Středoevropská rallye: Toyota snížila ztrátu před posledním kolem šampionátu
Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) díky solidním výsledkům v posledním dni závodu, kdy mu jen o vlásek uteklo celkové vítězství, dokázal opět o něco snížit ztrátu na nejlepšího ve světovém rallyovém šampionátu FIA. Český jezdec Filip Mareš vybojoval druhé místo ve WRC2 a celkové 8. místo v závodě.
Hvězdou posledního dne byl Takamoto Katsuta, který předvedl skvělý návrat do akce a inkasoval nejvyšší možný příděl 12 bodů díky prvním místům v samostatné klasifikaci Super Sunday a závěrečné Power Stage.
Po krátké přestávce v této sezóně, kdy vynechal předchozí kolo v Chile, předvedl Katsuta na asfaltovém povrchu CER potřebnou sebejistotu i dobré tempo a současně si chytře vedl na často se vyskytujícím kluzkém povrchu, kde byla na místě opatrnost. V neděli Katsuta zesílil tlak a byl nejrychlejším jezdcem při prvním průjezdu rychlostní zkoušky Passauer Land, resp. při návratu na Power Stage.
Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem dojeli celkově čtvrtí, ale v rámci nedělního programu byli dokonce nejrychlejší s náskokem 3,8 sekundy před stájovými kolegy Elfynem Evansem a Scottem Martinem, kteří podruhé po sobě vybojovali pódiové umístění v podobě druhého místa (plus třetí místo v Power Stage).
Tým TGR-WRT tak díky Evansovým a Katsutovým výsledkům získal o víkendu o dva body více než hlavní soupeř Hyundai, což před posledním kolem šampionátu v příštím měsíci (Rallye Japonsko) znamená snížení odstupu na 15 bodů – nabízené bodové maximum v Japonsku tak stále dává Toyotě šanci opětovně získat titul mistra světa.
Evans byl účastníkem těsného souboje o vítězství, v němž ještě v neděli ráno vedl Sébastien Ogier z téhož týmu. Kvůli jezdecké chybě byl Ogier nucen během prvního měřeného úseku předat vedení Ottu Tänakovi (Hyundai), ale dvě rychlostní zkoušky před koncem se Ogierovi podařilo ztrátu zredukovat na pouhou 1,5 s. Kvůli vysokému tlaku na pilu však Ogier bohužel dostal smyk v jedné z bahnitých zatáček SS17 a narazil do stromu, a byl tak společně s navigátorem Vincentem Landaisem nucen závod ukončit.
Podobný osud čekal Samiho Pajariho s navigátorem Ennim Mälkönenem hned v první dopolední etapě, což bohužel znamenalo předčasné ukončení další pozoruhodné jízdy s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID – na asfaltu jejich první, celkově pak třetí. Pajari byl na nejlepší cestě dojet mezi šesti nejlepšími celkově v rámci sbírání dalších cenných zkušeností na nejvyšší úrovni rallyového sportu.
Pajari se podle původního plánu vrací na Rallye Japonsko s vozem GR Yaris Rally2. Když v uvedeném podniku dojede ve své kategorii jako první nebo druhý, získá titul mistra světa ve WRC2.
Filip Mareš na druhém místě v kategorii WRC2
Druhé místo na CER v kategorii WRC2 získal další vůz GR Yaris Rally2 v rukách českého jezdce Filipa Mareše, jedoucího za tým ACCR Toyota Dolák. Spolu s navigátorem Radovanem Buchou zároveň reprezentovali lokální tým Toyota Gazoo Racing Czech. V celém závodu jim patřilo celkové 8. místo.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Mám radost z opravdu pěkných výsledků Elfyna a Takamota v této rallye, kdy obzvláště dnes týmu opravdu pomohli udržet týmové naděje na zisk mistrovského titulu. Seb byl samozřejmě hodně zklamaný kvůli nehodě, což byla velká smůla, protože zde byl opět hodně rychlý. Poté to vypadalo, že bychom mohli nějaké body ztratit, ale nakonec díky Takovi a Elfynovi jsme si proti konkurenci o dva body polepšili, takže před Rallye Japonsko stále zůstáváme ve hře: je to v našich rukách – pokud obsadíme první dvě místa a získáme maximum bodů za nedělní program. Máme velkou radost hlavně kvůli Takovi: po přestávce se vrátil a předvedl přesně to, co jsme od něj očekávali. Byl opatrnější tam, kde to bylo zapotřebí, postupně rostla jeho sebejistota a v neděli se jeho výkon dostavil tak nějak přirozeně. Se Samim se na asfaltu postupně stále zlepšoval. Dnes dopoledne se dopustil jen malé chyby, za kterou hodně zaplatil, ale to je součástí procesu učení a jeho dalším cílem je bojovat v Japonsku o titul ve WRC2.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Nebyl to pro nás špatný víkend. Společně se Scottem odjíždíme jako posádka, která inkasovala nejvíce bodů, a jsme tak do jisté míry spokojeni a je to dobré pro tým. Možná jsme pokaždé nezářili v etapových časech, ale měli jsme pár dobrých chvil a byl to celkově konzistentní víkend. Tu a tam nám něco uteklo, ale nakonec jsme druzí, a tak z toho můžeme mít celkem radost. Co se bodů do šampionátu značek týče, dnes jsme bohužel trochu utrpěli ránu, ale tak špatné to nebylo, takže stále jsme ve hře a před Rallye Japonsko je to otevřené.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)
„Ta dnešní událost je mi kvůli celému týmu moc líto. V této předposlední etapě bylo v první zatáčce pod stromy o dost více bahna, než jsem čekal, a tak jsem kvůli nedotáčivosti narazil do stromu na vnější straně. Týmy připravující rozpis tratě neměly možnost tuto etapu předem projít, takže jsem tuto informaci v poznámkách neměl, ale to mne neomlouvá, protože já sedím za volantem a jiní jezdci tuto chybu neudělali. Teď cítím zklamání, hlavně kvůli týmu, protože tento víkend jsme jinak mohli mít dobré výsledky. Již tři podniky po sobě jsme jednoznačně měli tempo, ale nakonec to nevedlo ke kýženému výsledku. Díky Elfynovi a Takovi stále máme na Rallye Japonsko šanci na mistrovský titul, a tak se opět pokusíme o maximum.“
Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18)
„Chci opravdu moc poděkovat týmu za neuvěřitelnou podporu, kterou mi v posledních dvou měsících v nejtěžších chvílích poskytoval. Pro mne osobně to byla hodně těžká sezóna, takže cítím velký tlak, abych zde odvedl dobrou práci, ale dokázali jsme získat maximum bodů za Super Sunday a za Power Stage, resp. čtvrté místo celkově. Jízdu jsem si moc užil, z vozu jsem měl dobrý pocit a jsem šťastný za dojezd s tímto výsledkem. Samozřejmě nás stále čeká Rallye Japonsko, kde se společně s týmem pokusíme předvést to nejlepší. Nikdy se nevzdáváme a stále tlačíme na pilu.“
Sami Pajari (jezdec, vůz č. 5)
„V dnešní první etapě jsem to v jedné zatáčce vzal trochu moc zeširoka a možná i trochu nešťastnou náhodou se náš vůz snadno převrátil, ale byla to moje chyba. Je to škoda a je mi to líto kvůli týmu. Musím se z toho prostě poučit, pochopit, co se stalo, a příště být lepší. Až do té chvíle to pro nás vypadalo hodně dobře, všechny dny jsme jeli čistě a postupem času jsme pozorovali jasné zlepšení. S vozem jsem se hezky sžil, zajel několik pěkných etapových časů a hlavně jsme se hodně naučili. Tyto tři podniky s vozem Rally1 byly opravdu úžasné, pro mne splněný sen, a tak jsem si to moc užil. Nyní se již chystám předvést to nejlepší na Rallye Japonsko ve WRC2.“
KONEČNÉ VÝSLEDKY, STŘEDOEVROPSKÁ RALLYE
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2 hod 37 min 34,6 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7,0 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39,8 s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 21,0 s
5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 min 41,9 s
6 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9 min 17,6 s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 34,1 s
8 Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11 min 41,5 s
9 Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +12 min 10,6 s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12 min 20,3 s
Nedokončil: Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Nedokončil: Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí jezdců po dvanáctém kole:
1 Thierry Neuville 225 bodů
2 Ott Tänak 200
3 Elfyn Evans 185
4 Sébastien Ogier 166
5 Adrien Fourmaux 146
6 Kalle Rovanperä 114
7 Takamoto Katsuta 102
8 Dani Sordo 44
9 Sami Pajari 41
10 Gregoire Munster 37
Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí týmů po dvanáctém kole:
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 526 bodů
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 511
3 M-Sport Ford World Rally Team 267
A co bude následovat?
Sezónu zakončí 21.–24. listopadu Rallye Japonsko, podnik pořádaný na domácí půdě týmu TGR. Podnik, který se do soutěžního kalendáře WRC vrátil v roce 2022, se koná na náročných cestách s asfaltovým povrchem v kopcích prefektur Aiči a Gifu; servisní park bude ležet v Toyota City poblíž města Nagoja.
.« Nová pravidla z Bruselu mění parkování. Týkají se mnoha řidičů, kteří mají průkaz ZTP Vzali jsme Cupru Formentor VZ na Nürburgring: Překvapila svými schopnostmi »