Test Mini Countryman JCW: Temný rytíř povstal
Značka Mini pro mě byla ještě před pár lety takovou menší neznámou. Sice jsem registroval její pohyb na silnicích, ale nijak zvlášť ve mě emoce nevzbuzovala. Moje mysl byla stále nastavena, že se jedná jen o reinkarnaci legendárního malého autíčka Mr. Beana. Model Mini Cooper samozřejmě oproti slavnému komediálnímu bratříčkovi podstatně narostl, ale nemohu říct, že by mě nějak dál výrazně zajímal. Dále jsem jej vnímal spiše jako roztomilé autíčko pro holky a nepochybně podtrhuje jejich roztomilost.
Před mým prvním testem Mini, kterým byl právě Cooper jsem byl plný předsudků a ač jsem byl sám zvědavý, jak na mě zapůsobí, nemohl jsem se zbavit pocitu studu, že já, velký chlap, budu jezdit v holčicím autě. No… tenhle pocit my vydržel asi tak přesně do první zatáčky, kdy jsem se Cooperu začal hluboce omlouvat. Strávil jsem zábavný týden za jeho volantem a pro velký úspěch jsem se pak dostal ještě i k verzi JCW. To byla poslední kapka, kdy jsem, i jako zbytek redakce, značce Mini propadl. Od té doby na mě přídomek JCW působí jako živá voda a když vím, že mě něco podobného čeká v testu, původní stud nahrazuje šimrání v břiše a nadledvinky se chystají na nadměrnou produkci adrenalinu. Stejné to bylo i tentokrát v případě nového Countrymana.
Model Countryman jsem měl v testu i v jeho předchozím provedení, ale ani náhodou ve mě nezanechal tolik emocí jako menší Cooper. Popravdě se mi ani moc nelíbil. Jeho zakulacené tvary, kterými je doslova prosáklý, mi k jeho SUV vizáži moc neseděly a i když jezdil výborně, nějak mi prostě nesedělo prosté nafouknutí Coopera a výrazná ztráta “Mini kouzla”. Když jsem proto slyšel, že nový Countryman je úplně jiné kafé, doufal jsem, že vstupenka do “Mini cirkusu” bude stát opět za to. A kde se teda prodávají permice?
Jak jste už asi pochopili, nového Countrymana jsem se nechtěl vzdát a opět jsem propadl dílně “John Cooper Works”. Než ale pootevřu šapitó jízdních vlastností, musím se podělit o vizuální vjemy, kterých je tolik, že vlastně nevím, kde začít. Předně je nový Countryman fakt velký. Působí mohutně jako plnohodnotné SUV a společně s tmavým lakem Legend Grey s červenými doplňky a v potemnělých podzemních garážích na mě působil jako americký Hot Rod přijíždějící přímo ze záhrobí. Nový Coutryman se vrátil z vojny. Jeho tvary už nejsou tak sladce kulaté, ale nabral na drsnosti a jako voják s jizvou ve tváři, je teď mnohem drsnější. Už nechce vozit jen krasotinky v kožešinách, ale chce oslovit i jejich muže a můžete být na něj sprostý.
Drsnější vizáž mu už tak úplně nevydržela uvnitř. Tady se jedná o klasický “Mini” podpis a zakulacuje se, co se dá. Středobodem všeho zájmu je obrovský kulatý displej ovládání infotainmentu a palubní desky v jednom, zobrazující se na obrazovce s úhlopříčkou 24 centimetrů, infotainmentem Mini OS 9 a OLED technologií. Klasická palubní deska za volantem tady už chybí, a nejdůležitější údaje jsou tak zobrazeny pomocí Head-Up displeje. Sportovní volant má až nezvykle tlustý věnec, ale pro řidiče s velkýma rukama jde o příjemnou záležitost. Mě osobně se držel dobře a bavila mě jeho originalita, kde je jeho spodní rameno nahrazené textilním páskem.
Další originální zajímavostí je i otočný “klíček” pro startování na středovém panelu, kterou vážně nepamatuji z čehoholiv jiného. Komu se líbí oblý a kulatý styl, bude z interiéru Countrymana plesat. Originalita se mu upřít nedá a těžko budete hledat v automobilověm světě něco podobného. Honba za odlišností došla až tak daleko, že je palubní deska potažena hrubým perforovaným textilem, který je navíc podsvícený. Na efekt super. Palubka vyvolala údiv snad u každého spolucestujícího, ale když jsem si pak představil její úklid od prachu nebo dokonce tekutin, bylo mi z toho trochu úzko.
Countryman přes to všechno nezapomíná ani na potřebnou praktičnost. Najdete tak kolem sebe dostatek přihrádek a můžete se tak obložit všemi věcmi co potřebujete mít po ruce a na co jste v běžném autě zvyklí. Prostornost je na slušné úrovni. Nečekejte žádný alkron, ale pokud nemáte dva metry, v Countrymanu si svojí pohodlnou pozici najdete bez problému na jakékoliv sedačce. Já osobně mám raději nižší posez za volantem, ale u Coutrymana jsem byl i s nejnižším nastavením sedačky pořád dost vysoko.
Vrcholná verze JCW slibuje hlavně výživnou motorizaci. Zárukou zábavy je tady turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec B48 od BMW. Ten disponuje nejvyšším výkonem 221 kW (300 koní) a vrcholným točivým momentem 400 newtonmetrů. Je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic a čtyřkolkou ALL4. Impozantní je už jen jeho probuzení tím “klíčkem”. Svoje třísethlavé stádo se nebojí ukázat a kdo zaklínadlo JCW nezná, vrhne na vás překvapený pohled. Countryman nabízí až 8 jízdních režimů, které poměrně zásadně mění jeho charakteristiku projevu, stejně tak jako grafiku displeje nebo podsvícení palubky.
Kvůli čemu jsme se na dnešní přednášce ale sešli především přátelé, je mód GO KART! Ano, jak správně název napovídá, jedná se doslova o motokárový režim. Že je to u SUV nesmysl? Ha ha! Mini se povedlo něco, co před tím nikomu jinému. Že půjde o motokárovou zábavu vám infotainment ještě připomene zvoláním “whoooohooo” abyste se už konečně probrali z letargie všedního dne, hodili cihlu na plynový pedál a přijeli domů z práce s vytřeštěnýma očima.
Motor vás okamžitě začne mačkat do sedačky, práskat do výfuku a strkat Countrymana s hutnou dynamikou vpřed, až se musíte přemlouvat nesundat nohu z plynu. Ale nedělejte to! Právě začíná cirkusové představení. Nebojí se točit převodovku do smrti a ždímat ze sebe, co se dá. Je točivý a nekonečně zábavný. Za cenu kolem 13ti litrů benzínu vám zrychlí dech i tep, než řeknete švec, ale cestou pro rohlíky se dokáže spokojit i se spotřebou kolem 10ti litrů.
Na co však musíte být ihned při rozjezdu u Coutrymana připraveni, je vaše precizní práce na volantu. Předek se chová podobně jako u bestiální předokolky a jako když vypustíte nadrženého dostihového koně z boxu, musíte okamžitě korigovat jeho směr. Skoro to vypadá, jakoby Countryman nevěděl co s přebytkem výkonu a nevěděl se rozhodnout, jestli jedete zrovna dragster závod na čtvrt míle, nebo chcete jet bokem hned do první zatáčky. Tento projev v přímce vyžaduje zkušenějšího řidiče a úplně bych nedoporučoval ho hned ukazovat babičce, pokud jí nevezete rovnou na hřbitov.
Svoji divokost v přímém směru pak Countryman dohání sebejistým ovládáním v zatáčkách. Sedí jako přilepený a poskytuje takovou dávku stability, která ve světě SUV nemá obdoby. Při rychlé změně směru přeskakuje za zatáčky do zatáčky jako zajíc na honu pod palbou brokovnic a čím rychleji to po něm chcete, tím víc mu to dělá dobře.
Dokázal bych si sice představit více zpětné vazby od podvozku, ale jinak svému módu GO KART Countryman beze zbytku dostál a motokáru si z jiného SUV zmáčknutím tlačiíka budete dělat těžko. Jak vás asi napadne, to že se karoserie v zatáčkách pohybuje doslova jako po kolejích asi nebude spojeno s úplně nadpozemským komfortem. Sportovně střižený podvozek vám samozřejmě naservíruje nekonečnou zábavu, ale jestli vás na vašich cestách potkávají spíše rozbité městské silnice, Countryman JCW pro vás nebude tím pravým. Nevytluče z vás duši, ale do města existují pohodlnější auta.
Mini Countryman JCW razí svůj vlastní a svérázný směr. Osobitý design a jeho sportovní vlohy, které řidiči předkládá úplně jiným stylem, je něco, co z něj dělá naprostý originál. Až ho někde potkáte na silnici, všimněte si jeho majitele. Určitě půjde o zajímavého člověka, který si jde svojí vlastní cestou a jenž by vás mohl ve spoustě věcí něčím obohatit.
Plusy
– originalita a styl
– silný motor
– skvělý v zatáčkách
Mínusy
– zpětná vazba řízení
« Elektromobil v zimě. Nezapomeňte zkontrolovat pneumatiky, platí pro ně nová pravidla Skoro jako RS. Škoda Fabia dostala 190 koní, výrazný lak a další úpravy. Vznikne jen 100 kusů »