Test Maserati Granturismo Modena: Dokonalost sama
Maserati po více něž jedné dekádě představilo novou generaci luxusního GT Granturismo. To slibuje nejmodernější technologie, denní použitelnost a daleko lepší jízdní vlastnosti. Zároveň si však chce ponechat typické charizma vozidel této značky. Podařilo se to?
Začněme vzhledem. Nechci se tady nějak výrazně rozplývat nad tím, jak krásné toto auto je, to vám řeknou fotky. Nicméně konstatovat, že v Maserati vytvořili umělecké dílo, na kterém můžou všichni oči nechat, prostě musím. Na trhu neexistuje mnoho vozů, které by byly krásnější, a na které byste se beze slova mohli strnule dívat celé dny v kuse.
Za svou kariéru jsem jezdil snad vším, ale to, jak hýbe krky Maserati, je naprosto bezkonkurenční a hovoří to samo za sebe. Dalším faktorem pak je, že Maserati je daleko exkluzivnější a není tolik vidět. Líbí se mi, že se v důsledku jedná o evoluci původního designu od Pininfarini. Jen je updatovaný pro dnešní dobu. Maserati to udělalo vlastně stejně jako Porsche u své 911. Silueta a základní tvary zůstaly a měnily se jen detaily. V Maserati jsou si zřejmě vědomi, že tento design se stal ikonou a Granturismo poznáte a zařadíte na první pohled. Tak či onak, je to bezmezně nádherný kus auta.
A stále je to také velký kus auta! Maserati GranTurismo je 4966 mm dlouhé, 1957 mm široké a 1353 mm vysoké s rozvorem 2929 mm. V jeho jádru najdete mix hliníku, hořčíku a vysokopevnostní oceli. Výsledkem je solidní hmotnost kolem 1800 kg. To je velmi slušná hodnota, zejména v kontextu výbavy. Všechna nová Granturisma totiž mají standardně pohon všech kol a vzduchový podvozek.
Interiér se mi také líbí. Je typicky italský, což mu dodává unikátní charakter. Kabina působí jako jedinečné a zvláštní místo, kde je radost trávit čas. Materiály jsou kvalitní a je zde mnoho krásných detailů. Italové se rozhodli zbavit kokpit tlačítek a všechno se ovládá přes infotainment. Ten má originální tvar, který připomíná otevřenou knihu, přičemž horní a dolní displeje na sebe navazují. Maserati zašlo tak daleko, že i světlomety a ventilace sedadel se ovládají přes tento systém.
Zvyknete si na to. Grafika vypadá dobře, odezva je solidní. Mezi těmito displeji najdete i tlačítkový volič převodovky. Je to netradiční řešení, ale nijak nevadí. Pokud potřebujete rychle měnit směr jízdy při parkování, můžete použít pádla, která při nízkých rychlostech suplují funkce pro jízdu vpřed a vzad. Tato pádla jsou nádherná – hliníková, velká a pevně připojená k volantu, což je stále nejlepší možné umístění. Daleko důležitější je fakt, že interiér konečně zpracováním, materiály a technologickou výbavou odpovídá cenovce vozidla a je opravdu exotický na pohled i dotek.
Pod kapotou jsou v současné době tři motorizace. První dvě jsou vybaveny šestiválcem Nettuno a liší se výkonem. Třetí varianta je plně elektrická. V tomto testu ale budeme jezdit základní variantou Modena. Jenže není základ jako základ. Modena poháněná famózním motorem Nettuno nabízí výkon 490 koní a 600 Nm. Zrychlení? 3,9 sekundy na stovku! Maximální rychlost? 302 km/h! Zajímavostí Neptunova motoru je, že má dvě spalovací komory a kombinuje přímé a nepřímé vstřikování paliva. Tato technologie je běžná u závodních aut a dnes je to jediný takový motor v sériové výrobě.
Výhody? Efektivita ve všech směrech – šetří palivo a zároveň zlepšuje reakce motoru a jeho chuť po vysokých otáčkách. A Nettuno umí pořádně zabrat! Motor je výbušný a neúnavný. S neuvěřitelnou silou se žene do vysokých otáček a nabízí ohromný tah. Kdykoli a kdekoli. O italských koních se často říká, že jsou plnokrevníci, ale až s tímto motorem pochopíte, jak moc. Také musím pochválit převodovku ZF, kterou Maserati používá – je jednou z nejlepších na trhu. Řadí hladce, rychle, logicky a bez chyby.
I tato základní verze je daleko rychlejší než minulá generace s famózním osmiválcem 4,7. Auto jde ihned za plynem a je výbušné. Zřejmě vás ale napadá otázka ohledně charakteru. Sám jsem v této oblasti velmi náročný, protože mám doma předchozí model GranCabrio, který podle mě stále nikdo zvukově nepřekonal a už ani nepřekoná. Nicméně Nettuno zní na šestiválec naprosto úžasně. Nikdy jsem neslyšel tak melodicky znějící šestiválec. Připomíná větší osmiválce s charakteristickým dunivým basem, nechybí ani prskání a výstřely při řazení, ale vše je velmi vyvážené. Motor se zběsile žene do otáček a s každou další nabírá na intenzitě, která v posledních otáčkách vrcholí absolutní explozí. Pak další kvalt, prásk a vše začíná znovu. Něco tak děsivě vzrušujícího jsem dlouho nezažil.
Maserati GranTurismo je v základu vybaveno adaptivním vzduchovým odpružením. A když říkám vzduchové odpružení, mám na mysli opravdu poctivé měchy, protože toto elegantní kupé se umí po stisknutí tlačítka zvednout na takovou úroveň, že bez problémů překonáte větší příčné prahy nebo zaparkujete přes menší obrubníky. Při vysokých dálničních rychlostech se auto naopak přitiskne k zemi, zatímco při jízdě ve městě se vrátí na svou běžnou výšku. Mimo to také vzduchové odpružení poskytuje autu adekvátní komfort. Podvozek umí krásně tlumit nerovnosti a jde s ním velmi příjemně jezdit i po Praze. Pokud auto sepnete do sportovního režimu, samozřejmě ztuhne a poskytne sportovnější ráz. Jasně, adaptivní tlumiče měla i předchozí generace, ale vzduchové měchy to posunuli ještě dále.
Podvozek však exceluje i v ostatních ohledech, protože využívá dvojité lichoběžníky vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu a mechanický samosvorný diferenciál. Verze Trofeo má elektronicky řízený samosvor. Auta s tímto typem zavěšení mají jednu skvělou vlastnost – prostě zatáčí, ať se děje cokoliv. A to je další věc, kde mě nové Granturismo překvapilo. Je totiž daleko daleko sportovnější než kdy dříve. Agilita auta je ukázková a zcela popírá své rozměry. Kam mu volantem ukážete, tam ihned jede. Díky relativně nízké váze je tedy velmi obratné a schopné vymetat okresky v opravdu absurdních rychlostech.
Mírně skeptický jsem byl k pohonu všech kol. Bál jsem se, že se z auta vytratí ryzí zábava a kus charakteru. Jenže to by nebylo Maserati, aby i tady nepřišlo se svébytným řešením. Čtyřkolka tady totiž funguje jinak. Primárně tlačí zadek a to až 100 procenty výkonu. Jen pokud je to opravdu potřeba a nouze, zasáhne předek. Ale nikdy tam nebude 50:50, maximálně tam pošle 30 procent. Stále je to tedy auto, které vás za všech okolností bude tlačit zadkem a je to skvělá zábava. Auto se musí řídit plynem a mechanického gripu je tady obrovská porce. Pokud jej překonáte, umí vykouzlit efektní powerslide, kdy pak na výjezdu cítíte, jak vám lehce asistuje předek.
Mezigenerační posun v jízdních vlastnostech je jedním slovem obrovský. Konečně je to auto, se kterým se dá denně dojíždět do práce a o víkendu se zabavit a na oblíbených alpských průsmycích. Nebo klidně i na okruhu. Zvládnou to i brzdy, které jsou adekvátně nadimenzované. Maserati Granturismo není jen bezmezně krásné, ale stejně dobře i jezdí. Bude vás rozmazlovat vytříbeným luxusem, pohodlím a pokud budete chtít, nabídne sportovní zážitky, ze kterých se vám bude těžce usínat. Je to ideální společník pro každý den, který bude těšit všechny vaše smysly a získá si obdiv celého okolí.
Plusy
– Design a vzhled
– Motor
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Pohon 4×4
– Interiér a jeho zpracování
Mínusy
– Slabší ergonomie
– Cena
« Socialismus škodí i Volkswagenu. V krizi platí dělníkům 4 500 eur Přezutí na zimní pneumatiky je tady. Jak je vybírat a na co si dát pozor? »