Automobilky váhají s vytvořením emisních aliancí, i když jim hrozí obrovské pokuty
Sdružování je jedním ze způsobů, jak mohou automobilky dostat emise svých vozových parků pod kontrolu. Budou muset dosáhnout průměru 95 gramů CO2 na kilometr. Každý gram nad tento limit za každé prodané auto bude penalizován pokutou ve výši 95 eur. Pokud se tedy spojí automobilka, jejíž průměr je vyšší než požadovaný limit, s jinou, která má nižší emise, společně mohou splnit stanovený cíl. Automobilka s vyššími emisemi samozřejmě za tuto službu druhé automobilce zaplatí. Může to být levnější než pokuty, které by musela přenést na zákazníky v cenách.
Evropské automobilky však zatím s takovýmto sdružováním váhají. Naopak, někteří menší výrobci, jako Suzuki a Mazda, už na příští rok vytvořili partnerství. Suzuki se spojilo s Volvem, které má velký podíl na prodeji elektrických vozidel včetně plug-in hybridů, zatímco Mazda a Honda spolupracují s Toyotou, která nabízí především úsporné hybridy. Volkswagen a Renault zatím o sdružování uvažují, ale pouze v případě, že to bude nutné. Mají to jako záložní plán.
Cíle EU pro rok 2025 vyžadují snížení emisí o přibližně 15 % oproti roku 2021. Podle expertů to znamená, že automobilky budou muset prodávat minimálně 20 % elektromobilů, zatímco aktuální podíl na trhu je jen 14 %. Zákazníci se elektromobilům vyhýbají kvůli vysokým cenám, nedostatečné nabíjecí infrastruktuře, krátkému dojezdu nebo obavám o životnost drahých baterií. Nesplnění cíle by však automobilkám mohlo přinést pokuty v celkové výši 15 miliard eur.
Výzkumná skupina ICCT ve své zprávě spočítala, že automobilky budou muset do roku 2025 snížit průměrné emise CO2 svého vozového parku o 12 % oproti roku 2023, aby dosáhly požadovaných 94 g/km. ICCT navrhlo i několik hypotetických skupin pro sdružování, například Mercedes-Stellantis, Toyota-Renault-Nissan-Mitsubishi a Volkswagen-Tesla, které by pomohly splnit cíle. Automobilky mají na uzavření těchto aliancí čas až do 31. prosince 2025.
Podle ICCT jsou na tom nejhůře Ford, VW a Mercedes-Benz, které mají od dosažení cílů na základě prodejů v roce 2023 odstup 17–21 %, zatímco BMW a Kia jsou k cílům nejblíže, s rozdílem „pouze“ 10 %. I přes doporučení výzkumných a lobbingových skupin, jako je ACEA, některé automobilky oznámily vlastní opatření před vytvořením aliancí. Stellantis plánuje omezit výrobu spalovacích modelů, aby zajistil dostatečný prodej elektromobilů, a BMW tvrdí, že je připraveno splnit své závazky.
Volkswagen, který v roce 2021 zaplatil přes 100 milionů eur za nesplnění cílů, oznámil, že opět zváží sdružování s jinými výrobci, pokud nebude jiná možnost. Generální ředitel Renaultu Luca de Meo také uvedl, že by firma raději vytvořila emisní alianci, než aby platila pokuty. Suzuki se nedávno rozhodlo vyměnit svého předchozího partnera Toyotu za Volvo, které má lepší pozici v oblasti elektrických vozidel. Podle ICCT je Volvo už přibližně 30 % pod cílem na rok 2025, což dává Suzuki vyšší šanci splnit požadavky EU.
.« Německé podniky mají nejméně zakázek od finanční krize před 15 lety Nissan snižuje výrobu a propustí 9 000 lidí. Ředitel se vzdá poloviny platu »