Tesla vyvíjí vlastní baterii. Snížila by cenu a zvýšila bezpečnost
Nejlepšími li-ion bateriemi současnosti jsou baterie NMC, ale i levnější akumulátory s chemií LFP procházejí vývojem a mají mnoho výhod. Ani americká Tesla je neobchází. Naopak, vidí v nich velkou budoucnost, jak naznačuje inzerát na pracovní pozici odborníka na vývoj katod pro LFP články.
Web Teslarati si všiml, že automobilka Tesla hledá experta pro program vývoje katod baterií LFP (lithium-železo-fosfát). To je překvapivé, protože baterie s touto chemií jsou kvůli nižší energetické hustotě považovány za „méněcenné“ ve srovnání s bateriemi NMC (nikl-mangan-kobalt). Tesla je sice používala, ale jen v základních verzích modelů, například v Tesle 3 RWD se zadním náhonem. Nicméně LFP baterie mají i mnoho výhod. Jsou levnější, chemicky stabilnější, takže lépe snášejí vysoké teploty, což snižuje riziko požáru nebo exploze, a v poslední době se výrazně zkrátil čas jejich nabíjení.
Pokles ceny, zejména v Číně, je natolik radikální, že elektromobily vybavené LFP bateriemi se cenově začínají vyrovnávat vozům se spalovacími motory. Proto je zájem Tesly o tuto „méněcennou“ chemii logický. Nakonec, interní vývoj LFP článků nedávno oznámil i korejský koncern Hyundai. Teslarati se domnívá, že nábor expertů souvisí s plány Tesly na interní výrobu LFP baterií v Gigafactory v Nevadě. Kapacita této linky by měla dosáhnout 100 GWh. Očekává se, že LFP baterie Tesla použije v nedávno představeném robotickém taxíku Cybercab, který by měl být realitou v roce 2026.
Americká výroba LFP článků by zároveň Teslu osvobodila od 25procentního cla na čínské li-ion baterie, které nedávno zavedla Bidenova administrativa. S Čínou však Tesla nadále plánuje spolupracovat, konkrétně se společností CATL, se kterou má rozběhnutý projekt vývoje levných baterií pro masový elektromobil, pravděpodobně dlouho slibovanou nízkonákladovou Teslu. Jak uvádí Bloomberg, Tesla nakoupí od CATL technologie na výrobu LFP baterií pro svůj Megapack, přestože závod bude na 100 % provozovat americká automobilka. Kromě toho Tesla pracuje i na NMC článcích s technologií suchých elektrod.
.« MOL varuje před výkyvy dodávek paliv kvůli konci ruské ropy Středoevropskou rallye vede po české části Neuville, Mareš je jedenáctý »