Test ojetiny Chevrolet Camaro SS 6,2 V8: Dostupná cesta k pořádnému autu
Chevrolet Camaro je legenda a odpověď na stejně ikonický Ford Mustang, proti kterému bylo namířeno a vzniklo dva roky po jeho představení, konkrétně 29. září 1966. Zatímco ale Ford nedávno představil novou generaci Mustangu, Chevrolet oznámil, že Camaro končí bez přímého nástupce. Jméno sice přežije, ale pravděpodobně půjde o úplně jiné auto nebo elektromobil. To zřejmě způsobí, že všechny dosud vyrobené kousky budou i zajímavou investicí. Ceny poslední generace na sekundárním trhu jsou ale stále zajímavé, a tak se naskýtá možnost pořídit si ojeté poctivé Camaro s osmiválcem za rozumné peníze a přesně na jednu takovou ojetinu jsem se podíval.
Začněme cenou. Prodejce AAA Auto si jej cení na rovných 900.000 korun. Auto je však poměrně mladé, jde o šestou a poslední generaci před faceliftem z roku 2019 a má najeto jen 80.000 kilometrů. Za takovou cenu se dnes prodávají mdlé sportovní hatchbacky. Tady dostanete obrovský kus amerického železa s enormním osmiválcem a skvělým charakterem. Ve srovnání s pátou generací přinesla šestá nejen moderní vzhled, ale i pokročilejší technologie. Tento posun se projevil i na jízdních vlastnostech. Zatímco předchozí verze se zaměřovaly hlavně na čistou sílu, nová generace přidala větší sofistikovanost v jízdě a technologické inovace, přičemž si zachovala svůj charakteristický sportovní duch.
Šestá generace Chevroletu Camaro byla postavena na platformě GM Alpha, kterou sdílí například s modely Cadillac CTS a ATS. Díky této platformě se podařilo snížit hmotnost vozu a dosáhnout lepšího rozložení hmotnosti, což bylo obzvláště důležité vzhledem k velkému osmiválcovému motoru umístěnému vpředu. Tyto změny výrazně zlepšily jízdní vlastnosti vozu. Nabídka motorů byla skutečně rozsáhlá. Základním motorem byl dvoulitrový čtyřválec Turbo s výkonem 275 koní, nad ním se nacházel 3,6litrový vidlicový šestiválec s výkonem 335 koní. Většina zájemců se však pravděpodobně rozhodne pro osmiválec. Šestá generace Camara nabízí pod kapotou atmosférický 6,2litrový V8 motor, ale i variantu s kompresorem, která dosahuje výkonu až 659 koní ve verzi ZL1.
První ohledání vozu je přesně takové, jaké bych si ho představoval. Mohutná, nasupená a svalnatá karoserie je jedním slovem monumentální a říkám si, že „američtější“ snad již ani být nemůže. Zamračená maska chladiče skrývá úzké světlomety a na ní navazuje neuvěřitelně dlouhá, vyboulená kapota, pod níž trůní obří osmiválec 6,2. Na délku měří bezmála 4,8 metru, na šířku má se zrcátky dva metry a vysoké je jen necelých 1,4 metru. Přestože má rozvor náprav přes 2,8 metru, zadní sedadla jsou spíše nouzová, dospělý člověk, který má i nohy, si na ně prakticky nesedne.
Přiznám se, interiér byl moje velká obava. Jeho design je dosti strohý a nutno uznat, že některé designové prvky by v evropské konkurenci nejspíše neobstály. Tak nějak mám ale pocit, že to vše ke Camaru patří. Nemá to být luxusní cestovní kupé, ale neurvalý, hrubiánský sporťák a přesně ten dojem taky mám. Nikde nic nevrže, neskřípe, neklepe, interiér je nejen dobře spasován, ale také výborně odhlučněn, což oceníte na našich cestách ze všeho nejvíc. Při usednutí nejprve dlouho padám, než zabořím pozadí do pohodlné, kožené sedačky, abych záhy zjistil, že kolem dokola vlastně vůbec nic nevidím. Camaro opravdu nenabízí moc výhledu, uzounká boční okna omezují výhled do stran a obří kapota přede mnou mi nedovoluje příliš odhadu. Sotva jsem si ale na svůj úkryt uvnitř interiéru zvyknul, náhle se mi tato pozice začala líbit, samozřejmě, při parkování není úplně ideální, ale ten pocit, že sedíte opravdu uvnitř vozu je prostě k nezaplacení a nejedno evropské auto se svým vysokým posazem by se mohlo jen učit.
Zajímavým prvkem je displej multimediálního systému, který je neobvykle nakloněn směrem dolů. To však z pohledu uživatele nepředstavuje problém, protože zůstává dobře čitelný. Displej je dotykový, avšak vyžaduje trochu silnější dotyk, než na co jsme zvyklí u moderních vozů. Grafika odpovídá době, kdy auto vzniklo a pozitivem je přehledné uživatelské rozhraní systému Chevrolet MyLink. Další výhodou je podpora konektivity pro Apple CarPlay a Android Auto. Camaro může nabídnout poměrně bohatou výbavu, srovnatelnou s mnoha moderními vozy. Patří sem bezklíčový přístup, který lze nastavit tak, aby se vůz automaticky zamykal a odemykal při přiblížení či odchodu s klíčem, a startování tlačítkem. K dispozici je také elektrické ovládání oken a zrcátek, vyhřívaná i odvětrávaná sedadla, prémiový audiosystém, sledování mrtvého úhlu a adaptivní tempomat. Navíc je vybaven head-up displejem a bezdrátovým nabíjením telefonu, které se nachází ve středové konzoli za předními sedadly. Bohužel, prostor pro nabíjení je menší, takže některé moderní velké telefony se tam nevejdou.
Testované Camaro bylo s osmiválcem v základní variantě, tedy SS nebo občas označováno jako LT1. Motor dosahuje výkonu 333 kW/453 koní v 5700 otáčkách a točivého momentu 617 Nm při 4600 ot/min. Z klidu na stovku zrychlí za 4,4 sekundy a jede až 290 km/h. Konečně vyjíždíme. Startuji obří motor, který nejprve brutálně vyštěkne a poté mě fascinuje svojí kultivovaností, běží až sametově hladce. Ne jinak je tomu při klidné jízdě, automat řadí zpravidla ještě pod hranicí dvou tisíc otáček a nechává obří motor jen v poklidu převalovat. To naprosto stačí, small block disponuje už od volnoběhu takovým krouťákem, že na většinu běžných situací stačí jen lechtat plyn v řádu milimetrů. To, co se děje potom je ale nepopsatelné.
Předovka s až obdivuhodnou rychlostí podkope několik rychlostí, pryč jsou ty doby, kdy se ještě dlouho po sešlápnutí plynu nic nedělo, a mastodont se s duněním osmiválce řítí vpřed. Všech 453 koní posílá americkou bestii kupředu obdivuhodnou rychlostí. Akcelerace vás zatlačí do sedadel absolutně kdykoliv, můžete jet do kopce s patnácti sty otáčkami a Camaro se vám stejně pokusí zlomit vaz při každém šlápnutí na plyn. Zrychlení je opravdu skvělé, odezva motoru okamžitá a ten ZVUK! To se nedá popsat, to se musí zažít! Tady mě napadá první srovnání s Mustangem. Camaro zní prostě lépe a je hlučnější a to jakože o dost.
Od amerického auta jsem čekal brilantní a brutální motor, ten jsem tedy dostal. Jak je na tom ale podvozek? Obdivuhodně dobře! Ani měkké, ani tvrdé nastavení se z vás nebude snažit vyklepat duši, ale v zatáčkách podrží mohutnou karoserii ve stopě bez otravného kývání. K tomu si přidejte slušné boční vedení sedaček a překvapivě i rozumnou odezvu od řízení a máte opravdu hodně obstojný sporťák. Ani při ostřejší jízdě jsem neměl pocit, že bych řídil tak velké auto a spolu s ustřelováním zadku jsem se ve výsledku s Camarem naprosto skvěle bavil. Na jedničku funguje i filtrování rázů a nerovností, při jízdě po rozbitých kostkách matičky Prahy jsem se mohl bez hulákání bavit se spolujezdcem a neměl jsem pocit, že by Camaro touto jízdou nějak trpělo.
Jeho schopnost zatáčet je až obdivuhodná, je nutno podotknout, že šestá generace také dost zhubla. Váží “jen” 1,7 tuny, kdyžto pátá vážila 2,1. Slušná dieta a jde to hodně poznat. Oproti Mustangu ze stejné doby má Camaro více mechanické přílnavosti a to na přední i zadní nápravě. JDe s ním tedy jet mnohem ostřeji v zatáčkách a nemusíte se bát, že vám samo uteče někam do škarpy. Takových videí Mustangů je plný internet, ten totiž tuto vlastnost má a pramení to z mnohem menší porce mechanického gripu.
Dostat Camaro do boku vyžaduje více hulvátství a musíte mu dát velký povel plynem nebo jej rozkývat. Vzadu je samozřejmě mechanický samosvor, ale pozor, jeho svornost je dost ostrá a auto ihned kousne. Mustang je tak přístupnější ke klukovské zábavě létat zatáčkami bokem, ale je horší sporťák na čistou stopu. Camaro to má přesně naopak. Poslat ho do driftu a udržet jej v něm vyžaduje zkušenějšího řidiče. Čistě a rychle se s ním však jezdí jednodušeji. Záleží tedy na vašich preferencích, ale celkově mi přijde Camaro SS mnohem lepší sportovní vůz než standardní Mustang GT. Karty by se srovnaly, pokud bychom vedle něj postavili Bullit nebo Mach 1. Ty byly tomuto SS dost podobné.
Jak již někde někdo řekl, pokud člověk vyzkouší svůj automobilový sen v praxi, nezřídka je jím hodně zklamán a přesně toho jsem se obával i před testem Camara. Můžu ale s obdivem, a dokonce i velkým nadšením prohlásit, že se žádné zklamání nekoná. Tam, kde jsem čekal dobré vlastnosti, dostal jsem výborné. Tam, kde jsem čekal spíše horší, dostal jsem minimálně dobré. Camaro nejenže obstojí proti přímé konkurenci v podobě Mustangu, ale za mě je dokonce v mnohém předčí. Je to prostě sporťák pro všechno, má potenciál k dennímu ježdění, vynikající motor s brutálním výkonem a velmi solidní podvozek. Co napsat závěrem? Snad jen – chci ho!
Pokud zvažujete pořízení Chevroletu Camaro z roku 2019, je důležité věnovat pozornost několika aspektům:
1. Motor a výkon: Camaro se často nabízí s šestiválcovým nebo osmiválcovým motorem. V případě šestiválcového motoru 3.6L můžete narazit na problémy s opotřebením rozvodového řetězu. Pokud hledáte vyšší výkon a spolehlivost, osmiválcový motor (6.2L V8) je lepší volba, ačkoli může být dražší a náročnější na údržbu.
2. Servis a údržba: Camaro, obzvláště pokud je dováženo z USA, může mít odlišnosti v náhradních dílech a servisních požadavcích. I když je dostupnost dílů v Česku lepší než v minulosti, stále to může být faktor, který je třeba zvážit.
3. Spotřeba paliva: Camaro je sportovní vůz a tomu odpovídá i vyšší spotřeba paliva, zejména u verzí s osmiválcem. Je dobré si být vědom nákladů na provoz, zejména pokud plánujete auto používat na každodenní jízdu.
Před koupí doporučuji zkontrolovat celkový stav vozidla, historii servisu a ideálně se poradit s odborníkem na americké vozy.
« ŘSD podepsalo smlouvu na D11 Trutnov-hranice, stavba začne 11. října Škoda se pořádně odvázala: Enyaq RS Race je závodní elektromobil ve stylu rally »