Ztráta hodnoty aut v praxi: Po pěti letech koupíte BMW řady 5 o 60 % levněji, překvapivě dobře si vede Kodiaq
Mezi deseti nejvyhledávanějšími modely na trhu ztrácí nejrychleji hodnotu vozy BMW řady 5. Vyplývá to ze srovnání cen nových vozů v roce 2019 s aktuálními nabídkovými cenami ojetých vozů na motoristickém inzertním portálu TipCars. Za pět let od výroby klesla jejich hodnota o 60 %, tedy o 921 tisíc korun. V závěsu za nimi následují Mercedesy třídy E, které by nyní jejich majitelé prodali o 55 % (806 tisíc korun) levněji. Na opačném konci spektra se překvapivě nachází Škoda Kodiaq, kterou pět let od výroby prodejci průměrně nabízejí za 590 tisíc korun – jen o 38 % méně, než činila její původní cena. Stejně dobře ze srovnání vychází i Škoda Fabia.
Ne každé auto stárne stejně rychle, a ne každé si dokáže dobře uchovat svou hodnotu i po několika letech od výroby. Motoristický inzertní portál TipCars proto srovnal nejčastěji nabízené varianty deseti nejvyhledávanějších modelů a zjistil, které modely vyrobené v roce 2019 během pěti let přišly o největší část své původní hodnoty.
Úplně nejhůře si vedly dva nejdražší modely ve srovnání – dieselové verze BMW řady 5 a Mercedesu třídy E s automatickou převodovkou. V obou případech došlo během pěti let k poklesu hodnoty o více než polovinu. Ojeté BMW řady 5 vyrobené v roce 2019 aktuálně prodejci průměrně nabízejí za 613 tisíc korun, což je o 60 % méně, než byla cena nového auta. Jeho hodnota se tak za pět let průměrně propadla o 921 tisíc korun.
Podobně na tom jsou i Mercedesy třídy E, které aktuálně prodejci na sekundárním trhu nabízí průměrně za 658 tisíc korun. Oproti cenám nových vozů v roce 2019 tak přišly o 55 % své původní hodnoty. Rozdíl původní a současné ceny aktuálně dosahuje 806 tisíc korun.
„To, že k největším ztrátám došlo u modelů luxusnějších značek, není příliš překvapivé. Prémiová výbava v očích nakupujících stárne rychleji a zvlášť v dnešní době plné moderních technologií platí, že to, co bylo před pěti lety žhavou novinkou, už je dnes zastaralé. Nemůžeme zapomínat ani na faktor údržby, která se u luxusnějších modelů může výrazně prodražit – zvlášť, když jsou používané tak, jako tomu je v případě BMW řady 5 a Mercedesu třídy E,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars. Právě tyto modely toho totiž po pěti letech mají za sebou nejvíce – jejich průměrný nájezd se pohybuje okolo 160 tisíc kilometrů.
Trojici modelů, které oproti nákupním cenám nových vozů v roce 2019 ztrácí hodnotu nejrychleji, doplňuje Volkswagen Passat, který během pěti let přišel o 53 % své původní hodnoty a aktuálně jej prodejci průměrně nabízejí za 457 tisíc korun.
Překvapiví premianti
Úplně nejlépe ze srovnání naopak vyšly Škoda Fabia a Škoda Kodiaq. Od nákupu v roce 2019 jejich cena poklesla shodně o 38 %. Za novou Fabii v roce 2019 zájemce zaplatil necelých 380 tisíc korun, na sekundárním trhu ji dnes lze najít v průměru za 235 tisíc korun. Pokud jde o Kodiaq, dieselová varianta SUV s pohonem všech kol, která před pěti lety vyšla nová na 955 tisíc korun, se aktuálně nabízí v průměru za 590 tisíc korun.
„Vliv na pokles hodnoty vozidla má především stupeň výbavy vozidla, jeho pojistná a servisní historie a u zánovních vozidel někdy i skokově příchod nového modelu. Vozidlo, které má prokázanou servisní historii a historii pojistných událostí včetně garance nájezdu, je naopak na trhu vždy považováno za nejkvalitnější. Takováto vozidla nabízíme i my,“ říká Tomáš Masopust, Remarketing manager ve společnosti Arval, a pokračuje: „Obecně platí, že nejpomaleji na našem trhu klesá hodnota u vozů Škoda, a nejrychleji naopak klesají hodnoty u méně známých značek nebo u sériově vyráběných sportovních automobilů s vysokým nájezdem.“
Z deseti nejvyhledávanějších ojetin už zbývá jen polovina modelů, u kterých je možné označit tempo ztráty hodnoty jako průměrné. Pohybuje se kolem padesáti procent. Patří mezi ně Škoda Superb (-48 %), Škoda Octavia (-50 %), BMW řady 3 (-51 %), Volkswagen Golf (-52 %) a Ford Focus (-52 %).
.« Sněmovna schválila zvýšení podílu pokročilých biopaliv v pohonných hmotách První jízda se Škodou Elroq: Trefa do černého »