Kolik žerou elektromobily doopravdy? Zde jsou výsledky 116 aut
Skutečný dojezd elektromobilů je stále žhavým tématem. Právě dojezd totiž budí u potenciálních zájemců o elektrická auta největší obavy. Na oficiální údaje výrobce se totiž nelze příliš spoléhat. Jsou zkreslené ještě více než u aut se spalovacími motory. Důvod? Spotřeba elektromobilů se měří s vypnutou klimatizací a topením. Jenže německý AutoBild prověřil elektromobily tak, jak byste je používali vy. Zde jsou výsledky spotřeby všech od roku 2021.
Technologie elektromobilů pokročila. Kapacita akumulátorů roste a s ní i vzdálenost, kterou zvládnou na jedno nabití. Přesto zůstává „úzkost z dojezdu“ jedním z faktorů, které spolu s vysokou pořizovací cenou a delší dobou nabíjení v porovnání s tankováním odrazují potenciální zájemce od nákupu čistě elektrických aut. Opravdu platí, že ve většině případů nemůžete brát údaj výrobce jako bernou minci. Spotřeba elektromobilů a z ní vyplývající dojezd se totiž měří za podmínek, které se příliš neshodují s realitou, například s vypnutou klimatizací a topením. V oficiálních parametrech tak běžně najdete údaj, že na jedno nabití ujedete 500 nebo dokonce více než 600 km. Nám se ale nikdy nic takového nepodařilo. Maximum bylo asi 450 km.
Netvrdíme, že to nestačí. Ve srovnání se skromnými začátky před deseti lety je to obrovský pokrok, ale mít realistickou představu o skutečném dojezdu je velmi užitečné. Vyhnete se tak přehnaným očekáváním a především riziku, že zůstanete viset někde na kraji dálnice. Proto přinášíme výsledky reálné spotřeby 116 elektromobilů, které zveřejnil německý automagazín AutoBild. Ten měří spotřebu energie elektrických aut na stejném okruhu, na jakém testuje běžná auta se spalovacími motory. Elektromobily nejsou nijak zvýhodněny. Samozřejmě je zapnutá klimatizace. Měří se na trase dlouhé 115 km, kde třetina připadá na městský provoz, třetina na okresky a zbytek na dálnice, kde testovací řidiči elektromobily nijak nešetří.
Zkušenost AutoBildu ukazuje, že velká baterie nemusí automaticky znamenat velký dojezd. Klíčová je totiž spotřeba. A ta závisí na mnoha faktorech – hmotnosti, aerodynamice, výkonu, venkovní teplotě, teplotním managementu baterie a na tom, zda je elektromobil vybaven tepelným čerpadlem či nikoli. Je také známo, že někteří výrobci dokážou elektrický pohon optimalizovat lépe než ostatní, a dosahují tak lepších výsledků. Ke zlepšením může docházet dokonce průběžně, a to díky aktualizacím softwaru. Kolik tedy elektromobily doopravdy „žerou“? Výsledky najdete v následující tabulce. A jsou poměrně překvapivé. Rozptyl je totiž obrovský.
Rozdíly jsou dokonce i mezi příbuznými elektromobily jednoho výrobce, či dokonce mezi těmi stejnými elektromobily, kde je rozdíl pouze v kapacitě akumulátoru nebo dokonce jen v karoserii. Některé výsledky nesouhlasí ani s našimi zkušenostmi. Tím ale nechceme říct, že nejsou pravdivé. Právě naopak, tak to s elektromobily je. Testovány byly ve všech ročních obdobích, tedy i v zimě, která dokáže s jejich spotřebou pořádně „zamávat“. Musíte být připraveni na to, že v létě budete jezdit se spotřebou například 17 kWh na 100 km, takže váš dojezd může dosáhnout až 400 km, ale v chladném počasí hluboko pod nulou stoupne spotřeba o 30 či 40 % a neujedete ani 300 km. Škoda, že AutoBild neuvádí alespoň měsíc, kdy byly jednotlivé modely testovány.
Test reálné spotřeby elektromobilů
Výrobce | Model | Spotřeba na 100 km (kWh) | Dojezd (km) |
---|---|---|---|
Dacia | Spring Extreme 65 | 15,4 | 174 |
Renault | Twingo Electric | 16,4 | 130 |
DS | 3 E-Tense | 16,5 | 360 |
Fiat | 500e | 16,7 | 284 |
Opel | Astra Electric | 16,8 | 321 |
Škoda | Enyaq Coupé iV80 | 17 | 452 |
MG | 4 Electric 64 kWh (Brutto) | 17 | 385 |
VW | ID.3 Pro 58 kWh (Netto) | 17,6 | 358 |
Škoda | Enyaq iV60 | 17,8 | 367 |
Mercedes | EQT 200 | 17,8 | 264 |
Citroen | e-C4X | 17,9 | 280 |
Peugeot | e-2008 | 18 | 325 |
Fiat | 500e | 18,8 | 197 |
Hyundai | Kona EV | 18,8 | 330 |
Toyota | bZ4X | 19,1 | 270 |
BMW | iX1 xDrive 30 | 19,1 | 369 |
Smart | #1 Brabus | 19,7 | 335 |
Smart | #3 Premium | 19,7 | 348 |
Aiways | U6 SUV-Coupé | 20 | 370 |
Cupra | Born VZ | 20,1 | 438 |
Hyundai | Kona Elektro 160 kW | 20,2 | 357 |
Jeep | Avenger Elektro | 20,3 | 285 |
VW | ID.7 Tourer Pro | 20,5 | 411 |
Tesla | Model 3 Performance | 20,6 | 410 |
Opel | Combo Electric | 20,9 | 239 |
Peugeot | E-308 Elektromotor 156 | 21 | 250 |
Audi | Q4 e-tron 40 | 21,1 | 360 |
Genesis | Electrified G80 AWD Luxury | 21,2 | 410 |
VW | ID.3 Pro S 150 kW | 21,3 | 272 |
Genesis | GV60 Dual Motor AWD Sport (318 PS) | 21,5 | 390 |
Kia | EV6 AWD (325 PS) | 21,6 | 390 |
VW | ID.7 (Limousine) | 21,6 | 356 |
BYD | Seal AWD | 21,9 | 451 |
MG | 4 Electric Standard 51 kWh (Brutto) | 21,9 | 268 |
Opel | Mokka-e Ultimate | 21,9 | 210 |
Škoda | Enyaq iV 80 | 21,9 | 350 |
VW | ID.4 Pro 4Motion | 21,9 | 350 |
Fiat | 500e Icon | 22 | 193 |
Volvo | XC40 Recharge Twin Motor | 22,3 | 374 |
Mazda | MX-30 | 22,4 | 158 |
Ora | Funky Cat GT | 22,5 | 304 |
Xpeng | G9 AWD | 22,5 | 435 |
Mercedes | EQB 300 4Matic | 22,6 | 330 |
Genesis | Electrified GV70 | 23 | 365 |
Škoda | Enyaq Coupé iV RS | 23,2 | 330 |
BMW | i5 eDrive40 Touring | 23,1 | 388 |
Polestar | 2 Long Range Dual Motor | 23,3 | 335 |
Renault | Megane E-Tech EV60 220 hp optimum charge | 23,3 | 300 |
Mustang | Mach-e AWD | 23,4 | 376 |
Mercedes | EQA 250 | 23,5 | 280 |
Honda | e:NY1 | 23,6 | 315 |
Škoda | Enyaq 85 | 23,7 | 368 |
Volvo | XC40 Recharge Pure Electric Single Motor | 23,7 | 320 |
BMW | i4 M50 | 23,8 | 358 |
Hyundai | Ioniq5 | 23,8 | 300 |
Citroen | e-C4 Electric | 23,9 | 200 |
Nio | ET5 | 24 | 448 |
Audi | Q4 50 e-tron quattro | 24,1 | 395 |
BMW | iX3 Impressiv | 24,1 | 300 |
Nissan | Ariya E-4ORCE (306 PS) | 24,3 | 388 |
Nio | ET5 Touring | 24,3 | 431 |
Opel | Zafira e-Life | 24,3 | 309 |
Cupra | Born | 24,5 | 237 |
Mercedes | EQE 500 4Matic SUV (X294) | 24,5 | 393 |
Abarth | 500e | 24,5 | 170 |
Hyundai | Ioniq6 77,4 kWh AWD | 24,6 | 368 |
VW | ID.4 GTX | 24,6 | 319 |
Nissan | Ariya 2WD 178 kW | 24,7 | 422 |
Kia | Niro EV | 24,8 | 310 |
Ford | Mustang Mach-E RWD Extended Range | 24,8 | 379 |
Mercedes | EQB 350 4Matic | 24,9 | 300 |
Volvo | EX30 Single Motor Extended Range | 24,9 | 274 |
BMW | i5 eDrive 40 | 25 | 380 |
Mercedes | EQE 350 | 25,2 | 400 |
BMW | iX50 xDrive 50 | 25,3 | 415 |
VW | ID.Buzz | 25,5 | 364 |
SsangYong | Korando E-Motion | 25,7 | 260 |
VW | ID.5 GTX | 25,7 | 365 |
MG | ZS EV | 25,8 | 290 |
Mercedes | EQE 350 4Matic SUV (X294) | 26 | 372 |
Nio | EL7 100 kWh (Brutto) | 26,2 | 290 |
Audi | e-tron GT Quattro | 26,3 | 310 |
Porsche | Taycan 4S Sport Turismo | 26,5 | 409 |
Audi | Q8 e-tron 55 Quattro | 26,7 | 447 |
Ora | 07 GT | 26,8 | 448 |
Tesla | Model Y Maximum Range | 26,8 | 385 |
Mercedes | EQS 580 4Matic | 26,9 | 401 |
Nissan | Ariya E-4ORCE (394 PS) | 27,2 | 365 |
BMW | i5 M60 xDrive | 27,3 | 335 |
VW | ID.4 Pro 4Motion | 27,3 | 334 |
Peugeot | e-Rifter | 27,6 | 181 |
MG | 5 | 28 | 190 |
Nio | ET7 100 kWh (Brutto) | 28 | 373 |
BMW | iX M60 | 28,3 | 410 |
MG | Marvel R Performance | 28,4 | 292 |
Škoda | Enyaq 85× | 28,6 | 315 |
Audi | RS e-tron GT | 28,8 | 290 |
Ford | Mustang Mach-e GT | 29 | 350 |
Nio | EL6 100 kWh (Brutto) | 29,1 | 395 |
Porsche | Taycan Turbo | 29,1 | 318 |
Nissan | Ariya 2WD 63 kWh Evolve Pack | 29,3 | 249 |
Mercedes | EQV 300 Avantgarde Line | 29,4 | 306 |
Hyundai | Ioniq5 Allrad | 29,5 | 300 |
Škoda | Enyaq RS iV | 30,1 | 305 |
BMW | i7 M70 xDrive | 30,8 | 372 |
Volvo | C40 Recharge Twin | 31 | 241 |
Toyota | bZ4X 4WD | 31,4 | 240 |
Subaru | Solterra 4WD | 31,4 | 250 |
Airways | U5 | 31,4 | 239 |
Audi | SQ8 e-tron | 31,9 | 349 |
Mercedes | EQS 580 4Matic SUV | 33,8 | 385 |
BMW | i4 M50 | 33,9 | 250 |
Kia | EV9 AWD | 34,1 | 347 |
Mercedes-AMG | EQS 53 4Matic+ | 34,5 | 383 |
Mercedes-AMG | EQE 53 4Matic+ | 35,6 | 288 |
BMW | i7 xDrive60 | 36,7 | 310 |
« Jak probíhá ekologická likvidace vozidel a kolik můžete získat za autovrak Čína nechce, aby EU vedla jednání s jejími výrobci elektrických aut »