Test Land Rover Defender 110 P400: Pán všemocný
Land Rover Defender přijíždí s dílčími vylepšeními pro nový modelový rok. Nečekejte však rozsáhlý facelift, měnily se některé doplňky, materiály a možnosti výbav. Do testu jsem dostal silnou benzínovou variantu s šestiválcem o výkonu rovných 400 koní.
Nová generace Defenderu vznikla na čistém papíře s obrovskými zkušenostmi, které výrobce těch nejlepších offroadů a SUV měl k dispozici. Základem je celohliníková platforma D7x s monokokem a nezávislým zavěšením kol. Defender s ní má světlou výšku 291 mm, brodivost 900 mm a nájezdové úhly 38 stupňů vpředu a 40 stupňů vzadu. Bez ohledu na délku karoserie je pak možné za auto zapřáhnout přívěs o hmotnosti 3,5 tuny.
Dalším terénním pomocníkem je poprvé použitý nastavitelný systém Terrain Response. Ten tak řidiči umožní nastavení sedící nejlépe danému terénu. Tam pomůže také prvek ClearSight Ground View, tedy průhledná kapota. Volitelné je pak vzduchové odpružení.
Posun ke třídě SUV lze vidět také v kabině, ta je přísně moderní a plná současných standardů, ačkoliv i tady se hraje na robustnost. Příklad? Viditelné šrouby uchycení výplní dveří, u třídveřové verze navíc podpořené jejich nekrytou plechovou částí. Celá řada ovládacích prvků má pogumovaný povrch, což usnadňuje manipulaci. Před spolujezdcem je praktická polička, opět s pogumovaným povrchem.
Uvedení nové 110 Sedona Edition a zjednodušených stupňů výbavy pak usnadňuje výběr dokonalého Defenderu. Nový Signature Interior Pack přináší větší pohodlí cestujících a pro zákazníky Defenderu 130 je uveden nový luxusní Captain Chairs Pack. Nová dělená varianta sedadel pro druhou řadu zvyšuje komfort cestujících díky dvěma samostatným luxusním sedadlům s loketními opěrkami po obou stranách a pohodlnými křídlovými opěrkami hlavy. Ulička mezi nimi umožňuje elegantní přístup ke třetí řadě sedadel.
Signature Interior Pack je k dispozici pro všechna provedení karoserie a je standardem pro Defender X a V8, na přání je k dispozici i pro Defender Dynamic HSE. Vpředu jsou ve 14 směrech elektricky nastavitelná sedadla s vyhříváním, klimatizováním, paměťovými funkcemi a s novými podpůrnými křídlovými opěrkami hlavy. U Defenderu 110 a 130 s křídlovými opěrkami hlavy jsou ve druhé řadě sedadla klimatizovaná. U Defenderu 110 a 130 mají cestující ve třetí řadě k dispozici vyhřívaná sedadla, která v chladném počasí zajišťují komfort pro všechny ve voze ať už sedí kdekoli. Luxusní Signature Interior Pack přináší lepší, na dotek příjemnější materiály v celém interiéru Defenderu, včetně čalounění sedadel kůží Windsor a tkaninou Kvadrat, které jsou k dispozici v barvě Ebony nebo Caraway/Ebony, a New Ultrafabrics v barevné kombinaci Light Cloud/Lunar.
Sedadla doplňují měkčí akcenty v celém interiéru a na straně řidiče i spolujezdce nová boční kapsa na středové konzoli, která díky elastickým bokům a plstěnému obložení vnitřní strany umožňuje cestujícím vpředu bezpečně uschovat i menší předměty. Charakteristický odhalený příčný nosník Defenderu má šedou kovovou barvu s práškovou povrchovou úpravou, zatímco tvarované lišty jsou provedeny v saténově černé barvě a jemné detaily interiéru jsou chromované. Signature Interior Pack navíc přidává na dotek příjemné semišové čalounění stropu v odstínu Light Cloud nebo Ebony, podle vybraných sedadel.
Sedí se příjemně vysoko, od volantu ale vidíte na okraj kapoty, což znamená jednodušší manévrovatelnost nejen v terénu. I tady se dostal digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, doplněný o desetipalcovou obrazovku nejnovějšího multimediálního systému s navigací. Několik, na první pohled, nesourodých prvků se reálně designově docela dobře doplňuje. Interiér je zajímavým mixem moderny, utility a retra. Mě se moc líbí a člověk se zde cítí příjemně.
Kde Defender také funguje, to je praktičnost. I do krátké, 4323 mm dlouhé verze s rozvorem 2587 mm se usadí až šest cestujících – tři vpředu a tři vzadu. Dopředu se vejdou i díky voliči převodovky na středové konzoli. 4758 mm dlouhé pětidveřové provedení s rozvorem 3022 mm nabízí několik možností konfigurace. Celkem se do vozu vejde až sedm cestujících, to díky dvěma sedačkám ve třetí řadě.
Pětidveřové provedení má menší nevýhodu v poměrně úzkém nástupním otvoru na zadní sedačky. Jakmile se tam, i za pomoci šikovných madel, dostanete, nabízí Defender prostor téměř královský. A to jak pro kolena, tak nad hlavou. Pozadu nezůstává ani zavazadelník s 1075 litry, případně až 2380 litry se složenými zadními sedadly. Víko kufru se stále otevírá směrem doprava, navíc na něm nechybí náhradní kolo, které vůz ještě prodlužuje.
V praxi je Defender mnohem komplexnějším autem než dříve. Jízdní komfort je velmi podobný vyloženě luxusním bratříčkům ze stáje Range Rover a na palubě panuje příjemné ticho. Konečně se můžete vydat na druhou stranu Evropy a nebudete trpět. Podvozek je přímo balzámem na duši a o jeho práci vůbec nevíte, ať jedete po čemkoli. Takto komfortní auto si v rámci své kariéry snad ani nevybavuji. Můžete klidně uhánět stovkou po polní cestě a Defender vám o nerovnostech dá vědět jen mírným pohupováním. Neztratí se ani v zatáčkách, kde nabízí solidní přilnavost, stáčivost do oblouku a karoserie se příliš nenaklání. Za tohle si Land Rover zaslouží obrovskou pochvalu.
Cestování napomáhá i motorizace P400, která byla pod kapotou testovaného kusu. Benzínový řadový šestiválec s výkonem 400 koní a mild-hybridní technologií zajistí zrychlení na stovku za 6,1 sekundy a velmi solidní dynamiku kdykoli. K tomu si přičtěte výbornou kultivovanost chodu, rychlé reakce, chuť po otáčkách a budete zamilováni. Líbil se mi i zvukový projev ve vysokých otáčkách. Defender je v této motorizaci snad až nepatřičně rychlý, ale i to přidává na kouzlu tohoto auta. V kombinaci s výborně řadící automatickou převodovkou ZF se jedná o skvělého společníka pro každý den. A spotřeba? Týdenní testování jsem završil s odběrem 12 litrů a to jsem auto vůbec nešetřil a jezdil i v terénu. Pokud se zklidníte, lze dlouhodobě jezdit mezi 9 a 10 litry.
Pokud se bojíte, že v terénu vůz vyměkl, nemusíte. Díky systému Terrain Response si auto nastaví uzávěrky, zvedne podvozek a třeba i přemapuje plynový pedál. Se zvednutým podvozkem má Defender přední nájezdový úhel až 38°, vzadu až 40° a přechodový úhel je 28°. Pro maximální usnadnění je tady ještě armáda kamer, kde nechybí ani simulace průhledné kapoty. Během brodění (auto zvládne vodu až do hloubky 0,9 metru) vám pomáhají ultrazvukové senzory, které měří hloubku vody před vámi. V terénu je tak novinka vlastně neporazitelná, jen je nyní mnohem přístupnější a user-friendly. Kovaní “offroaďáci” to možná odsoudí, většina moderních klientů naopak přivítá. Je na vás, jestli chcete, aby fungovalo auto pro vás, nebo vy pro něj.
Na nového Defendera si budete muset připravit nejméně 1 705 101 Kč. Je to ale spíše jen odrazový můstek, protože náš kus stál 2,8 milionu korun, přičemž základní cenovka testované verze je 2,5 milionu Kč. (X Dynamic HSE P400).
Plusy
– Jízdní vlastnosti na silnici
– Jízdní vlastnosti v terénu
– Moderní výbava
– Interiér
– Odhlučnění
– Převodovka
– Silný a kultivovaný motor
– Spotřeba
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
– Sem tam horší materiál v interiéru
– Obtížnější nastupování dozadu
« Ojeté Octavie jsou nejdostupnější na severovýchodě Čech, nejdražší v Plzni