Jízda v tunelu způsobuje úzkost a nepředvídatelné chování: Jaká jsou pravidla bezpečné jízdy v tunelu?
Evropská síť dálnic je protknutá tisíci tunely. Experti uvádí, že tunely nepředstavují žádné vysoké riziko pro nehody. Proto, aby tomu tak bylo, je nezbytné dodržovat rychlostní limity a dopravní předpisy. Čím dál více řidičů zápasí s pocitem úzkosti v tunelu a při své jízdě se chovají unáhleně a nepředvídatelně pro ostatní.
I když to na první pohled nevypadá, tunel může pro mnohé z nás znamenat pekelnou past. Uzavřený prostor, zezadu ani vepředu není vidět konce, zdi jsou zkosené a zdají se blíž, včetně různého osvětlení, než je tam venku. Nikdo by zde nechtěl uvíznout víc, než na nejnutnější chvíli průjezdu.
Dle statistik každý pátý řidič, který vjede do tunelu, trpí úzkostí z prostoru, ve kterém se nachází. Tyto řidiče poznáte snadno, jedou pomalu a málokdy někoho předjedou. Z logického hlediska mohou právě takoví řidiči narušit plynulost dopravy. Problém nastává také v případě, ocitne-li se takový řidič v sevření dvou kamionů, jeden před ním , druhý za ním. V takové situaci může u řidičů nastat nekomfortní pocit, který ústí v zbrklé předjíždění, které ale nekončí předjetím kamionu. Buď auto nevysvětlitelně zpomalí, nebo si své jednání rozmyslí a vrátí se zpět mezi dvě auta. Pro ostatní holý nesmysl, ale pro tyto řidiče normální. Radou pro ostatní řidiče je, aby si od takových řidičů drželi odstup. Nikomu nepomůžete, když na něj začnete zběsile troubit a problikávat ho. Klaustrofobie není nic, co by se mělo brát na lehkou váhu. Avšak tito řidiči by měli zvážit, jestli pro své cesty není lepší zvolit jinou, ač delší variantu cesty, není to kvůli tomu, aby dali pokoj ostatním, ale pro jejich vlastní dobro a pro pocit bezpečné jízdy.
Jaká jsou pravidla bezpečné jízdy v tunelu?
Před vjezdem letmo zkontrolujte palubní desku, zdali se vám na přístrojové desce neobjevila nějaká závada. Obzvlášť u dlouhých tunelů, by si měl být řidič jistý, že ho jeho auto nezradí. Dále zapněte potkávácí světla, přeci jen tunel je sice dobře osvícen, ale stále se jedná o místo se zhoršenou viditelností. Některá auta se umí přepnout sama, jiná to neumí a je třeba přepnout režim denního svícení, které je vám v tunelu k ničemu. Nezapomeňte si v dostatečné vzdálenosti od vjezdu do tunelu sundat sluneční brýle, které máte na očích. Oči se tak lépe zadaptují do tmavého prostředí.
Nezapomeňte, že auto, které uvízne v tunelu, je pohromou, kterou si nikdo z nás nepřeje na cestách zažít. Všímejte si také pruhů, které jsou otevřené pro vjezd do tunelu. Světelnou signalizaci naleznete nad sebou. Zelená šipka směřující dopředu, znamená, že je průjezd volný, pokud se objeví oranžový nebo červený křížek, průjezd je uzavřen. Nejčastěji po stranách vozovky na vás bude v červeném kroužku blikat maximální povolená rychlost, kterou sto procentně dodržujte. Stejně tak dodržujte pravidlo odstupu dvou vteřin od auta před vámi, to se vyplatí zejména v takových úsecích tunelů, kdy vozovka mění svůj sklon. Například kamiony nabírají rychlost při sjezdu dolu, kterou následně využívají při stoupání vozovky. Zde často nastává problém a s tím i nehody z nepozornosti.
V tunelu je zakázáno se otáčet a couvat. Stejně tak bezdůvodně zastavovat. Pokud zastavit musíte, použijte dostatečně včas blikače. Pokud se v tunelu vytvoří kolona v důsledku zácpy, nikdy auto neopouštějte, i kdybyste tam čekali hodinu.
Co dělat, když vám začne hořet auto?
Jakmile zjistíte, že vám auto nebo váš náklad na přívoze doutná nebo snad hoří, okamžitě zapněte blikače. Pokud je to možné, pokuste se z vozidlem dostat mimo tunel, pokud to není možné, je třeba auto odstavit, co nejvíce stranou, nejlépe do odstavného pruhu. Vypněte motor a klíče nechte v zapalování. O situaci okamžitě informujte. V SOS výklencích naleznete telefon, který můžete použít, pokud se nacházíte daleko od takového výklenku zavolejte na linku 112 a informujte o situaci. Dispečer vyhodnotí krizovou situaci a pošle na místo hasiče s policisty, stejně tak rozhodne o okamžitém uzavření vjezdu do tunelu.
Pokud je oheň malý nebo auto jen doutná, můžete se pokusit situaci uhasit sami, dávejte ale pozor. Hasící přístroj se nachází ve vašem vozidle anebo také ve výklenku SOS. Pokud není ve vaší moci požár uhasit, opusťte tunel nouzovým východem. Neztrácejte zbytečně čas záchranou věcí z automobilu ,vezměte jen to nejnutnější. Požár v tunelu je to nejnebezpečnější, snadno se nadýcháte hořlavých spodin a může to ohrozit vás samotné na zdraví. Nechte auto autem a v zájmu své bezpečnosti opusťte tunel.
.« Test Renault Espace 2024: Všechno je jinak. To nejdůležitější dobře Nošovická Hyundai dnes nevyrábí, není poptávka po elektromobilech »