Volkswagen v krizi: Plán úspor může rozhodnout o osudu německých továren
VW Group oznámil nový plán úspor, jehož cílem je předejít uzavření továren v Německu a stabilizovat tak situaci vlastní značky. Automobilka, která se potýká s poklesem poptávky v Evropě a rostoucí konkurencí ze strany čínských výrobců, se snaží najít cestu ven z těžké situace, v níž se nachází.
Arne Meiswinkel, hlavní vyjednavač automobilky, totiž oznámil, že plán zahrnuje snížení mezd o 10 % a úpravu prémiového systému. „Jsme otevřeni jakékoliv diskusi, abychom dosáhli našich finančních cílů,“ prohlásil při setkání s odborovými představiteli ve Wolfsburgu. I po těchto opatřeních však Meiswinkel ujistil, že mzdy ve Volkswagen zůstanou „velmi atraktivní“.
Tato nová iniciativa vychází z faktu, že VW oznámil nejnižší ziskovost za poslední roky, a manažerům to dává důvod pro hledání radikálních řešení. Odboroví zástupci již dříve varovali, že uzavření některých továren není možné vyloučit, pokud se firmy a odbory nedohodnou na úsporných opatřeních.
Daniela Cavallo, vedoucí odborů IG Metall, označila tyto návrhy za „první malý signál“ pokroku, ale současně upozornila, že se zaměstnanci stále obávají budoucnosti.
Ztráty na českém trhu se projevují zejména v poklesu prodeje. VW čelí silnému tlaku, neboť se potýká s poklesem prodeje v Číně, kde se na trhu stále více prosazují místní značky. V prvních devíti měsících letošního roku vykázala značka VW pouze dvouprocentní provozní marži.
„Nezapomněli jsme, jak vyrábět skvělá auta, ale naše výrobní náklady jsou prostě příliš vysoké,“ dodal Arno Antlitz, finanční ředitel VW. Nové úpravy výroby a pracovní struktury mají pomoci překonat tuto obtížnou fázi.
Zaměstnanci ale nemají na růžích ustláno. Požadují 7% navýšení mezd a v případě neúspěchu hrozí stávkami od prosince. Atmosféra v továrnách je napjatá a ručně psané vzkazy, které zaměstnanci nechali na stolech, odrážejí jejich strach a zklamání.
Nyní je na čase, aby se automobilka předvedla a ukázala, že i v těžkých časech dokáže držet krok se svými konkurenty. Příští kolo jednání je naplánováno na 21. listopadu a s blížícím se termínem se zvyšuje tlak na dosažení dohody. Automobilový svět se tedy těší na to, jak Volkswagen naviguje tuto náročnou situaci a co to znamená pro jeho budoucnost.
.« Závodní sezónu na konci listopadu uzavře Pražský Rallysprint. Nabídne poslední šanci vidět v akci Pechův Focus WRC Octavia IV, původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek »