crash_car_car_crash_accident_vehicle_transportation_broken_automobile-1044903s

Opilí řidiči způsobují v Česku 5 procent dopravních nehod a desítky úmrtí, nejhorší je Břeclav

10. 1. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Podle České kanceláře pojistitelů (ČKP) došlo za poslední dva roky k 279 301 dopravním nehodám řešených policií. Opilí řidiči způsobili 396 těžkých zranění a 39 nehod, při kterých zemřel účastník dopravní nehody.

Alkohol za volant nepatří a v Česku je k němu nulová tolerance. Češi usedající za volant musí být zcela střízliví, jinak porušují zákon; při naměření alkoholu do 0,3 promile hrozí pokuta od 7 000 do 25 000 Kč, odebrání řidičského průkazu na 6 až 18 měsíců a také přičtení 6 trestných bodů.

Pokud opilý řidič způsobí nehodu, pojišťovna sice uhradí vzniklé škody, ale následně může částku vymáhat zpět na viníkovi. A když je někdo opilý pouze jako poškozený, protože do něj jiný řidič nabourá, může dojít ke zkrácení pojistného plnění.

V Česku dle statistik ČKP způsobí opilí řidiči 5,14 procent dopravních nehod řešených policií. Nejvíce takovýchto nehod se odehrává v jihomoravském kraji a na západě Čech.

Mezi statisticky nejhorší oblast patří Břeclav. Smutné prvenství si toto město drží již od roku 2022. Z celkového počtu nehod celých 13,4 (!) procent vzniklo v důsledku pití alkoholických nápojů.

Neslavně na tom jsou i Klatovy, kde pod vlivem alkoholu vzniklo 10 procent nehod a Plzeň-sever, kde z celkových 1644 nehod bylo kvůli alkoholu 163 (9,8 procent). Stejného výsledku dosáhlo i čtvrté Znojmo a pátý Hodonín (9,4 procent).

Že alkohol za volantem je naprostá hloupost a nezodpovědnost, dokazují statistiky: u nehod spojených s alkoholem je riziko zranění nebo úmrtí dvojnásobné než u běžných nehod. Dochází k tomu u 42 procent dopravních nehod opilých řidičů.

Statistiky ČKP hovoří o bohužel stabilní hodnotě nehod pod vlivem alkoholu – v roce 2024 to bylo 5,1 procent, což je sice lepší hodnota než v roce 2022 (5,4 procent), ale horší než v roce 2023 (4,9 procenta).

I po malém množství vypitého alkoholu dochází u lidí k snížení reakční doby. Řidič reaguje pomaleji na podněty, jako jsou změny v dopravě, překážky nebo signály semaforu.

Dále je problém zhoršené vnímání – alkohol může omezit schopnost odhadovat vzdálenost a rychlost, což je klíčové při předjíždění nebo brzdění. Nezanedbatelné jsou i změny nálady (alkohol může zvýšit sebevědomí a vést k riskantnějšímu chování, jako je rychlá jízda nebo ignorování dopravních pravidel) nebo poruchy soustředění.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz