Krize pokračuje, šéf amerického VW zřejmě skončí kvůli elektromobilům a plug-in hybridům
Volkswagen nemá problémy jen v Evropě a v Číně, ale také na americkém trhu. Automobilka, která si stanovila ambiciózní cíl dobýt americký trh elektrických vozidel a stát se hlavním konkurentem Tesly, se ocitla před vážnými problémy. Očekávané miliardové zisky z prodeje elektrifikovaných aut se změnily na ztráty a Volkswagen se k prodejům Tesly ani zdaleka nepřiblížil.
V polovině října Pablo Di Si, prezident a generální ředitel Volkswagen Group of America, s velkou pompou oslavil uvedení elektrické dodávky ID.Buzz na americký trh. Tento moment měl symbolizovat nový začátek pro VW v USA, ale spíše to vypadá, že bude pro Di Siho uzavřením jeho působení ve společnosti.
VW čelí obrovskému množství problémů, které v Americe narůstají a ohrožují jeho budoucnost. Ačkoli VW očekával miliardové zisky díky přechodu na elektrická vozidla, realita je jiná. V Americe jsou stále oblíbená velká SUV s vysokou spotřebou, takže se daří modelům jako VW Atlas, ale prodej elektrických modelů jako ID.4 zůstává hluboko za očekáváním.
VW se po emisní aféře dieselgate, která začala v USA, pokusil o novou strategii s cílem získat lepší pověst a větší podíl na americkém trhu. Pomoci mu v tom měla ekologická a čistá elektrická vozidla, prostřednictvím kterých se chtěl distancovat od naftových motorů, které si kvůli aféře získaly v USA velmi špatnou pověst. Pablo Di Si, který se stal hlavním šéfem pro Severní Ameriku v září 2022, měl za úkol změnit směřování společnosti a zajistit miliardové zisky na trhu, kde VW historicky nikdy nedosáhl velkého úspěchu, ani s atraktivnějšími auty než jsou elektromobily. Že neuspěl, nepřekvapilo asi nikoho kromě dozorčí rady Volkswagenu.
Poptávka po elektromobilech v USA nikdy nebyla příliš velká. Jejich prodej byl slabý nejen kvůli vysokým cenám a omezenému dojezdu, ale také proto, že nabíjecí infrastruktura v USA výrazně zaostává za Evropou. Američané mají navíc poměrně velké obavy o bezpečnost elektromobilů, zejména pokud jde o požáry. Výsledkem je, že prodej elektrických vozidel v USA stagnuje a zdaleka nedosahuje úrovně očekávané před několika lety.
VW měl původně za cíl dosáhnout toho, aby do roku 2030 tvořila polovina jeho prodaných vozidel čistě elektrická auta. Novější prognózy však naznačují, že tento cíl se nepodaří splnit. Di Si navíc krátce po svém nástupu do funkce požadoval, aby byly plug-in hybridy zařazeny do produktové nabídky VW v USA. To se mu však zatím nepodařilo prosadit, což přispělo k rostoucímu napětí mezi ním a vedením ve Wolfsburgu.
Vztahy mezi Di Sim a vedením VW se v posledních měsících značně zhoršily. Někteří manažeři z Wolfsburgu obviňují Di Siho z nesplnění očekávání, která měl VW na americkém trhu a která slíbil naplnit. Vzniklo napětí mezi ním a Thomasem Schäferem, šéfem značky Volkswagen, jehož varování Di Si ignoroval. Vedení VW nyní hledá zkušeného manažera, který by dokázal zvýšit prodej elektrických vozidel a překonat nadcházející těžké období. Jedním z možných kandidátů je Stefan Mecha, který v současnosti vede značku VW v Číně a má zkušenosti z různých trhů, včetně Jižní Afriky a Ruska.
Budoucnost VW v USA je však komplikovaná. Bidenova administrativa zavedla přísnější emisní normy, což znamená, že VW bude muset snížit prodej vozidel s vysokou spotřebou. Americká divize proto zvažuje různé kroky, jak obejít emisní předpisy. Jednou z možností je nabízet modely SUV s pohonem 4×4, čímž by se mohly zařadit do kategorie lehkých užitkových vozidel a spadat pod méně přísné normy.
Ačkoli tento přístup není nezákonný, je to jen další z nouzových strategií, které má VW k dispozici. Značka se bude muset zaměřit na udržení ziskovosti, i když to znamená, že nebude moci rychle expandovat v oblasti elektrických vozidel.
Je však třeba říci, že konec Di Siho v USA je poněkud nespravedlivý. Pravdou totiž je, že jako dobrý manažer poměrně rychle pochopil, že s elektromobily slíbené výsledky nedosáhne, a proto začal americkou divizi Volkswagenu transformovat a letos se mu podařilo výrazně zvýšit prodeje.
Prodeje VW v USA vzrostly v prvním pololetí roku 2024 o 26 procent na 182 713 kusů, což je podle Automotive News Research & Data Center největší nárůst mezi všemi velkobjemovými značkami v USA, a již v roce 2023 se prodej v zámoří zvýšil téměř o 10 procent. Di Si také uspořádal velké setkání s prodejci, jaké v USA nebylo od začátku pandemie, a zavedl do prodeje více transparentnosti.
Hlavní problém z pohledu vedení společnosti však stále zůstává, že VW nadále trvá na prodeji především elektromobilů. A v tomto směru podle vedení Di Si zcela selhal. Takže manažera, který jako první dokázal Volkswagen v USA nasměrovat správným směrem a vyvést jej z červených čísel, nakonec pravděpodobně odvolají pro neschopnost, nebo mu v lepším případě nabídnou důstojnější formu odchodu. S takovým manažerským přístupem se však nelze divit, že je Volkswagen nyní tam, kde je, a doslova začíná bojovat o svou další existenci.
.« Michelin v problémech: zavřel 3 továrny v Německu a další 2 domácí továrny hodlá zavřít