Dostupná elektromobilita: Zánovní městský hatchback pořídíte pod 300 tisíc korun, elektrický Golf vyjde levněji než benzínový
Elektromobil může být dostupnější, než se zdá. Statistiky motoristického inzertního portálu TipCars ukazují, že na sekundárním trhu aktuálně není problém najít zánovní městský elektromobil za méně než 300 tisíc korun. S průměrnou nabídkovou cenou 299 tisíc korun za vůz se stářím do pěti let aktuálně nejlevněji vyjde Dacia Spring. Z dat navíc vyplývá, že u některých modelů se ceny elektrických a benzínových verzí velmi přibližují. Ojetý Volkswagen e-Golf prodejci dokonce v průměru nabízejí o 10 tisíc korun levněji než benzínovou variantu.
Čechy od nákupu elektromobilu mnohdy odrazují vysoké cenovky nových vozů. Pořízení zánovního městského elektromobilu, u něhož ještě není nutné se bát o opotřebení a životnost baterie, však podle statistik motoristického inzertního portálu TipCars nemusí být ani zdaleka tak nákladné, jak by se mohlo zdát. Z dat vyplývá, že v případě několika populárních modelů není problém na sekundárním trhu najít auto mladší než 5 let za méně než 300 tisíc korun.
Kategorii dostupných elektromobilů dominují malé městské hatchbacky. Mezi nimi má aktuálně nejnižší cenovku Dacia Spring. Prodejci tyto elektromobily vyrobené v posledních pěti letech průměrně nabízejí za 299 tisíc korun. V těsném závěsu následuje Smart Forfour s průměrnou cenou 304 tisíc korun a Renault Twingo, který v průměru vyjde na 312 tisíc korun.
„Malé městské elektromobily jsou velmi zajímavou možností pro každého, kdo auto využívá k cestám na krátké vzdálenosti a má ideálně možnost si ho nabíjet doma v garáži nebo v zaměstnání. Stále atraktivnější jsou i díky tomu, jak rychle jejich ceny klesají ve srovnání s obdobnými vozy se spalovacími motory. V závislosti na výbavě se dnes může cena zánovního auta dostat i poměrně hluboko pod hranici 300 tisíc korun. Vzhledem k praktičnosti a relativní bezúdržbovosti těchto vozidel tak jde o překvapivě atraktivní nabídku,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars.
I cenovky dalších malých elektrických hatchbacků jsou k peněženkám nakupujících stále přívětivější. Okolo hranice 350 tisíc korun se aktuálně pohybují průměrné nabídkové ceny ojetých koncernových dvojčat Škoda Citigo (353 tisíc korun) a Volkswagen e-Up! (366 tisíc korun). Za méně než 450 tisíc korun pak prodejci průměrně nabízejí Volkswagen e-Golf (418 tisíc korun), Nissan Leaf (427 tisíc korun) a Renault ZOE (431 tisíc korun). Na opačném konci bazarové nabídky městských hatchbacků s elektrickým pohonem se nachází MG MG4 (688 tisíc korun), Hyundai IONIQ (543 tisíc korun) a BMW i3 (537 tisíc korun).
Elektromobil může vyjít i levněji než klasika
Jak konkurenceschopné z hlediska ceny jsou elektrické městské hatchbacky ve srovnání s benzínovými verzemi? Jak ukazují data TipCars, zájemce si většinou musí za elektrickou verzi připlatit. Na trhu je však i několik výjimek.
Jednou z nich je Volkswagen Golf, jehož elektrickou variantu e-Golf vyrobenou v roce 2019 nebo později prodejci průměrně nabízejí za 418 tisíc korun – o 10 tisíc méně, než kolik průměrně požadují za benzínový Golf. Velmi blízko od sebe se nacházejí i průměrné nabídkové ceny u modelu Mini Cooper. Jeho elektrická verze v bazaru průměrně vyjde na 536 tisíc korun, tedy jen o 26 tisíc korun více než v případě benzínu.
„Data ukazují, že u městských elektromobilů ceny zpravidla klesají rychleji než v případě jejich variant s benzínovým pohonem. Zatímco cenovka nového Golfu se v roce 2020 pohybovala v závislosti na výbavě okolo 600 tisíc korun, nový e-Golf vyšel na téměř 900 tisíc korun. Nyní přitom tyto vozy pořídíte za velmi podobnou cenu,“ upozorňuje Marek Knieža. „Tím se vytváří zajímavá příležitost pro všechny, kteří by se chtěli vydat cestou elektromobility, ale doposud je odrazovaly vyšší ceny,“ dodává.
U ostatních městských hatchbacků, kde výrobce nabízí variantu se spalovacím motorem i s elektromotorem, jsou cenové rozdíly o poznání větší. V případě modelu Peugeot 208 si zájemce za elektrickou verzi připlatí 50 %, u Opelu Corsa 51 %, v případě Volkswagenu Up!/e-Up! 56 % a u modelu Fiat 500/500e 58 %. Největší cenový rozdíl je pak mezi těmito verzemi pohonu u Škody Citigo (78 %).
.« Tesla Model Y ovládla český trh s elektromobily v roce 2024 Co nás čeká ve 2025: Nedostatek zánovních vozů, nízká poptávka po elektromobilech a další změny, které motoristy nepotěší »