Nová Škoda Enyaq představena: Jeden z nejúspěšnějších evropských elektromobilů vstupuje do éry Modern Solid
Škoda Auto pokračuje ve své strategii elektrifikace uvedením nové rodiny Enyaq, jedné z nejúspěšnějších evropských plně elektrických modelových řad. Škoda Enyaq a Škoda Enyaq Coupé nyní využívají nový designový jazyk značky Škoda Modern Solid, který umocňuje jejich vizuální přitažlivost. Modernizovaný Enyaq se může pochlubit prodlouženým dojezdem, mimo jiné díky vylepšené aerodynamice, udržitelnými materiály a rozsáhlou standardní výbavou. Nová řada Enyaq navíc přináší vylepšené digitální funkce a pokročilejší asistenční systémy. Objednávky na nový model Škoda Enyaq přijímá Škoda Auto na vybraných evropských trzích od 9. ledna. Ceny nových modelů budou na českém trhu začínat na 1 015 000 Kč včetně DPH.
„Od svého uvedení na trh v roce 2020 umožnily modely Enyaq a Enyaq Coupé více než 250 000 zákazníků, jejich rodinám a přátelům využívat elektromobilitu. Nová řada Enyaq nyní přináší nové funkce a technická vylepšení, včetně ještě stylovějšího designu a ještě delšího elektrického dojezdu. Jsem vděčný našim zákazníkům za to, že se Enyaq stal jedním z nejoblíbenějších plně elektrických vozů v Evropě. Chceme trh ještě více nadchnout tím, že budeme stavět na stávajících silných stránkách modelu Enyaq, jako jsou velkorysý prostor, účinné pohonné jednotky a vysoká užitná hodnota. Náš nový designový jazyk Modern Solid, rozsáhlejší standardní výbava a nové digitální funkce se spojují, aby se modely Enyaq staly ještě lepšími společníky pro každý den.“ Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
„Nový Enyaq představuje další krok v naší elektrické ofenzívě. Druhá generace tohoto nejprodávanějšího modelu naváže na excelentní prodejní úspěch svého předchůdce, který patřil v roce 2024 mezi nejprodávanější evropské elektromobily. Nový Enyaq se dobije z 10 % na 80 % kapacity baterie za 28 minut nebo méně. Nový model má také zcela nový vzhled a nabízí lepší uživatelský zážitek. Díky inovacím, jako je parkování na dálku a vylepšená funkčnost aplikace MyŠkoda, bude každodenní život našich zákazníků ještě pohodlnější.“ Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu.
Škoda Enyaq, která byla uvedena na trh v roce 2020 jako první model značky Škoda postavený na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen, patří v současnosti k nejprodávanějším elektromobilům na mnoha klíčových evropských trzích. Do konce roku 2024 bylo toto elektrické SUV spolu s variantou Coupé dodáno více než 250 000 zákazníků. S více než 75 000 prodanými kusy po celém světě v roce 2024 si Enyaq zajistil přední prodejní pozice na několika klíčových evropských trzích. V Německu, největším trhu společnosti Škoda Auto, obsadil druhé místo s více než 25 000 prodanými kusy.
Nový Enyaq má bohatou standardní výbavu, která zahrnuje vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, systém KESSY s funkcemi automatického odemykání (Open-On-Approach) a automatického zamykání (Walk Away Locking), třízónová automatická klimatizace Climatronic, hlídání mrtvého úhlu, prediktivní tempomat, asistent při jízdě v koloně a další technická vylepšení. Novými digitálními funkcemi za příplatek jsou parkování na dálku a uložený parkovací manévr.
Nový Enyaq nabízí dvě verze trakčních baterií a tři výkonové verze. Enyaq 60 a Enyaq 85 s jedním elektromotorem mají pohon zadních kol. Enyaq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a nabízí pohon všech kol.
Zákazníci si mohou vybírat z několika variant interiéru. Nový interiér Lodge, inspirovaný designovým jazykem Modern Solid, využívá ekologické materiály a zdobí jej oranžové doplňky včetně oranžových bezpečnostních pásů. Nový interiér Lounge je převážně šedý a kombinuje umělou kůži a materiál Suedia s kontrastním světle zeleným prošíváním. K dispozici je také interiér Eco Suite s elegantními sedadly v hnědé barvě čalouněnými kůží, která byla vyčiněna pomocí extraktu z listů olivovníku. Na přání dodávaný paket Maxx obohacuje interiér o elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, masáží a elektricky nastavitelnou bederní opěrou.
Nová rodina Enyaq se hlásí k designovému jazyku Modern Solid, který v sobě spojuje robustnost, funkčnost a autentičnost. Zároveň přichází s novou interpretací známých linií Škoda. Přední část vozu Enyaq definuje elegantní leskle černá maska Tech-Deck Face, která ukrývá senzory, jako je radar a přední kamera. Nápis Škoda na kapotě, který nahradil logo, nápis Škoda na pátých dveřích, spoiler na předním nárazníku a spoiler na zadním nárazníku jsou v odstínu Dark Chrome. Dalším novým prvkem je prosvětlená maska s jemnými svislými „řasami“ osvětlenými LED diodami. Prosvětlená maska je umístěna nad maskou Tech-Deck Face a opticky spojuje horní část Matrix-LED předních světlometů. Dva výrazné LED krystaly ve spodních modulech představují novou horizontální interpretaci děleného světleného podpisu, který se stal charakteristickým znakem vozů SUV značky Škoda. 36 světelných segmentů ve dvouřadém modulu Matrix skvěle zamezuje oslnění protijedoucích vozidel.
Již standardní verze využívá pro všechny světelné funkce LED technologii. Matrix-LED přední světlomety mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home. Vrcholná verze předních světlometů je k dispozici pro všechny modely jako součást volitelného paketu Plus. V kombinaci s prosvětlenou maskou jsou tyto světlomety k dispozici v paketu Advance, který dále obsahuje head-up displej s rozšířenou realitou, panoramatický kamerový systém a audiosystém CANTON.
Zadní světla mají klasický tvar písmene C. Dodávají se ve dvou verzích, přičemž obě využívají technologii LED. Vrcholná verze nabízí navíc animované ukazatele směru a animovanou funkci Coming/Leaving Home, a dále výběr ze dvou animací.
Dynamický vzhled vozů Škoda Enyaq a Škoda Enyaq Coupé podtrhují velká, aerodynamicky optimalizovaná kola z lehké slitiny, která jsou k dispozici o velikosti 19“ až 21“. V nabídce jsou nyní také modernizovaná 21“ kola z lehké slitiny Supernova a nově představený exkluzivní metalický odstín zelená Olibo. Nabídka barev karoserie se rozšířila na dvě nemetalické barvy a sedm metalických odstínů.
Několik prvků a úprav nového modelu Enyaq přispělo k dalšímu zlepšení jeho již tak vynikajících aerodynamických vlastností. Jedná se zejména o novou příď s designovým jazykem Modern Solid vyznačujícím se užší maskou Tech-Deck Face s optimalizovaným přechodem do kapoty, optimalizované vzduchové clony, zmenšenou mezeru mezi chladičem a předním nárazníkem a nová aerodynamicky optimalizovaná kola. Nová Škoda Enyaq nyní dosahuje součinitele odporu vzduchu od 0,245 oproti 0,264 u předchozího modelu. Nový Enyaq Coupé dosahuje ještě nižšího součinitele odporu vzduchu, který začíná na hodnotě 0,225 ve srovnání s předchozí hodnotou 0,234, čímž se stává nejaerodynamičtějším modelem v současné nabídce značky Škoda. Díky tomu se výrazně zvyšuje dojezd vozů v režimu WLTP.
Nová rodina Enyaq zahrnuje varianty SUV a SUV kupé, které sdílejí platformu MEB a rozvor náprav 2 766 mm. Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s ventilovanými kotouči. Brzdy modelu Enyaq 60 jsou vybaveny jednopístkovými třmeny. Modely Enyaq 85 a Enyaq 85x mají dvoupístkové třmeny. Zadní náprava je osazena bubnovými brzdami, které jsou ideální pro elektromobily, protože je při brzdění primárně využívána rekuperace. Vynikající jízdní vlastnosti zajišťuje přední náprava s řešením typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy je tvořeno pěti příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem. Jízdní komfort lze dále zvýšit pomocí adaptivního podvozku DCC nebo progresivního řízení s proměnným převodem.
Lithium-iontová baterie modelu Enyaq 60 se skládá z devíti modulů, z nichž každý má 24 bateriových článků. Celková brutto kapacita činí 63 kWh. Synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 150 kW a na zadní kola přenáší maximální točivý moment 310 Nm. Maximální rychlost činí 160 km/h. Model Enyaq 85 má rovněž elektromotor a pohon zadních kol, ale je vybaven větší lithium iontovou baterií složenou z dvanácti modulů s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW a maximálního točivého momentu 545 Nm. Model Enyaq 85x je rovněž vybaven větší baterií, ale má druhý asynchronní elektromotor umístěný na přední nápravě, který umožňuje pohon všech kol. Tento systém plynule upravuje výkon přenášený na přední kola, čímž snižuje spotřebu energie a zároveň zvyšuje směrovou stabilitu. Oba tyto modely dosahují nejvyšší rychlosti 180 km/h. Všechny výkonové verze jsou dostupné pro modely Enyaq a Enyaq Coupé, stejně jako pro jejich varianty Sportline.
Všechny varianty nového modelu Škoda Enyaq podporují vysoké nabíjecí výkony – až 165 kW pro model Enyaq 60 a nabíjecí výkon až 175 kW pro model Enyaq 85x. Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity již za 28 minut. U modelu Enyaq 60 trvá dobití baterie z 10 % na 80 % kapacity pouhých 24 minut. Všechny modely Enyaq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.
Interiér nového vozu Škoda Enyaq vyniká nadčasovým designem, vynikající ergonomií a intuitivním ovládáním. Nabízí dostatek prostoru pro cestující i velkorysý objem zavazadlového prostoru, který činí 585 až 1 710 litrů u modelu Enyaq a 570 až 1 610 litrů u modelu Enyaq Coupé. Standardem je 5“ virtuální kokpit a centrální 13“ displej infotainmentu. Na přání je v rámci paketu Advanced k dispozici head-up displej s rozšířenou realitou. Nový volant je standardně vyhřívaný a zdobí jej nápis Škoda. Standardní výbava zahrnuje také systém KESSY s funkcemi automatického odemykání (Open-On-Approach) a automatického zamykání (Walk-Away Locking), vyhřívaná přední sedadla, třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic a přípravu pro tažné zařízení pro všechny modely. Kromě toho jsou k dispozici čtyři výhodné pakety příplatkové výbavy: Clever, Plus, Advanced a Maxx. Ty doplňuje řada samostatných prvků výbavy, jako je panoramatické střešní okno, tažné zařízení, tepelné čerpadlo a Klima paket s vyhřívaným čelním sklem a vyhřívanými zadními sedadly.
Nová Škoda Enyaq nabízí několik variant interiéru. Odrazem nového designového jazyka Modern Solid je svěží a barevný interiér Lodge s kontrastním prošíváním a speciálními bezpečnostními pásy v atraktivní oranžové barvě. Interiér Lodge představuje ekologické inovace s čalouněním sedadel z materiálu TechnoFil, který se skládá ze 75 % z vláken ECONYL® a z 25 % z polyesteru. Vlákno ECONYL® se získává ze zdrojů, jako jsou vyřazené rybářské sítě, zbytky látek z továren a použité koberce. Nový interiér Lounge je převážně tmavě šedý a sedadla jsou čalouněná umělou kůži v kombinaci s materiálem Suedia, kterou doplňuje nové světle zelené kontrastní prošívání. Elegantní interiér Suite nabízí sedadla čalouněná černou kůží v kombinaci s umělou kůží a hnědým prošíváním. V interiéru Eco Suite je hnědá kůže vyčiněna ekologickým postupem, při kterém se používají výtažky z listů olivovníku. Listová hmota, která je v jiných zpracovatelských odvětvích považována za odpadní materiál, je díky tomu efektivně využita. Interiér Sportline je vybaven černými sportovními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy. Sedadla jsou čalouněna materiálem Suedia a umělou kůží a zdobí je šedé kontrastní prošívání.
Nová Škoda Enyaq přináší do modelové řady několik nových Simply Clever prvků. Jedním z nich je QR kód v zavazadlovém prostoru modelu Enyaq. Mezi další zajímavé Simply Clever prvky patří škrabka na led z recyklovaných materiálů s měrkou hloubky dezénu pneumatiky uložená v obložení pátých dveří, deštník vyrobený z udržitelných materiálů ve vyhrazeném úložném prostoru ve dveřích řidiče a odkládací kapsy na mobilní telefon na zadní straně opěradel předních sedadel. Zavazadlový prostor nabízí také dva háčky na tašky a výsuvný kryt, který lze ovládat jediným dotykem. Mezi další inovace zvyšující pohodlí patří funkce „výhřevy“, která automaticky zapíná až čtyři funkce vyhřívání, a rychlonabíjecí USB-C porty vpředu a vzadu s výkonem až 45 W.
« Loprais vyhrál 3. etapu Dakaru, dařilo se i Michkovi, Prokop měl problémy Elektromobily budou v roce 2030 ještě o 40 % dražší, říká šéf Renaultu »