Vláda chce do legislativy přidat dva nové dopravní přestupky, které v Česku způsobují většinu nehod
Nedodržení bezpečné vzdálenosti patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v Česku. Přesto, pokud policisté zjistí, že se řidič přiblížil příliš blízko k autu před sebou, nemohou mu aktuálně udělit pokutu. Ministerstvo dopravy proto zvažuje změny v legislativě.
Řidiči v Česku často ignorují i šipky na vozovce, které jim mají pomoci udržet bezpečnou vzdálenost, i když se tato značení na českých silnicích objevila už před dvěma lety. I když policisté vidí, že řidiči tomuto značení nevěnují pozornost, podle platných pravidel jim za to nemohou udělit pokutu.
Nedodržení bezpečné vzdálenosti je přitom v Česku letos pátou nejčastější příčinou dopravních nehod. Za prvních osm měsíců došlo k téměř třem tisícům nehod způsobených tímto nezodpovědným chováním. Minulý rok jich za celý rok bylo více než čtyři a půl tisíce. Policie může uložit pokutu za nedodržení vzdálenosti pouze v případě, že dojde k nehodě, přičemž výše pokuty může dosáhnout pouze 1 500 českých korun.
Ministerstvo dopravy však připravuje legislativní úpravy. Podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky rezort hledá způsoby, jak technicky prokázat porušení bezpečné vzdálenosti i v případě, že nedojde k nehodě nebo trestnému činu. Ministerstvo proto plánuje zavést dva nové přestupky. Mírnější přestupek by bylo nedodržení vzdálenosti dvou sekund, za který by mohla být pokuta na místě až 1 500 korun.
Přísnější přestupek by se týkal situací, kdy je vzdálenost mezi auty kratší než jedna sekunda. V tomto případě by pokuta na místě mohla dosáhnout až 3 500 korun a řidič by byl zároveň „odměněn“ čtyřmi trestnými body. Ve správním řízení by pokuty mohly být ještě vyšší. Ministerstvo aktuálně hledá technické řešení, které by jim pomohlo vzdálenost mezi auty přesně změřit.
V jiných zemích, jako jsou Rakousko nebo Německo, už podobné pokuty za nedodržení bezpečné vzdálenosti fungují, přičemž výše pokuty může dosáhnout až 400 eur.
.« Dodavatelé automobilek masivně propouštějí. Od roku 2020 přišlo o práci téměř 90 tisíc lidí Němci si oblíbili drahou ekonaftu HVO 100. Ale jen když jdou na STK »