Background,,Blur,,Out,Of,Focus,,Bokeh.,Traffic,Jams,During,Rush

Častý nešvar při obchodování s ojetinami. Některá auta v Česku měla až čtrnáct různých majitelů

6. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Přestože se většina řidičů primárně vyhýbá autům se stočenými kilometry nebo poškozením, ojetiny mohou skrývat i další nepříjemná překvapení, jako například časté střídání majitelů nebo řadu nehod z minulosti. Společnost carVertical tak ty nejvíce extrémní případy na trhu ojetých vozů v Česku za první polovinu roku 2024 prověřila. Narazila například na vůz s úctyhodným stavem tachometru 928 938 km, auto s předešlými 14 majiteli, nebo vůz, který si prošel trhy v šesti různých zemích.

Od hranice k hranici: Je registrace v šesti různých zemích na jedno auto až příliš?

Poté, co automobil sjede z montážní linky, nezůstane vždy ve své “rodné” zemi. Ojetá auta jsou často vyvážena do zahraničí a během své životnosti mohou také několikrát změnit majitele.

Mezi všemi vozy, které v Česku společnost carVertical od ledna do srpna letošního roku prověřila, nad ostatními v tomto směru vyniklo BMW řady 5 z roku 2017, které bylo doposud registrováno v šesti různých zemích. V těsném závěsu za ním pak byly Seat Leon z roku 2004 a Volkswagen Passat z roku 2017 se záznamy z pěti států.

Přestože někteří řidiči mění své vozy každých pár let, neplatí to univerzálně pro všechny modely. Letošním rekordmanem je v tomto ohledu Volvo V50 z roku 2007, které změnilo svého vlastníka čtrnáctkrát za uplynulých 17 let. Modely Jaguar F-Type z roku 2015 a BMW řady 5 z roku 2013 zase vystřídaly jedenáct majitelů.

„Pokud vůz často měnil majitele, před jeho koupí stojí za to zapátrat po příčinách. Obvykle lidé mění auta po 4–6 letech, ale model, který střídá majitele každý rok nebo po pár měsících, může ukrývat vážné problémy. Zvláště ohroženi jsou řidiči, kteří si kupují automobily dovezené ze zahraničí, protože může být obtížné dohledat, kolik vlastníků auto již vystřídalo. S rostoucí popularitou služeb prověřování historie ojetých vozů však lze nyní tyto informace získat okamžitě,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.

Například v přehledu od společnosti carVertical naleznou zákazníci hledající novů vůz v sekci Časová osa veškeré informace o registraci vozu, změnách vlastníků či proběhlých technických kontrolách.

Nejvyšší hodnota škod přesahuje 4 miliony korun

Ačkoli se téměř každý automobil dříve či později stane účastníkem nehody, některé modely jsou k tomu náchylnější než jiné. Na českém trhu se například objevilo Audi A5 z roku 2009, které již utrpělo sedm dopravních nehod, bezprostředně jej následovaly modely Audi A8 z roku 2008 a Mercedes-Benz třídy E z roku 2013 se šesti záznamy o nehodě.

Pojišťovny hodnotí náklady na opravy různě, v závislosti na závažnosti poškození. Obecně platí, že u modelů vyšší třídy bývají i náklady na opravy škod vyšší. Platí ale, že pokud se auto stalo účastníkem vícera nehod, při kterých celková škoda přesáhla stovky tisíc či několik milionů korun, vyplatí se jej před koupí nechat důkladně prohlédnout mechanikem. Díky přehledu historie vozu mohou zákazníci získat přehled o tom, které díly byly poškozeny a mechanici se pak mohou při kontrole lépe zaměřit na konkrétní oblasti.

Nejvyšší celkové náklady na opravu škod byly ve sledovaném období v Česku zaznamenány u modelu Porsche Panamera 2018, kde částka za opravy vyšplhala na 4 150 000 Kč, což je částka, která se v některých zemích blíží nákladům na pořízení bytu. Na druhém místě se umístil Jaguar F-Type z roku 2015 se škodami přesahujícími 2 850 000 Kč a BMW řady 7 z roku 2016 se škodami za 2 420 000 Kč.

Stočené kilometry v řádech statisíců

České inzeráty jsou sice plné aut, které mají najety statisíce kilometrů, žádný se však nemůže rovnat modelu Mercedes-Benz Sprinter z roku 2013, který měl na tachometru úctyhodných 928 938 kilometrů. S šestimístným tachometrem se tak blíží do bodu, kdy by se tachometr mohl vynulovat.

Pro představu, tento Mercedes-Benz Sprinter tedy ujel od roku 2013 v průměru přes 84 000 kilometrů ročně, což je mimořádná vzdálenost naznačující, kolik času na cestách toto vozidlo strávilo. V těsném závěsu pak následují Volkswagen Transporter z roku 2004 s 875 943 a Volkswagen Passat z roku 2009 s 644 233 kilometry.

Prodej auta s vysokým počtem najetých kilometrů za dobrou cenu nemusí být vždy snadný úkol. Právě proto podvodníci najeté kilometry často stáčejí a uměle tak navyšují cenu vozidla.

Ze všech prověřených vozidel v Česku v prvních osmi měsících letošního roku měla nejvíce stočených kilometrů Škoda Octavia z roku 2018, jejíž tachometr byl stočen o neuvěřitelných 430 000 kilometrů. Bezprostředně za ní se umístili Mercedes-Benz třídy GL z roku 2010 s 383 300 km a Nissan Terrano z roku 2003 s 367 600 kilometry.

„Koupě auta se stočenými kilometry může vést k mnoha problémům. Je jasné, že takový model již nebude tak spolehlivý a bude náchylnější k častým poruchám. Zásadní je také otázka bezpečnosti: automobil s takto vysokým počtem najetých kilometrů může představovat nebezpečí nejen pro jeho řidiče a cestující, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu,“ říká Buzelis.

Metodika

Studie společnosti carVertical využívá statistické údaje z přehledů historie vozidel, které si uživatelé portálu zakoupili v období od ledna do srpna 2024. Studie byla provedena v 15 zemích, přičemž byl v každé zemi kladen důraz na nejvíce extrémní příklady.

Společnost carVertical působí ve 30 zemích a získává data z více než 900 globálních databází, jako jsou například orgány činné v trestním řízení, národní/státní registry, finanční instituce a inzertní portály. Díky zpracování milionů přehledů historii vozidel ročně může společnost poskytovat trendy, komplexní prognózy a jedinečné poznatky z trhu s ojetými automobily.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz