auto_zima_pixabay

Jak ochránit vůz před ledovkou a zimními nástrahami: praktický průvodce pro řidiče

10. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Zimní období je v plném proudu a proměnlivé počasí může řidiče překvapit v každém okamžiku. Podívejte se na klíčová pravidla, která pomohou v zimním období ochránit váš vůz a zajistit, aby vás náhlé změny počasí za volantem nepřekvapily.

Prevence a správná výbava jako základ

Ať už jste vůz na zimu připravovali včas, či nikoli, i v polovině sezóny má smysl zkontrolovat, zda máte po ruce vše potřebné. Základ zimní výbavy tvoří škrabka, smetáček, lehká lopata, startovací kabely, pracovní rukavice a svítilna. Nezapomeňte ani na teplou deku, která se hodí při dlouhých prostojích v kolonách. Mít v kufru sáček s pískem pro podsypání kol při rozjezdu na náledí může být doslova záchranou v kritické situaci.

A v horských oblastech nebo oblastech s trvalou pokrývkou sněhu a ledovky, jsou nezbytné sněhové řetězy. „Zkontrolujte také stav baterie, brzdové soustavy a chladicí kapaliny. Nízké teploty výrazně ovlivňují výkon baterie, která může při mrazech ztratit až 50 % své kapacity, což často vede k problémům se startováním. Brzdová kapalina by měla být pravidelně měněna, protože vlhkost v ní může při nízkých teplotách snížit účinnost brzd. Chladicí kapalina musí mít správnou koncentraci a bod mrazu, aby nedošlo k poškození motoru zamrznutím,“ uvádí Jáchym Knedlhans, podporovatel prodeje z Direct Auto.

Promyšlené parkování

Klíčovou roli v zimě hraje i to, kde a jak svůj automobil necháte stát. Při předpovědi silného sněžení neparkujte těsně u krajnice, kde váš vůz může zablokovat sněhový val nahrnutý pluhem. „Vyhněte se také parkování pod střechami nebo okapy, odkud může spadnout těžký sníh či led a poškodit lak či karoserii. Řidičům dieselových vozů se v silných mrazech vyplatí parkovat v místech, kde pod zemí vede teplovodní potrubí, případně nad větracími šachtami či kanály s teplejším vzduchem, “ uvádí Martin Procházka z Direct pojišťovny.

V takových situacích vám pomůže havarijní pojištění. Pokud ho uzavřené nemáte,, můžete sice škodu na automobilu způsobenou pádem sněhu či ledu vymáhat na majiteli nemovitosti, ale mnohem jednodušší je havarijní pojištění uzavřít a pojistit se na riziko přírodních nebezpečí.

Ledovka není vždy vidět: naučte se ji rozpoznat

Teploty lehce nad nulou mnohé řidiče ukolébají v domnění, že náledí nehrozí. To je častý omyl. Promrzlá vozovka může klouzat i při několika stupních nad nulou. Nebezpečný je tzv. černý led, tenká průhledná vrstva ledu, která vypadá jako mokrý asfalt, avšak je extrémně kluzká. Nejčastěji se objevuje na mostech, především těch ocelových, nadjezdech nebo vozovkách bez přímého slunečního záření.

Čistá okna, údržba a správné pneumatiky a nafta

Stěrače v zimě trpí kvůli soli, sněhu i vlhkosti. Otírejte jejich gumičky hadříkem a po zastavení je vyklopte či vyjměte, aby nepřimrzly k čelnímu sklu. Investice do nových stěračů se může vyplatit, jelikož jejich životnost v náročných podmínkách klesá. Těsnění dveří udržujte pružné pomocí glycerinu či speciálních tyčinek, aby nezamrzlo.

Dobré zimní pneumatiky s hloubkou dezénu alespoň 4 mm jsou základní podmínkou pro bezpečnou jízdu.

Letní a arktická nafta se liší podle teplotní odolnosti. Letní nafta tuhne už kolem -7 až -15 °C, zatímco arktická nafta je určena pro mrazy až do -32 °C nebo nižší. Na čerpacích stanicích bývá arktická nafta dostupná od prosince a je označena jako „Arktická“, „Zimní“ nebo „Arctic Diesel“. Podívejte se na stojan nebo se zeptejte obsluhy. Pokud nejste jistí, doporučuje se přidat zimní aditivum, které zlepší tekutost nafty v mrazech.

I při zahřívání motoru platí zásada pozvolnosti. Namísto dlouhého volnoběhu nebo prudkého vytáčení motor zahřívejte plynulou jízdou s nižšími otáčkami.

Při smyku nepanikařit, řešení existuje

Na kluzké vozovce zachovejte větší rozestup mezi vozidly a vyhněte se prudkým manévrům. Brzdná dráha se na mokru násobí a na ledu může být i desetinásobná. Pokud dojde ke smyku, u vozů s předním pohonem snižte plyn, sešlápněte spojku a citlivě dorovnávejte volant, abyste udrželi vůz na silnici. Rozhodně nebrzděte!

U automobilů s pohonem zadních kol, kde dochází zejména k tzv. přetáčivému smyku, je nutné sešlápnout spojku, nepřidávat plyn ani nebrzdit a volantem točit proti směru smyku.

Stručně a jasně:

- Kontrola výbavy: Škrabka, smeták, lopata, kabely, deka, písek.
- Parkování: Vyhýbejte se okrajům vozovek a místům s padajícím sněhem či ledem.
- Péče o stěrače a těsnění: Udržujte je čisté a pružné.
- Ledovka a viditelnost: Sledujte povrch, rozsvěcujte světla raději ručně.
- Pneumatiky a palivo: Zimní pneumatiky (min. 4 mm), u dieselů aditiva či arktická nafta.
- Styl jízdy: Plynule zahřívejte motor, udržujte odstup, vyhněte se prudkým manévrům.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz