1659078892-solid-battery

Honda už testuje revoluční baterie. Dojezd prý prodlouží až na tisíc kilometrů

15. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Není tajemstvím, že japonská Honda zaostala ve vývoji a výrobě elektromobilů. Její první elektromobil Honda e byl propadák, takže výroba skončila už po třech letech. V současnosti spoléhá na elektrifikovaný model Honda HR-V s podivným názvem e.Ny1, kterému ale také nepředpovídáme velkou budoucnost. Honda navíc zrušila společný projekt s americkým koncernem General Motors, jehož cílem měly být miliony cenově dostupných elektromobilů. Přesto přichází s novým ambiciózním plánem – zcela novou generací elektromobilů označovanou jako Honda 0 Series. Honda tedy začíná od nuly, ale s velkými ambicemi.

Expanze začne už v roce 2026 sedanem, středně velkým SUV a menším SUV. V roce 2027 bude následovat větší SUV se třemi řadami sedadel, které by mohlo konkurovat například modelu Kia EV9, a v roce 2028 kompaktní SUV. A to ještě není konec – v roce 2029 nabídku doplní ještě menší SUV a v roce 2030 kompaktní sedan. Všechny tyto modely chce Honda uvést i na evropský trh. Půjde o moderní vozy, které si zachovají typický jízdní charakter značky. K jejich úspěchu má přispět také nová generace baterií, které Honda vyvíjí. O těchto bateriích mluví jako o „game changeru“, tedy o technologiích, které změní pravidla hry.

Stejně jako mnoho jiných hráčů v automobilovém průmyslu, i Honda sází na takzvané polovodičové (nebo křemíkové) baterie. Ty slibují vysokou hustotu energie, což by mohlo umožnit dojezd až 1 000 km. Ve srovnání s tradičními li-ion bateriemi mají být o 35 % lehčí a dokonce o 25 % levnější. Zatím to ale má své háčky. Honda přiznává, že ji čeká ještě hodně práce. Prototypy baterií, které testuje v laboratořích, jsou příliš malé na to, aby mohly pohánět elektromobil. Honda je musí zvětšit až stonásobně, aby byly použitelné pro sériové elektromobily.

„Vytvořili jsme pilotní linku, abychom co nejdříve identifikovali a vyřešili jakékoliv problémy týkající se velikosti a sériové výroby,“ uvedl Takeshi Ueda, hlavní inženýr výzkumného a vývojového oddělení Hondy. „Musíme vyrobit náš prototyp baterie 100krát větší,“ dodal. Zkušební výroba by měla začít v lednu, ale nasazení těchto baterií do sériových vozů plánuje japonská automobilka až na konec desetiletí. Modely Honda 0 Series tak budou zpočátku poháněny stávajícími li-ion bateriemi. Honda oznámila, že připravuje dva balíčky – jeden s kapacitou 80 kWh a druhý s kapacitou 100 kWh, které by měly zajistit dojezd 500 a 600 km.

Uvidíme, kdo tento závod vyhraje. Polovodičové baterie totiž zatím nemá ani konkurence. Toyota slibuje jejich uvedení v roce 2027 nebo 2028, podobně je na tom Nissan. Přelomovou technologii zatím neohlásil ani Mercedes-Benz, který ji plánuje pro elektrickou třídu G, ani BMW nebo Tesla. Polovodičové baterie totiž stále čelí velkým technologickým výzvám. Keramické separátory mohou praskat, v elektrolytu podobném tmelu se mohou tvořit dendrity, které baterii zkratují, a hromadná výroba vyžaduje extrémně přísné normy na čistotu, které je obtížné splnit při velkosériové produkci.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz