cupra-unveils-the-terramar-the-new-hero-of-a-new-era_03_hq

Nové sportovní SUV posouvá značku CUPRA do luxusnějších sfér trhu

17. 10. 2024 • Novinky

CUPRA Terramar je novým protagonistou nové éry, který přichází v době, jež je pro značku CUPRA mimořádně významná. Sportovní SUV posouvá značku CUPRA do luxusnějších sfér trhu, do středu nejrychleji rostoucího segmentu v Evropě.

CUPRA Terramar je splněný slib, který značka dala před dvěma roky. Terramar bude silným impulzem pro další pokračování úspěšného vývoje prodeje a finančních ukazatelů společnosti.

CUPRA je jednou z nejrychleji rostoucích automobilových značek v Evropě a od roku 2018 dodala již 700 000 vozů. Současně rozšiřuje svou globální přítomnost s více než 800 showroomy CUPRA Garage na celém světě.

„S modelem CUPRA Terramar nejenže rozšíříme naše portfolio produktů, ale současně také pomáháme naší značce CUPRA ‚dospět‘, protože ji přinášíme do vyšších sfér trhu, k novým zákazníkům a do nových rostoucích segmentů, aniž bychom ztratili svého rebelského a vyzývajícího ducha,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva značky CUPRA. „Terramar je vozem, který dnes posiluje postavení značky CUPRA jako značky, jež je ještě dospělejší, sebevědomější ve svém směřování a jistější ve své identitě než dosud, aniž by jakkoli ustupovala od svého rebelského ducha a autentičnosti.“

Vzhledem k tomu, že si model CUPRA Terramar zaslouží velkolepé představení, spojila značka CUPRA své síly s Pohárem Ameriky ve strategické alianci, která inspiruje svět z Barcelony během 37. Poháru Ameriky, který se koná v sídle značky CUPRA.

Premiéru modelu CUPRA Terramar umocňuje exkluzivní verze America’s Cup Limited Edition. CUPRA vyrobí pouhých 1337 těchto vozů s jedinečným designem a stylistickými prvky, které oslavují tuto spolupráci.

Model CUPRA Terramar byl navržen a vyvinut v Barceloně a je vyráběn v továrně Audi v maďarském Győru. První vozy budou zákazníkům předány v posledním čtvrtletí letošního roku.

CUPRA Terramar míří do centra segmentu SUV jako vysoce emocionální, sportovní SUV, které přebírá novou DNA značky CUPRA. Výsledkem je vůz, který svým osobitým designem vyčnívá z davu.

CUPRA Terramar připomíná svým názvem historický závodní okruh (Autòdrom de Sitges-Terramar), na němž se značka v roce 2018 zrodila.
Sportovní proporce jsou impulzem, díky němuž CUPRA Terramar vyniká. CUPRA Terramar má vnější výšku 1584 mm, vnější šířku 1863 mm, vnější délku 4519 mm a rozvor náprav 2681 mm.

Při pohledu zpředu se CUPRA Terramar prezentuje tváří výkonného vozu charakterizovaného žraločím nosem. CUPRA Terramar používá nový charakteristický světelný design značky s motivem tří trojúhelníků – ve spojení se světlomety CUPRA Matrix LED Ultra disponujícími technologií s vysokým rozlišením. Terramar se tím definuje jako luxusní vůz. Logo CUPRA je ohraničeno dvěma liniemi, které dodávají dlouhému povrchu kapoty skulpturální a dynamický charakter a zvýrazňují proporce vozu.
Vnější design přídě vizuálně odlehčuje nahrazení masky chladiče funkčním spodním otvorem pro přívod vzduchu, který svým stylem připomíná sportovní vozy.

Sportovní proporce přecházejí z přídě SUV do jeho boků definovaných ladnými liniemi, které umocňují dojem vysoké výkonnosti tohoto SUV.
Proporce modelu CUPRA Terramar jsou umocněny koly nabízenými ve verzích s průměrem ráfku 18, 19 a 20 palců.

Široké proporce zadního designu modelu CUPRA Terramar dodávají tomuto SUV působivé vzezření. Uprostřed mezi zadními svítilnami je umístěno osvětlené logo CUPRA, které doplňuje osvětlený název Terramar. Zadní difuzor vytváří kontrast s ostatními designovými prvky, a pomáhá tak odlehčovat proporce vozu, který tím získává vyzývavý charakter.

CUPRA Terramar bude nabízena s devíti barvami karoserie včetně dvou matných laků – bronzová Century matná* a šedá Enceladus matná. Paletu barev završuje odstín Dark Void inspirovaný barvou plazmy použitou na studii CUPRA DarkRebel spolu s odstíny modrá Fjord, bílá Glacial, modrá Cosmos, šedá Timanfaya, černá Midnight a šedá Graphene.

Řidiče a jeho spolucestující čeká před nastoupením do modelu CUPRA Terramar slavnostní uvítání s dynamickou světelnou inscenací vytvářenou předními světlomety a zadními svítilnami. Světelnou show umocňuje kromě osvětlení prahů dveří také promítání loga CUPRA na zem a nápisu CUPRA před vůz (tzn. na stěnu nebo garážová vrata).

Vysoce emocionální charakter modelu CUPRA Terramar je patrný rovněž ve vnitřním prostoru tohoto SUV. V interiéru orientovaném na řidiče je hlavním protagonistou osoba za volantem. První součástí vozu, s níž řidič přichází do styku, je sériově dodávaný volant CUPRA s páčkami pro manuální řazení a ovládacími tlačítky pro maximální kontrolu nad vozem. Pro dynamickou jízdu jsou dokonale přizpůsobena také sériově dodávaná skořepinová sedadla.

Všechny prvky kolem řidiče byly navrženy v souladu s emocionálním designovým stylem značky CUPRA, v němž hraje významnou roli souhra dynamických linií a progresivních povrchů. To je obzvlášť patrné na středové konzole, jejíž skulpturální páteř se ladně vine kolem funkčních prvků. Páteř se vyznačuje designem s 3D parametrickým vzorem, který se nachází rovněž na strukturálních částech přístrojové desky a v němž se zrcadlí zaměření značky CUPRA na nečekané a progresivní detaily.

Při vývoji byla pozornost zaměřena na digitalizaci. Do nově navrženého a vylepšeného uživatelského rozhraní je začleněn digitální panel sdružených přístrojů doplněný centrálním 12,9“ displejem informačního a zábavního systému s osvětleným posuvným ovládacím prvkem v retro stylu. Zážitek z řízení pozvedává také head-up displej, který promítá informace na čelní okno přímo do zorného pole řidiče.

Informační a zábavní systém obdržel jako uživatelské rozhraní pro snadné ovládání vylepšenou lištu s aplikacemi, ovládací prvky a ovládací lištu pro funkce klimatizace. Hlavní roli zde hraje jednoduchost, individualizace a nejmodernější design. Ovládání klimatizace je nyní dokonale integrováno do tlačítka na displeji informačního a zábavního systému a doplňuje koncept digitální a fyzické interakce.

V interiéru modelu CUPRA Terramar se sportovní výkony prolínají s designem v dokonalé ergonomii. Tuto skutečnost dokládá například vysoká poloha centrálního displeje společně s výrazně tvarovanými sedadly dokonale obklopujícími tělo a čalouněním boční stěny středové konzoly, jež poskytuje nejlepší oporu nohám. Spojení účelnosti s vyspělými technologiemi umožnilo použít inovativní udržitelné materiály. Výběr materiálů z recyklovaných surovin a obnovitelných zdrojů přitom kombinuje vytříbený styl se sportovností.

Atmosféru v interiéru umocňují tři barevné varianty – Deep Ocean, Moon Light a High Canyon. Tmavě modrý interiér Deep Ocean zahrnuje skořepinová sedadla čalouněná umělou kůží ve spojení s tkaninou na prostředních sedacích plochách, která je vyráběna ze 100% recyklovaného vlákna SEAQUAL® YARN získávaného zpracováním plastového odpadu posbíraného na plážích, v oceánech, ústích řek a mořích.

Udržitelnost je nedílnou součástí také tmavě šedého interiéru Moon Light. Sedadla jsou čalouněna materiálem Dinamica® s prostředními plochami z tkaniny obsahující 73 % recyklovaného polyesteru (získávaného zpracováním výrobního a spotřebního odpadu).

V interiéru High Canyon v tmavém karmínově červeném odstínu jsou skořepinová sedadla čalouněna kůží, při jejímž vyčiňování jsou používána činidla získávaná z rostlin.

Všechny varianty sedadel mají reliéfní logo CUPRA na opěrce hlavy a prošívání v barvě mědi, které ladí s rámečky výdechů ventilační soustavy, ozdobným obložením na výplních dveří a ozdobnými prvky ve stejné barvě. Tyto jemné detaily zintenzivňují ve vnitřním prostoru charakteristický vzhled a atmosféru značky CUPRA.

Vnitřní osvětlení dodává interiéru modelu CUPRA Terramar neuvěřitelný charakter. Propojením chytrých světel na přístrojové desce a spodního osvětlení výplní dveří vpředu a vzadu vzniká jedinečná atmosféra.

CUPRA Terramar nabízí také maximální praktičnost díky možnosti podélného posouvání zadních sedadel – dopředu nebo dozadu o 15 cm –, jímž lze objem zavazadlového prostoru zvětšit na 642 litrů (při využití prostoru do výšky horních okrajů opěradel sedadel vzadu a bez dvojité podlahy).

CUPRA Terramar kombinuje přednosti spalovacích motorů a elektrifikace. Nabídka pohonů zahrnuje řadu různých variant, z nichž si každý řidič může vybrat úroveň sportovních výkonů, jaká vyhovuje jeho požadavkům.

Pět různých pohonů na základě tří různých technologií poskytuje široký výběr a zaručuje modelu CUPRA Terramar vynikající jízdní dynamiku. TSI (zážehové motory), eTSI (mild hybridní jednotky) a nová generace plug-in hybridních systémů (eHybrid) pokrývají rozsah nejvyšších výkonů od 150 k do 272 k. CUPRA Terramar je exkluzivně vybavena dvoustupňovou převodovkou DSG bez ohledu na variantu pohonu.

Vstup do modelové řady CUPRA Terramar tvoří nyní mild hybridní jednotka (eTSI), která umocňuje hospodárnost zážehového motoru 1,5 litru o výkonu 150 k (110 kW) mild hybridní technologií s napětím 48 V. Ve spojení výhradně se 7stupňovou převodovkou DSG se tato kombinace vyznačuje mimořádně úsporným provozem.

Systém používá 48V reverzní alternátor a 48V sadu lithium-iontových akumulátorů, což mu dává větší kontrolu nad poháněcím ústrojím. Hospodárnost modelu CUPRA Terramar zvyšuje mimo jiné tím, že umožňuje v některých jízdních situacích vypnout motor při setrvačné jízdě, získávat zpět kinetickou energii při zpomalování a elektricky podporovat motor při zrychlování.

Sportovní výkony jsou ústředním tématem u dvou zážehových motorů TSI se zdvihovým objemem 2,0 litru. První z nich poskytuje nejvyšší výkon 204 k (150 kW) a jeho hnací síla je v modelu CUPRA Terramar optimálně přenášena na vozovku prostřednictvím 7stupňové dvouspojkové převodovky DSG a pohonu všech kol (4Drive).

Druhá jednotka TSI posouvá výkon na ještě vyšší úroveň a dodává se pro variantu CUPRA Terramar VZ. VZ je zkratkou španělského slova „veloz“ s významem „rychlý“, a dokonale tedy vyjadřuje charakter nejvýkonnějších verzí v produktové řadě značky CUPRA.

Motor modelu CUPRA Terramar VZ je vyladěn na nejvyšší výkon 265 k (195 kW) a rovněž kombinován se 7stupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol (4Drive), aby si řidič mohl užívat nejryzejší podoby sportovních výkonů a jízdní dynamiky.

CUPRA Terramar využívá elektrifikaci k vyvolání nového pocitu z jízdy, který přinese řidiči ještě větší potěšení. Nová generace plug-in hybridního pohonu zvyšuje výkonové parametry a poskytuje dlouhý dojezd pouze na elektřinu. Tím znovu dokazuje, že elektrifikace a sportovní výkony se vzájemně skvěle doplňují.

