Zvyšuje tankování stooktanového benzinu výkon auta, nebo je to placebo?
Je to věčné téma. Mnoho motoristů bude donekonečna tvrdit, že když natankují stooktanový benzin, jejich auto táhne lépe. Málokdo má však relevantní důkaz, že tomu tak skutečně je. A ani se nedivíme. Většinou jde jen o subjektivní pocit. Oktany totiž nemají nic společného s energií obsaženou v benzinu.
Vyšší oktanové číslo dražších prémiových paliv vyjadřuje něco zcela jiného. Jde, lidově řečeno, o odolnost benzinu proti samozápalu. To je skvělá vlastnost, protože čím je benzin odolnější proti tomuto jevu, tím více chrání motor proti detonačnímu spalování.
Co to je? Detonační spalování vzniká tehdy, když se směs benzinu a vzduchu během komprese zapálí dříve, než dojde k jiskře ze zapalovací svíčky. A to vlivem příliš vysoké teploty ve válci. Dokážete si představit, co se v tom okamžiku děje? Píst ještě směřuje do své horní úvrati a proti němu začne působit síla, která by měla přijít na řadu až po začátku fáze expanze. Rychlost spalování v tomto případě dosahuje rychlosti zvuku a v prostoru válce se proto začnou šířit rázové vlny vydávající specifický zvuk. I proto se pro detonační spalování vžil výraz „klepání motoru“.
Není pochyb o tom, že detonační spalování je pro motor velmi škodlivé. A právě zde přicházejí na řadu oktany. Výrobci paliv přidávají do benzinu izooktan, aby zabránili nebezpečnému samozápalu. Standardem jsou v celé Evropě benziny s oktanovým číslem 95. Benziny se 100-oktanovým číslem se označují jako prémiová paliva. Jsou samozřejmě dražší, takže výrobcům paliv vyhovuje, že motoristé jsou ochotni investovat více. Pravdou však je, že 100-oktanový benzin nepotřebuje každý. Každé auto má totiž přesně určeno, jaký benzin jeho motoru vyhovuje. Tuto informaci najdete na víčku nádrže.
Vysokooktanová paliva jsou určena pouze vysokovýkonným motorům s vyšším kompresním poměrem. Při vyšším kompresním poměru totiž vznikají ve válci vyšší tlaky a vyšší teplota, což zvyšuje riziko detonačního spalování. Kritická teplota pak zapálí směs vzduchu a benzinu předčasně. Platí tedy, že 100-oktanový benzin vašemu autu, které potřebuje 95-oktanový, neublíží, ale nemá žádný vliv na jeho výkon. Investovat více na pumpě tedy nemá smysl. V opačném případě je situace radikálně odlišná. Tankovat 95-oktanový benzin do auta s předepsaným 100-oktanovým palivem je doslova hazard, který může vést k zničení motoru.
Tankování prémiových paliv do vozidel s předepsaným 95-oktanovým benzinem však nemusí být úplně na škodu. Prémiová paliva mají totiž nejen vyšší oktanové číslo, ale obsahují také více aditiv, tedy dražších přísad, které zlepšují některé jejich vlastnosti. Například působí proti usazování karbonu na ventilech a dodávají palivu vyšší chemickou stabilitu, což je výhoda pro motoristy, kteří nejezdí často a v nádrži mají palivo dlouhodobě. To může být pro motor samozřejmě přínosné. Od tohoto roku přibyla také další výhoda. A abychom nezapomněli – prémiová paliva obsahují méně etanolu.
Etanol je sice obnovitelnou složkou, tedy ekologickou přísadou v benzinu, ale rád na sebe váže vodu, což zvyšuje riziko koroze v palivovém systému. Prémiové benziny proto zůstaly na původní normě E5 (cca 4,5 % etanolu) oproti E10 (cca 7,5 % etanolu). Prémiový benzin pak není tak agresivní například vůči těsněním. Doporučuje se tankovat zejména do starších aut, jejichž motory nebyly konstruovány na palivo E10. Jinak ale jeho používání nemá z hlediska výkonu a spotřeby paliva opodstatnění.
.« Česko přijme nová pravidla pro autonomní vozy: za nehodu bude zodpovědná automobilka Chaos na českých silnicích: Policisté protestují a místo pokut používají domluvu »