Test MINI Countryman EV SE ALL4
Mini ukázalo třetí generaci svého „zálesáka“. Countryman se nabízí buď s několika benzínovými motory nebo v čistě elektrické verzi EV. Ta přijde na minimálně 999 700 korun. Otestovali jsme výkonnější provedení SE ALL4.
Mini Countryman je největším modelem v nabídce britské automobilky Mini. Ve své třetí generaci model, který má mnoho společných prvků s aktuálním BMW X1, ještě výrazně narostl a označení britské automobilky je tak poněkud nepřesné. Countryman dorazil ve verzi se zážehovými motory (v rozmezí výkonu 120 – 221 kW, nabídka je tedy bezpochyby zajímavá) nebo v čistě elektrické verzi EV, kterou jsme v podzimním marastu protáhli během obvyklého týdenního testu.
Design přináší tradiční prvky moderních Mini, silueta je podobná předchozí evoluci, nově tvarované jsou přední světlomety. Countryman se celkově vymyká designu ostatních konkurenčních kompaktních SUV, což je jedině dobře.
S délkou 4445 mm a rozvorem náprav 2692 mm opravdu není malým autem. Dozadu se s velkým přehledem vejde dvojice dospělých, kteří budou mít díky vysoké střeše dostatek místa nejenom nad hlavou, ale i před koleny. Bohužel výhled šikmo vpřed není ideální, přední část je opticky přifouklá, takže hůře odhadnete konec přední části.
Zavazadlový prostor je tak akorát. Na délku je postačující, ale trochu hapruje v šířce, nicméně klasické dětské golfky do něj nakonec složíte, a kdyby bylo nejhůř, zadní sedačky jdou sklopit (dokonce v ideálním poměru 40/20/40). Oficiálně zavazadelník nabízí 460 litrů, po sklopení sedadel 1450 l.
Výběr materiálů je perfektní, stejně jako jejich zpracování. Oceňujeme, že mnoho z nich je recyklovaných (polyesterová vlákna jsou kupříkladu recyklována z 90procent) a třeba hliníková kola mají 30 procent materiálu pocházejícího z recyklace. Skvěle tvarovaný je volant, který krásně padne do ruky. A příplatková audiosoustava Harman Kardon hraje přesně jak čekáte – skvěle.
Pracoviště řidiče je přehledné, interiéru samozřejmě dominuje obří kruhový displej, který odkazuje na původní Mini. Grafika je pěkná, animace plynulé a nabídek je tolik, že si vybere i kovaný geek. Po pár hodinách v autě si ale na logiku ovládání zvyknete a třebaže funkcí, na které jsou vyhrazena fyzická tlačítka, mnoho není, dá se na ovládání zvyknout. Škoda jen, že klimatizaci/topení si bez dotyku displeje nenastavíte a třeba taková masáž řidičova sedadla je skryta v hloubi menu.
Navigace také neumí říct Mladá Boleslav, místo toho říká „Mladší Boleslav“, z Ústí nad Labem je „Ústí en-el“, ale to jsou spíše úsměvné přehmaty. Navigace zase hlásila pevné radary, na což má málokterá automobilka odvahu. Při jízdě v Praze se nám stalo, že nabízela neefektivní trasu a „viděla“ červené silnice v místech, kde nebyl žádný provoz. Bezplatný Waze (můžete samozřejmě bezdrátově zrcadlit) v tomto případě opět funguje lépe, co naplat.
Automobilka se na svých webových stránkách chlubí dojezdem až 462 km na jedno nabití. Countrymana jsme dobíjeli celkem pětkrát, z toho dvakrát „do plna“. Ani jednou při dobití baterie na 100 procent se nám nestalo, že by se u hodnoty objevilo číslo vyšší než 300. A to jsme před tím jezdili v „green“ režimu s jen občasným plným využitím nemalého potenciálu motoru. Faktem je, že pokud byste chtěli na jedno nabití ujet alespoň čtyři stovky kilometrů, chtělo by to ideální teplotní podmínky, rovinu a rychlost do 70 km/h.
Palubní počítač nám ukázal dlouhodobou spotřebu 23,8 kWh/100 km, což při využitelné velikosti baterie 64,6 kWh dává oněch 300 kilometrů. Maximálně. Více v praxi opravdu neočekávejte.
Elektrický Countryman si můžete pořídit ve dvou různě výkonných verzích – slabší má 150 kW, námi testované provedení 200 kW a krátkodobě po stisknutí tlačítka Boost vlevo vedle volantu máte na 10 sekund až 225 kW. Točivý moment dosahuje 494 Nm a na „stovce“ jste za 5,6 sekundy. Už z těchto čísel je jasné, že tohle auto je velice rychlé – maximální točivý moment máte k dispozici od nulových otáček a intenzivní zrychlování nepovoluje ani při vyšších rychlostech. Při tachometrových 182 km/h vás přes prsty lehce klepne elektronický omezovač, ale více asi opravdu nepotřebujete.
I při rychlé jízdě po dálnici je elektrický Countryman neuvěřitelně tichý. Podvozek (vpředu příčná ramena a vzpěry MacPherson, vzadu víceprvkové zavěšení) i s velkými devatenáctipalcovými koly pracuje výtečně – o spoustě nerovností, pokud nejedete po rozbité okresce, jednoduše nevíte. V zatáčkách se projevuje typická neutralita, tolik typická pro moderní Mini. Řízení je sice přesné, ale řidič nemá žádnou zpětnou vazbu, takže trakci předních kol při průjezdu zatáčkou může pouze domýšlet.
Základní cena elektrického Countrymana činí 999 700 korun, pokud si připlatíte 183 300 korun, získáte verzi se dvěma elektromotory (a tedy i lepší trakcí díky pohonu všech čtyř kol). Uvedená suma není konečná, za příplatky můžete utratit další statisíce.
Plusy
– Rychlé
– Prostorné
– Stylové
Mínusy
– Menší reálný dojezd
– Necitlivé řízení
– Nepřehledná karoserie
« Jaguar odhalil Type 00. Nezaměnitelný. Nečekaný. Dramatický. Aut na bazarovém trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů »