20230824_084404

Kolik žerou elektromobily doopravdy? Zde jsou výsledky 116 aut

29. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Skutečný dojezd elektromobilů je stále žhavým tématem. Právě dojezd totiž budí u potenciálních zájemců o elektrická auta největší obavy. Na oficiální údaje výrobce se totiž nelze příliš spoléhat. Jsou zkreslené ještě více než u aut se spalovacími motory. Důvod? Spotřeba elektromobilů se měří s vypnutou klimatizací a topením. Jenže německý AutoBild prověřil elektromobily tak, jak byste je používali vy. Zde jsou výsledky spotřeby všech od roku 2021.

Technologie elektromobilů pokročila. Kapacita akumulátorů roste a s ní i vzdálenost, kterou zvládnou na jedno nabití. Přesto zůstává „úzkost z dojezdu“ jedním z faktorů, které spolu s vysokou pořizovací cenou a delší dobou nabíjení v porovnání s tankováním odrazují potenciální zájemce od nákupu čistě elektrických aut. Opravdu platí, že ve většině případů nemůžete brát údaj výrobce jako bernou minci. Spotřeba elektromobilů a z ní vyplývající dojezd se totiž měří za podmínek, které se příliš neshodují s realitou, například s vypnutou klimatizací a topením. V oficiálních parametrech tak běžně najdete údaj, že na jedno nabití ujedete 500 nebo dokonce více než 600 km. Nám se ale nikdy nic takového nepodařilo. Maximum bylo asi 450 km.

Netvrdíme, že to nestačí. Ve srovnání se skromnými začátky před deseti lety je to obrovský pokrok, ale mít realistickou představu o skutečném dojezdu je velmi užitečné. Vyhnete se tak přehnaným očekáváním a především riziku, že zůstanete viset někde na kraji dálnice. Proto přinášíme výsledky reálné spotřeby 116 elektromobilů, které zveřejnil německý automagazín AutoBild. Ten měří spotřebu energie elektrických aut na stejném okruhu, na jakém testuje běžná auta se spalovacími motory. Elektromobily nejsou nijak zvýhodněny. Samozřejmě je zapnutá klimatizace. Měří se na trase dlouhé 115 km, kde třetina připadá na městský provoz, třetina na okresky a zbytek na dálnice, kde testovací řidiči elektromobily nijak nešetří.

Zkušenost AutoBildu ukazuje, že velká baterie nemusí automaticky znamenat velký dojezd. Klíčová je totiž spotřeba. A ta závisí na mnoha faktorech – hmotnosti, aerodynamice, výkonu, venkovní teplotě, teplotním managementu baterie a na tom, zda je elektromobil vybaven tepelným čerpadlem či nikoli. Je také známo, že někteří výrobci dokážou elektrický pohon optimalizovat lépe než ostatní, a dosahují tak lepších výsledků. Ke zlepšením může docházet dokonce průběžně, a to díky aktualizacím softwaru. Kolik tedy elektromobily doopravdy „žerou“? Výsledky najdete v následující tabulce. A jsou poměrně překvapivé. Rozptyl je totiž obrovský.

Rozdíly jsou dokonce i mezi příbuznými elektromobily jednoho výrobce, či dokonce mezi těmi stejnými elektromobily, kde je rozdíl pouze v kapacitě akumulátoru nebo dokonce jen v karoserii. Některé výsledky nesouhlasí ani s našimi zkušenostmi. Tím ale nechceme říct, že nejsou pravdivé. Právě naopak, tak to s elektromobily je. Testovány byly ve všech ročních obdobích, tedy i v zimě, která dokáže s jejich spotřebou pořádně „zamávat“. Musíte být připraveni na to, že v létě budete jezdit se spotřebou například 17 kWh na 100 km, takže váš dojezd může dosáhnout až 400 km, ale v chladném počasí hluboko pod nulou stoupne spotřeba o 30 či 40 % a neujedete ani 300 km. Škoda, že AutoBild neuvádí alespoň měsíc, kdy byly jednotlivé modely testovány.

Test reálné spotřeby elektromobilů

Výrobce Model Spotřeba na 100 km (kWh) Dojezd (km)
Dacia Spring Extreme 65 15,4 174
Renault Twingo Electric 16,4 130
DS 3 E-Tense 16,5 360
Fiat 500e 16,7 284
Opel Astra Electric 16,8 321
Škoda Enyaq Coupé iV80 17 452
MG 4 Electric 64 kWh (Brutto) 17 385
VW ID.3 Pro 58 kWh (Netto) 17,6 358
Škoda Enyaq iV60 17,8 367
Mercedes EQT 200 17,8 264
Citroen e-C4X 17,9 280
Peugeot e-2008 18 325
Fiat 500e 18,8 197
Hyundai Kona EV 18,8 330
Toyota bZ4X 19,1 270
BMW iX1 xDrive 30 19,1 369
Smart #1 Brabus 19,7 335
Smart #3 Premium 19,7 348
Aiways U6 SUV-Coupé 20 370
Cupra Born VZ 20,1 438
Hyundai Kona Elektro 160 kW 20,2 357
Jeep Avenger Elektro 20,3 285
VW ID.7 Tourer Pro 20,5 411
Tesla Model 3 Performance 20,6 410
Opel Combo Electric 20,9 239
Peugeot E-308 Elektromotor 156 21 250
Audi Q4 e-tron 40 21,1 360
Genesis Electrified G80 AWD Luxury 21,2 410
VW ID.3 Pro S 150 kW 21,3 272
Genesis GV60 Dual Motor AWD Sport (318 PS) 21,5 390
Kia EV6 AWD (325 PS) 21,6 390
VW ID.7 (Limousine) 21,6 356
BYD Seal AWD 21,9 451
MG 4 Electric Standard 51 kWh (Brutto) 21,9 268
Opel Mokka-e Ultimate 21,9 210
Škoda Enyaq iV 80 21,9 350
VW ID.4 Pro 4Motion 21,9 350
Fiat 500e Icon 22 193
Volvo XC40 Recharge Twin Motor 22,3 374
Mazda MX-30 22,4 158
Ora Funky Cat GT 22,5 304
Xpeng G9 AWD 22,5 435
Mercedes EQB 300 4Matic 22,6 330
Genesis Electrified GV70 23 365
Škoda Enyaq Coupé iV RS 23,2 330
BMW i5 eDrive40 Touring 23,1 388
Polestar 2 Long Range Dual Motor 23,3 335
Renault Megane E-Tech EV60 220 hp optimum charge 23,3 300
Mustang Mach-e AWD 23,4 376
Mercedes EQA 250 23,5 280
Honda e:NY1 23,6 315
Škoda Enyaq 85 23,7 368
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Single Motor 23,7 320
BMW i4 M50 23,8 358
Hyundai Ioniq5 23,8 300
Citroen e-C4 Electric 23,9 200
Nio ET5 24 448
Audi Q4 50 e-tron quattro 24,1 395
BMW iX3 Impressiv 24,1 300
Nissan Ariya E-4ORCE (306 PS) 24,3 388
Nio ET5 Touring 24,3 431
Opel Zafira e-Life 24,3 309
Cupra Born 24,5 237
Mercedes EQE 500 4Matic SUV (X294) 24,5 393
Abarth 500e 24,5 170
Hyundai Ioniq6 77,4 kWh AWD 24,6 368
VW ID.4 GTX 24,6 319
Nissan Ariya 2WD 178 kW 24,7 422
Kia Niro EV 24,8 310
Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range 24,8 379
Mercedes EQB 350 4Matic 24,9 300
Volvo EX30 Single Motor Extended Range 24,9 274
BMW i5 eDrive 40 25 380
Mercedes EQE 350 25,2 400
BMW iX50 xDrive 50 25,3 415
VW ID.Buzz 25,5 364
SsangYong Korando E-Motion 25,7 260
VW ID.5 GTX 25,7 365
MG ZS EV 25,8 290
Mercedes EQE 350 4Matic SUV (X294) 26 372
Nio EL7 100 kWh (Brutto) 26,2 290
Audi e-tron GT Quattro 26,3 310
Porsche Taycan 4S Sport Turismo 26,5 409
Audi Q8 e-tron 55 Quattro 26,7 447
Ora 07 GT 26,8 448
Tesla Model Y Maximum Range 26,8 385
Mercedes EQS 580 4Matic 26,9 401
Nissan Ariya E-4ORCE (394 PS) 27,2 365
BMW i5 M60 xDrive 27,3 335
VW ID.4 Pro 4Motion 27,3 334
Peugeot e-Rifter 27,6 181
MG 5 28 190
Nio ET7 100 kWh (Brutto) 28 373
BMW iX M60 28,3 410
MG Marvel R Performance 28,4 292
Škoda Enyaq 85× 28,6 315
Audi RS e-tron GT 28,8 290
Ford Mustang Mach-e GT 29 350
Nio EL6 100 kWh (Brutto) 29,1 395
Porsche Taycan Turbo 29,1 318
Nissan Ariya 2WD 63 kWh Evolve Pack 29,3 249
Mercedes EQV 300 Avantgarde Line 29,4 306
Hyundai Ioniq5 Allrad 29,5 300
Škoda Enyaq RS iV 30,1 305
BMW i7 M70 xDrive 30,8 372
Volvo C40 Recharge Twin 31 241
Toyota bZ4X 4WD 31,4 240
Subaru Solterra 4WD 31,4 250
Airways U5 31,4 239
Audi SQ8 e-tron 31,9 349
Mercedes EQS 580 4Matic SUV 33,8 385
BMW i4 M50 33,9 250
Kia EV9 AWD 34,1 347
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ 34,5 383
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ 35,6 288
BMW i7 xDrive60 36,7 310
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz