1659335125-tesla-gigafactory

Dodavatelé automobilek masivně propouštějí. Od roku 2020 přišlo o práci téměř 90 tisíc lidí

27. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Dodavatelé součástek pro automobilový průmysl v Evropě musí masivně propouštět. Důvodem je pokračující přechod k elektromobilitě a útlum výroby vozidel se spalovacími motory, na což však evropský trh není technologicky ani ekonomicky připravený.

Podle aktuální analýzy Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) od roku 2020 v tomto sektoru zaniklo 86 tisíc pracovních míst. Předpovědi, že ztráty nahradí nové pozice související s výrobou elektromobilů, se nenaplnily.

Dodávky součástek pro automobilový průmysl tvoří klíčový segment slovenské ekonomiky. „Plánované zvýšení emisních cílů s platností od roku 2025 znamená pro tento obor významné ohrožení, stejně jako pro celý automobilový průmysl, který představuje 44 procent slovenské výroby a více než 13 procent HDP,“ komentoval Ondřej Makeš, analytik rizik společnosti Bibby Financial Services.

Evropský příklon k elektromobilitě významně překreslí mapu slovenského průmyslu, kde je obrovské množství firem součástí tradičního dodavatelského řetězce.

Podle údajů CLEPA se dodavatelská síť pro elektromobilitu nerozvíjí dostatečně rychle, aby nahradila prudký úbytek pracovních míst v tradičních dodavatelských odvětvích zaměřených na součástky pro spalovací motory.

Evropě reálně hrozí ztráta vedoucího postavení v automobilovém sektoru. „Abychom ochránili pracovní místa, urychlili zelenou a digitální transformaci a znovu získali naši globální konkurenceschopnost, potřebujeme regulační změny. To znamená přijetí technologické otevřenosti v emisních normách CO2, zajištění spravedlivého přístupu k datům z vozidel a celkové posílení ekonomiky EU a její konkurenceschopnosti,“ uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA.

V prvních šesti měsících roku 2024 evropské dodavatelské společnosti v automobilovém průmyslu oznámily propuštění 32 tisíc zaměstnanců, což překonává čísla z nejkritičtějšího období pandemie, kdy ve druhé polovině roku 2020 dostalo výpověď 29 tisíc zaměstnanců.

Zaniklá pracovní místa v tradičních dodavatelských firmách měla nahradit nová místa v dodavatelském řetězci pro elektromobily. To se však nestalo, protože poptávka po elektrických autech není tak vysoká a dodavatelským firmám navíc kvůli nižším výnosům chybějí peníze na transformaci a modernizaci výroby. Z původně slibovaných 100 tisíc nových míst do roku 2025 jich je v současnosti pouze asi pětina.

Analýza CLEPA dlouhodobě mapuje situaci dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu a současný vývoj považuje za alarmující. Útlum výroby aut se spalovacími motory zpomaluje ekonomiku a sektor elektromobility není dosud dostatečně rozvinutý.

Budoucností dodavatelského sektoru v automobilovém průmyslu se zabývala i loňská studie společnosti Deloitte. Podle ní je obtížné jasně říci, zda v roce 2030 budou na trhu dominovat elektromobily, nebo zda převáží auta se spalovacími motory. Dodavatelé mají z tohoto důvodu problém s dlouhodobým plánováním.

Již nyní se však negativně projevuje, že evropské dodavatelské firmy jsou v transformaci na elektromobilitu pozadu. Především čínský export pro ně představuje značnou hrozbu, jak v oblasti ceny, tak i inovací. Evropské společnosti to nutí k restrukturalizaci, aby se dokázaly tomuto tlaku přizpůsobit.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz