Chcete vědět, jak se kradou auta? Tyto způsoby zloději používají nejčastěji
Neexistuje neukradnutelné auto. Můžete vlastnit nejmodernější model s GPS a špičkovým alarmem, ale ani to vás před zloději nemusí ochránit. Zloději totiž vždy bojují s časem a pravděpodobně si vyberou auto s méně sofistikovanou ochranou.
Mechanické otevření
Nejméně chráněná jsou starší auta z osmdesátých nebo devadesátých let. Jejich zabezpečení je pro zloděje snadné překonat. Klasický zámek dokážou odemknout planžetou nebo auto otevřou drátem prostrčeným mezi oknem a těsněním dveří. Případně rozbijí nejmenší okénko. Pak stačí propojit příslušné kabely vedoucí do spínací skříňky a auto nastartovat.
Není to sice tak jednoduché, ale profesionální zloději s tím problém nemají. Situaci usnadňuje fakt, že na internetu jsou k dispozici schémata elektrických systémů prakticky všech aut. Navíc se často specializují na konkrétní modely. U koncernových aut je ochrana většinou podobná, takže pokud umí překonat ochranu například u starého Golfu, zvládnou i Seat nebo Škodu.
Ochrana: Zlodějům práci ztížíte mechanickým zabezpečením, například zámkem na řadicí páku nebo volant. Stále účinný je také tajný vypínač, který vyřadí některý z elektrických okruhů, například palivové čerpadlo. Neobvyklá ochrana zloděje odradí, protože jim zabere více času.
Výměna řídicí jednotky
U novějších aut z devadesátých let musí zloději překonat nejen mechanické překážky, ale také elektroniku, zejména imobilizér a alarmy. Místo složitého obcházení řídicí elektroniky použijí vlastní řídicí jednotku. Nejprve odpojí baterii, čímž deaktivují alarm, a poté původní jednotku nahradí svou. Díky tomu mohou auto odemknout i nastartovat.
Pokud se zloději specializují na žádané modely na černém trhu, mají připravené různé vlastní řídicí jednotky. Koncernová auta s obdobnou elektronikou jim situaci usnadňují.
Ochrana: Mechanické nebo elektronické zabezpečení může situaci zlodějům zkomplikovat. Také je možné ztížit přístup k řídicí jednotce pomocí dodatečných zábran.
Přístup přes OBD port
Novější auta od konce devadesátých let mají port OBD (On-Board Diagnostics), což je rozhraní pro diagnostiku elektroniky vozidla. Tento port umožňuje servisu provádět diagnostiku, ale je zároveň slabinou. Zloději se přes něj mohou připojit k elektronice auta a přeprogramovat ji, deaktivovat elektronické zabezpečení a nastartovat.
Ochrana: Mechanické zábrany, které zlodějům uberou čas, jsou stále účinné. Přístup k OBD portu lze také ztížit pomocí krytu nebo jiného zabezpečení.
Zesílení signálu bezklíčového přístupu
Systém bezklíčového přístupu a startování, oblíbený pro svůj komfort, může být snadno zneužit. Zloději pomocí zesilovače signálu dokážou oklamat elektroniku, která si myslí, že klíč je poblíž. Ani netušíte, že zloději právě nastartovali vaše auto a odjeli s ním.
Ochrana: Mechanické zabezpečení je stále účinné. Dále můžete deaktivovat klíč, aby nevysílal signál, což naleznete v příručce vozidla.
Vloupání a krádež klíčů
Zloději se mohou vloupat přímo do vašeho domu, aby získali klíče od auta. Pokud je mají, nemusí řešit žádné zabezpečení. Lidé často nechávají klíče na snadno dostupných místech, jako jsou stolky u dveří.
Ochrana: Schovávejte klíče na bezpečných místech a zvyšte ochranu vašeho domu či garáže.
Odtáhnutí vozidla
Tento způsob není častý, ale účinný. Auto je odvezeno odtahovým vozem, který v ulicích nevzbuzuje podezření. GPS lokalizace může pomoci najít auto, ale zloději jej často odvezou na neutrální místo a poté do dílny.
Ochrana: Systémy sledování vozidla mohou být užitečné, ale vyplatí se pouze u dražších aut.
.« Jak v zimě nezničit elektromobil? Dodržujte tyto postupy Výběr aplikací pro řidiče: Plánování tras, úspora paliva i nejlevnější parkování »