nasazovani-retezu

Smyky, prokluzy, řetězy: Tipy, jak jezdit na sněhu

17. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Bezpečnou jízdu v zimě nebo na mokru ovlivní nejen kvalita pneumatik, ale také správné využití motoru, brzd, volantu a celkové znalosti vozu. Důležité je vědět, jak se správně zachovat při smyku, zda máte pohon 4×2 nebo 4×4, a jak točit volantem. Zapomínat se nesmí ani na zimní výbavu jako řetězy nebo písek.

To, že máte přezuto na zimní gumy, ještě nemusí znamenat, že zajistí potřebnou stabilitu. „Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik čtyři milimetry. Důležité je i jejich stáří. Časem totiž tvrdnou a ztrácejí své vlastnosti. Ideální je pořídit nové zhruba po čtyřech letech,“ upozorňuje Jitka Jechová z Toyoty Česká republika. Ideální je také spojit si povinnost přezutí s tím, že si v garáži nebo jinde na suchu vyzkoušíte, jak správně nasadit řetězy. Počítejte raději s tím, že až je budete potřebovat v terénu, bude určitě tma.

Zjistěte, jaký máte pohon

Pokud máte auto s pohonem 4×4, je jízda v zimě snazší, u pohonu 4×2 si předem zjistěte, kde se vypíná protiprokluz. Když totiž jedete do kopce, systém zabraňuje prokluzování kol, ale tím zároveň ubírá výkon. A v tu chvíli se může stát, že zůstanete viset v kopci, který nevyjedete. Takže i za cenu, že se kola budou protáčet, je lepší mít víc výkonu, který vás „vytáhne“ do kopce.

Brzděte raději motorem, ať nejdete do smyku

Při jízdě z kopce a do kopce využívejte vlastnosti převodovky. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň, kde bude plyn méně citlivý a nestane se, že omylem protočíte poháněná kola. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat rychlost konstantní. Když zastavíte, je dost možné, že už se nerozjedete.

Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou jako takovou si jen pomáhejte, mohla by totiž kola zablokovat a udělat vůz neovladatelným. „Tento trik lze použít i s automatickou převodovkou, kterou mají například hybridní vozy. Tam přeřadíte na funkci B anebo použijete páčky pod volantem, kde lze také ručně řadit,“ doplňuje Jitka Jechová.

Přetáčivý a nedotáčivý smyk, každý se řeší jinak

Mohou vás potkat dva typy smyku – přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.

Záleží na typu sněhu a mokru

Mějte na paměti, že jinak se auto chová na mokrém sněhu, jinak na čerstvém či zmrzlém. Vždy je to ale úplně jiné než na suchu. Ideální je, až příště napadne sníh, zajít si reakce vašeho vozu vyzkoušet třeba na velké bezpečné parkoviště, protože cvičení dělá mistra, a tak vás pak v provozu nic nepřekvapí.

Vybavte se řetězy, pískem nebo větvemi

Máte velké auto nebo místo v zavazadlovém prostoru? Kromě zmíněných řetězů sem přidejte ještě menší pytel s pískem, kterým si můžete v případě potřeby auto nebo kolo podepřít, aby se nesmekalo. Podobně mohou pomoci ale třeba i jehličnaté větve, které najdete u cesty, v civilizaci hledejte například rozložené kartonové krabice.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz