Test Range Rovel Velar D300: Tohle SUV si zamilujete
Range Rover Velar se strategicky usadil mezi menším Evoque a větším Range Roverem Sport, čímž rozšířil nabídku značky pro nové typy zákazníků. Tento model přináší jedinečný design a technologicky pokročilý interiér, což z něj dělá atraktivní volbu ve své třídě.
Design, který uchvátí
Velar zaujme svými propracovanými liniemi a dynamickým vzhledem. S designovými prvky jako plovoucí střechou, výraznou kapotou a koly o průměru až 22 palců vypadá nejen moderně, ale také nadčasově. Díky rozvoru 2 874 mm a velkorysým proporcím nabízí prostorný interiér i zavazadlový prostor s kapacitou 673 litrů, což je mezi luxusními SUV špička.
Facelift vozu přinesl decentní vylepšení, jako je nová maska chladiče, užší přední světla Pixel Light s inovativní grafikou a upravené detaily zadního nárazníku a světel. Tyto změny ještě více zdůrazňují elegantní charakter Velaru.
Interiér zaměřený na moderní technologie
Interiér prošel zásadní modernizací, která se zaměřila na minimalismus a funkčnost. Většina fyzických tlačítek byla odstraněna a nahrazena 11,4 palcovým dotykovým displejem ve středové konzoli. Tento displej umožňuje intuitivní ovládání většiny funkcí vozu, včetně klimatizace a jízdních režimů, a poskytuje haptickou zpětnou vazbu. Bezdrátová konektivita Apple CarPlay funguje bezchybně a systém je aktualizovatelný na dálku, což zajišťuje jeho neustálé vylepšování.
Další displej v přístrojové desce nabízí špičkové zobrazení, ačkoliv ovladače na volantu by mohly být ergonomicky lépe zpracované. Interiér je navržen s důrazem na luxus, komfort a praktičnost. Působí plastově a zmáčknutí nemá dostatečně čitelnou zpětnou vazbu.
Moderní pohonné jednotky
Modernizovalo se i pod kapotou a to ve formě elektrifikace. Nově můžete Velar pořídit jako plug-in hybrid (P400e) a nebo mildhybrid, který je ve všech motorizacích. V nabídce ale zůstává také klasická naftová verze s šestiválcem Ingenium o objemu tří litrů a také benzínová varianta. Zážehový řadový šestiválcový motor Ingenium o objemu 3,0 litru je k dispozici pod označením P400 a poskytuje výkon 400 koní a točivý moment 550 Nm, zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy.
Tradiční jízdní komfort vozů Range Rover zajišťuje vylepšený podvozek a jeho nastavení. Na přání dodávané elektronicky řízené pneumatické odpružení díky pokročilému systému Adaptive Dynamics, který plynule mění tlumící síly na každém kole, poskytuje nerušený komfort i na rozbitých cestách a zároveň vyhlazuje nerovnosti.
Jízdní vlastnosti a terénní schopnosti
Velar pořádně navnadí svým vzhledem a naštěstí můžu říct, že rozhodně nezklame jízdou. Kdyby takto jezdila i ostatní SUV, byl by svět lepším místem. Velar je totiž koncepčně zadokolka a jeho podvozek vychází z Jaguaru F-Pace a pravé kořeny nalezneme dokonce u sporťáku F-Type – přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází přímo ze zmíněného sportovního modelu. Pohon všech kol samozřejmě nechybí u žádné z verzí a systém pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Range Rover se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.
Jedná se o Land Rover, a tak rozhodně nechybí ani výbava pro jízdu v terénu. Nájezdový úhel vpředu je 28,9°, vzadu pak 29,5° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm. Spodní z displejů na středovém panelu umožňuje nastavení nejen běžných jízdních, ale také terénních režimů. Upraví tak výšku podvozku, nastavení tlumičů, stabilizace i dalších prvků auta. Umí také uzavřít středový diferenciál tak, aby se auto mohlo pohybovat i v náročnějších podmínkách. I tady platí, že tento vůz zvládne více, než do čeho se jeho majitelé vůbec budou chtít pustit.
Naše testovaná varianta nese označení D300 a jedná se tak o naftový šestiválec. Ten se ukazuje jako ideální společník a rozhodně se jedná o variantu, kterou bych doporučil nejvíce. Mamutí točivý moment 650 Nm zajišťuje svižnou akceleraci (6.5 sekundy na stovku!) a potřebnou oporu při jízdě mimo zpevněné silnice. Navíc je velmi hezky odhlučněný, kultivovaný a rozhodně i ekonomický. Výkon činí rovných 300 koní. Spotřeba se po týdnu ustálila okolo 9 litrů a to jsem jezdil relativně svižně. Potěšila mě i odezva na plynový pedál a příjemná ochota stoupat do otáček.
Samotná jízda se nese ve znamení čirého komfortu, klidu a luxusu. Adaptivní podvozek s elektronicky řízeným vzduchovým odpružením eliminujícím nerovnosti funguje brilantně. Velar se po silnici vznáší a dopřává posádce naprostou izolaci od okolí. Některé nerovnosti ale ani tak velká kola ve spolupráci se vzduchovými měchy schovat nedokáží. Podvozek navíc zaručuje i minimální náklony karoserie do všech os, což jízdu dále vylepšuje. Oproti sourozenci od Jaguaru jde z auta cítit výrazně vyšší hmotnost, která atakuje dvě tuny. V zatáčkách je cítit setrvačnost celé hmoty, ale Velar i tak krouží oblouky s ochotou sobě vlastní.
V kombinaci s automatickou převodovkou ZF s osmi stupni se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň. Ostatně s manuálem si jej ani koupit nemůžete a to je jedině dobře. Pochvalu si zaslouží i řízení, které má sice dlouhý převod, ale je příjemně tuhé a auto na něj ochotně reaguje.
Závěr
Range Rover Velar kombinuje styl, komfort a pokročilé technologie, což z něj činí jedno z nejlepších SUV současnosti. Ačkoliv jeho cena začíná na více než 2,4 milionu korun (ve verzi Dynamic HSE s motorem D300), nabízí luxus, který odpovídá této investici. Pro milovníky prémiových SUV, kteří hledají styl a univerzálnost, je Velar jasnou volbou.
Plusy
– image a design
– prostorný, luxusní a inovativní interiér
– automatická převodovka
– projev motoru
– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti
– řízení
– komfort
– spotřeba
Mínusy
– malá palivová nádrž
– adaptivní světlomety neplní svou funkci ideálně
« Do Česka se dováží starší ojetá auta než na Slovensko Silnice pod lupou: Jak bezpečně se cítí Češi v mezinárodním srovnání? »