Nová CUPRA Terramar nabídne dvě výkonové varianty nové generace pohonu eHybrid: 204 k (150 kW) a 272 k (200 kW) ve verzi VZ. Obě jsou vybaveny motorem 1.5 TSI ve spojení s elektromotorem a relativně velkou sadou akumulátorů, která nabízí využitelnou kapacitu 19,7 kWh. To znamená, že nová CUPRA Terramar dokáže na jedno nabití ujet pouze na elektřinu více než 100 km – díky tomu poskytuje potěšení z jízdy s čistým svědomím ohledně ochrany životního prostředí. Sada akumulátorů je kompatibilní s rychlým nabíjením na cestách výkonem až 50 kW (stejnosměrné nabíjení), zatímco doma zajistí doplňování elektrické energie nástěnná nabíječka o výkonu 11 kW.

Kombinace vysokých výkonů poháněcího ústrojí s dynamickými jízdními vlastnostmi je klíčovým prvkem charakteru modelu CUPRA Terramar, který nabízí jedinečné zážitky z jízdy díky konstrukci na základě platformy MQB Evo.

Přední náprava se vzpěrami MacPherson a víceprvková zadní náprava společně se sportovním odpružením (světlá výška je o 10 mm nižší v porovnání s výchozí platformou) – dodávané sériově pro všechny verze – umožnily týmu inženýrů precizně nastavit charakteristiky vinutých pružin a teleskopických tlumičů a dosáhnout optimalizovaného rozložení hmotnosti.

Sériově dodávané progresivní řízení mění odezvu a účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, a poskytuje tak řidiči vynikající ovladatelnost a citlivé spojení s vozovkou při zajištění maximální agility.

CUPRA Terramar používá elektrický brzdový posilovač, který reaguje rychleji, umožňuje rekuperaci kinetické energie díky funkci souběžného zpomalování brzdovou soustavou a elektromotorem (specifická funkce plug-in hybridních verzí modelu CUPRA Terramar), a kromě hospodárnosti tak zvyšuje také úroveň aktivní bezpečnosti. Elektrický brzdový posilovač byl specificky přizpůsoben pro modely CUPRA.

CUPRA Terramar ve verzích s pohonem všech kol 4Drive posouvá svou bezpečnou ovladatelností jistotu za volantem na ještě vyšší úroveň. Systém pohonu všech kol nepřetržitě sleduje velký počet parametrů včetně úhlu otočení volantu, rychlosti otáčení kol a míry otáčení vozu kolem svislé osy, aby každé kolo dostávalo v každém okamžiku právě potřebnou hnací sílu.

U zavěšení předních kol modelu CUPRA Terramar je nastaven větší úhel odklonu kola, což zvyšuje adhezi v příčném směru a umožňuje rychlejší průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven také novým spodním příčným ramenem přední nápravy s optimalizovanou elastokinematikou. Výsledkem jsou ještě bezprostřednější reakce na pohyby volantu a větší ochota vozu měnit směr jízdy podle požadavků řidiče.

Charakter modelu CUPRA Terramar lze měnit prostřednictvím různých jízdních režimů: Comfort, Performance, CUPRA (pro verze VZ), Offroad (ve verzích s pohonem všech kol) a Individual. CUPRA Terramar tak disponuje obrovským rozsahem schopností a charakterem podle specifických požadavků řidiče. U všech pohonů lze ESC nastavit do režimu Sport a v případě verzí VZ (2.0 TSI 265 k a eHybrid 272 k) může být ESC dokonce deaktivováno (ESC Off).

CUPRA Terramar má v sériové výbavě buď 18“ kola s pneumatikami širokými 235 mm (1.5 eTSI 150 k, 2.0 TSI 204 k a eHybrid 204 k), nebo 19“ kola s pneumatikami širokými 255 mm (VZ 2.0 TSI 265 k a VZ eHybrid 272 k). Na přání může být CUPRA Terramar vybavena 20“ koly s pneumatikami širokými 255 mm, které zajistí ještě lepší zážitky z jízdy.

Verze CUPRA Terramar VZ (2.0 TSI 265 k a eHybrid 272 k) mohou být vybaveny výkonnými brzdami Akebono. V porovnání se sériově dodávanými brzdami (340 x 36 mm) jsou šestipístkové brzdové třmeny kombinovány s většími odvrtávanými brzdovými kotouči (375 x 36 mm), které dosahují ještě lepších brzdných výkonů. Řidič tak může mít v dynamické vlastnosti tohoto SUV ještě větší důvěru.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz