range-rover-velar-20

Test ojetiny Range Rover Velar: Mnoho stylu za slušné peníze

26. 10. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Range Rover Velar zaplňuje prostor mezi modely Evoque a Range Rover Sport a přinesl do modelové nabídky nový stupeň elegance. Tímto krokem značka chtěla oslovit novou skupinu zákazníků a zaujmout především originálním vzhledem a výrazně inovativním interiérem. Hned od začátku lze říct, že to Velar splnil dokonale. Jeho vzhled je naprosto úchvatný a vzbuzuje pozornost, kamkoli přijede.

Na první pohled je patrné, že jde o Range Rover. Toto středně velké luxusní SUV tvoří specifické křivky, které jsou vyváženy optimalizovaným prostorem a jeho proporcemi. Plovoucí střecha a „véčková“ kapota jsou jasnými odkazy na jeho původ. Rozvor 2 874 mm zdůrazňuje vizuální délku Velaru. Díky této velikosti mohl vzniknout velmi prostorný interiér a zavazadlový prostor o objemu 673 litrů. Mimochodem jde o největší zavazadlový prostor v dané třídě.

range-rover-velar-7 range-rover-velar-15

Všechny verze Velaru mají v základní výbavě LED světlomety. Vrcholem jsou maticové laserové LED světlomety. Lasery zaručují ještě lepší viditelnost v noci, neboť prodlužují dosah dálkových světel na 550 metrů. Systém adaptivních hlavních světlometů upravuje světelný paprsek podle úhlu natočení kol. Zatímco maticová technologie selektivně tlumí jednotlivé LED diody. Tím udržuje optimální rozložení světla a dovoluje používání dálkových světel bez oslnění protijedoucích vozidel.

range-rover-velar-10

Vnější vzhled není jediným lákadlem Velaru, interiér posouvá atraktivitu vozu na ještě jinou úroveň. Hlavním prvkem architektury je široký vodorovný pás na přístrojové desce. Dramaticky se svažuje směrem k čelnímu sklu. Uprostřed jsou dva 10″ dotykové displeje s vysokým rozlišením nového multimediálního systému Touch Pro Duo. Tenký kapacitní polykarbonát přesně kopíruje decentní zakřivení přístrojové desky. Výsledkem je jednolitý povrch. Ovládací prvky funkcí Terrain Response jsou integrovány do systému Touch Pro Duo. To umožnilo inženýrům skrýt tradiční voliče a tlačítka. Na středové konzole je tak více místa.

range-rover-velar-23 range-rover-velar-26

Před řidičem jsou dva analogové přístroje, mezi kterými se nachází TFT displej s úhlopříčkou 5palců. Od výbavy SE výš jej nahrazuje 12,3″ interaktivní přístrojový štít. Klíčové informace jako rychlost, podrobné navigační pokyny a upozornění systému aktivní bezpečnosti mohou být zobrazeny také na barevném head up displeji. Ano, Velar tak můžete mít až se čtyřmi různými displeji a vypadá to vážně úžasně. Osobně vítám, že hlavní centrální obrazovku můžete polohovat do úhlu, který vám nejvíce vyhovuje. Interiér není efektní a krásný jen na pohled, je také velmi kvalitně zpracován a materiály jsou prvotřídní. Ovládání na displejích chce zvyk, občas je to i dost pomalé, ale rozhodně to není žádná velká výtka.

range-rover-velar-30 range-rover-velar-33

Tady se dostáváme k tomu nejlepšímu. Velar totiž pořádně navnadí svým vzhledem a naštěstí můžu říct, že rozhodně nezklame ani jízdou. Kdyby takto jezdila i ostatní SUV, byl by svět lepším místem. Velar je totiž koncepčně zadokolka a jeho podvozek vychází z Jaguaru F-Pace a pravé kořeny nalezneme dokonce u sporťáku F-Type – přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází přímo ze zmíněného sportovního modelu.

Pohon všech kol samozřejmě nechybí u žádné z verzí a systém pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Range Rover se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.

range-rover-velar-17

Jedná se o Land Rover, a tak rozhodně nechybí ani výbava pro jízdu v terénu. Nájezdový úhel vpředu je 28,9°, vzadu pak 29,5° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm. Spodní z displejů na středovém panelu umožňuje nastavení nejen běžných jízdních, ale také terénních režimů. Upraví tak výšku podvozku, nastavení tlumičů, stabilizace i dalších prvků auta. Umí také uzavřít středový diferenciál tak, aby se auto mohlo pohybovat i v náročnějších podmínkách. I tady platí, že tento vůz zvládne více, než do čeho se jeho majitelé vůbec budou chtít pustit.

Pod kapotou testované verze D240, zapůjčené od AAA Auto, nalezneme naftový čtyřválec. Celkově má vůz 177 kW (240 koní) a 500 Nm. Motor zajistí zrychlení na stovku za 7,3 vteřiny a velmi solidní dynamiku kdykoli. Potěšilo mě velmi dobré odhlučnění kabiny od motoru, ale i aerodynamického hluku. Celkově bych s těží hádal, že pod kapotou je “pouze” čtyřválec. Jeho zvuk je totiž velmi jemný a kultivovaný, stejně jako chod. V kombinaci s výborně řadící automatickou převodovkou ZF se jedná o skvělého společníka pro každý den. A spotřeba? Týdenní testování jsem završil s odběrem 9 litrů a to jsem auto vůbec nešetřil. Pokud se zklidníte, lze dlouhodobě jezdit mezi 6 a 7 litry.

range-rover-velar-14

Samotná jízda se nese ve znamení čirého komfortu, klidu a luxusu. Velar se po silnici vznáší a dopřává posádce naprostou izolaci od okolí. Podvozek navíc zaručuje i minimální náklony karoserie do všech os, což jízdu dále vylepšuje. Oproti sourozenci od Jaguaru jde z auta cítit výrazně vyšší hmotnost, která atakuje dvě tuny. V zatáčkách je cítit setrvačnost celé hmoty, ale Velar i tak krouží oblouky s ochotou sobě vlastní. Pochvalu si zaslouží i řízení, které má sice dlouhý převod, ale je příjemně tuhé a auto na něj ochotně reaguje. Velar je opravdu jedno z nejlepších SUV současnosti a znám jen jedno, které umí jezdit podobně – Jaguar F-Pace. Ten sice působí ještě sportovněji, ale nenabídne takový luxus, zpracování interiéru a schopnosti v terénu, nenabízí totiž vzduchový podvozek.

range-rover-velar-21

Při koupi ojetého Range Roveru Velar je dobré věnovat pozornost několika klíčovým oblastem, protože jako u jiných prémiových SUV mohou být opravy a údržba finančně náročné. Zde jsou hlavní body, na které si dát pozor:

1. Stav podvozku a pohonu všech kol

Zkontrolujte opotřebení podvozkových komponentů, jako jsou tlumiče, zavěšení a ložiska kol. Velar má vzduchový podvozek (v některých verzích), který je pohodlný, ale nákladný na opravy.

Otestujte funkci pohonu všech kol, zejména přepínání mezi režimy, a prověřte historii údržby systému AWD. Problémy s pohonem všech kol mohou být nákladné na opravu, zejména u ojetin s vyšším počtem najetých kilometrů.

2. Elektroinstalace a elektronika

Range Rover Velar má pokročilý infotainment systém Touch Pro Duo, který může po čase vykazovat poruchy nebo zpoždění reakcí. Otestujte oba displeje a všechny prvky, jako je navigace, Bluetooth, připojení k telefonu a funkce hlasového ovládání.

range-rover-velar-19

Vyzkoušejte všechny elektrické systémy, včetně oken, zrcátek, klimatizace a asistenčních systémů. Elektroinstalace bývá u Range Roverů problematická, takže i menší závada může vyústit v nákladnější opravy.

3. Historie servisu a údržby

Prověřte, zda byla dodržována pravidelná údržba a servis v autorizovaném servisu, protože správná péče je klíčová pro dlouhou životnost prémiových komponentů.

Zajímejte se o historii výměn oleje a servisu pohonných jednotek, zejména pokud jde o dieselové motory, které jsou citlivé na správné a včasné výměny.

4. Opotřebení brzd a pneumatik

Vzhledem k hmotnosti vozidla bývají brzdy u ojetých Velarů často více opotřebované. Zkontrolujte stav brzdových destiček, kotoučů a brzdových systémů.

Podobně je důležité zkontrolovat stav pneumatik, zvláště pokud má vůz široké nebo sportovní pneumatiky, které se rychleji opotřebovávají.

5. Motor a převodovka

Range Rover Velar může být vybaven různými motorizacemi. Při zkušební jízdě si všimněte, zda motor běží hladce, zda nepřeskakuje nebo nevydává nezvyklé zvuky.

range-rover-velar-6

Otestujte plynulost řazení automatické převodovky, protože u starších modelů může být citlivá na nesprávné zacházení nebo opotřebení. Převodovka musí řadit hladce, bez prodlev nebo škubání.

6. Koroze a stav karoserie

Ačkoli jsou Range Rovery robustně postavené, koroze se může objevit zejména na spodních částech vozidla a kolem hran dveří nebo kufru. Důkladně zkontrolujte podvozek a místa, kde se může hromadit vlhkost.

7. Software a aktualizace

Zjistěte, zda byl u vozidla aktualizován software infotainmentu a asistenčních systémů. Softwarové aktualizace mohou vyřešit mnoho drobných problémů s konektivitou a funkcemi, takže jejich absence může naznačovat nedostatečnou údržbu.

Koupě Range Roveru Velar může být vynikající volbou pro luxusní a stylové svezení, ale pozornost věnovaná těmto bodům vám pomůže vyhnout se potenciálním problémům a nečekaným výdajům na opravy. Mimochodem, v AAA Auto si tento kus cenili na rovných 700 000 korun. Vůz měl najeto 107 000 kilometrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz