cars

Prodeje aut v Evropě padají jako podzimní listí. To nejhorší nás teprve čeká

9. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Evropský automobilový průmysl čelí „hororovému podzimu“. Takto to alespoň předpovídá německý profesor Ferdinand Dudenhöffer, uznávaný odborník, který je známý jako „papež automobilismu“. Jak uvedl německý deník Bild, zatímco prodeje automobilů v Evropě prudce klesají, ceny aut výrazně rostou.

„Klíčové automobilové trhy, jako jsou Německo a Itálie, byly už během prvních osmi měsíců roku mírně v mínusu – a zlepšení se zatím nerýsuje,“ citoval deník 73letého experta, který v roce 2000 založil Centrum automobilového výzkumu (CAR).

Podle jeho odhadu bude v zemích Evropské unie společně se Švýcarskem, Norskem a Islandem zaregistrováno jen 10,7 milionu nových osobních aut. To by znamenalo, že oproti loňsku se prodá o 200 tisíc vozidel méně. „Prodeje padají jako listí ze stromů,“ napsal deník Bild s použitím této metafory.

A to není všechno. Podle Dudenhöffera se prodej nových elektromobilů propadl už od srpna. Oproti minulému roku to znamená pokles o 90 tisíc vozidel (8,3 procenta). Tento rozdíl by se do konce roku mohl zvýšit až na 140 tisíc kusů.

Evropské automobilky se snaží pokrýt své finanční ztráty tím, že zvyšují ceny aut se spalovacími motory. Dudenhöfferův tým z výzkumného centra v Bochumi to zjistil při analýze cenového vývoje za poslední měsíce.

Z analýzy vyplývá, že ceny 20 nejoblíbenějších benzinových a naftových aut se od dubna zvýšily až o 10 procent. Naopak u hlavních elektromobilů byl tento nárůst mnohem mírnější – pouze kolem čtyř procent.

Proč jsou auta se spalovacími motory stále dražší? „Zdá se, že automobilky chtějí zmenšit cenový rozdíl mezi spalovacími a elektrickými auty tím, že zdražují ta se spalovacím motorem,“ vysvětlil Dudenhöffer. Místo slev na elektromobily se automobilky rozhodly pro výrazné zvýšení cen klasických aut.

Předpovědi pro odvětví nejsou příliš optimistické. „Následující měsíce budou pro automobilový průmysl velmi náročné. Horší, než tomu bylo během pandemie,“ varoval Dudenhöffer, který předpokládá, že situace se začne zlepšovat až v roce 2026. Tento odhad vychází z toho, že po společnosti Stellantis, která vyrábí značky jako Opel, Peugeot a Fiat, budou muset své ziskové prognózy snižovat i další automobilky.

Zvláště temné jsou podle odborníka vyhlídky pro Německo jako automobilovou velmoc. „Příliš jsme se spoléhali na čínský trh. Prodeje německých aut tam ale dramaticky klesají,“ uzavřel Dudenhöffer.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz