodovkou DSG.
Tříválec 1.0 TSI překvapil svou živostí, zejména ve středních a nižších otáčkách, kde poskytuje 200 Nm při 2000 ot./min. Reakce na plyn jsou svižné a výkonu při běžné jízdě dostatek. Typický zvuk tříválce je patrný pouze při intenzivním zrychlování, ale vibrace jsou minimální. Spotřeba se během týdenního testu pohybovala kolem 6 litrů na 100 kilometrů, přičemž mimo město klesla pod tuto hodnotu, zatímco ve městě dosahovala až 7 l/100 km. Dlouhodobý průměr byl 6,3 l/100 km.
Podvozek, osazený 18palcovými koly s pneumatikami 215/45 R18, nabízí solidní jízdní vlastnosti. Na větších nerovnostech jsou rázy citelné, avšak od náprav nepřichází žádné výrazné zvuky. Na hladkých a klikatých silnicích se vůz projevuje svižně a nabízí překvapivou dynamiku.
Cenově začíná SEAT Arona na 499 900 Kč, avšak díky akci Vamos je základní cena snížena o dalších 10 tisíc. Testovaná verze FR Limited Edition s tříválcem startuje na 579 900 Kč, zatímco s DSG převodovkou vychází na 624 900 Kč.
« Opilí řidiči způsobují v Česku 5 procent dopravních nehod a desítky úmrtí, nejhorší je Břeclav Škoda navrhuje vedle elektromobilů využití hybridů a alternativních paliv »